1. Fight Night Round 2 (Xbox)

Fight Night Round 2 (Xbox)

Twee zwetende mannen tegenover elkaar, klappen uitdelend met het doel de ander neer te krijgen. Bij elke rake klap spat het zweet op, zichtbaar voor het juichende publiek. Dan mist een enorme zwaai, de ander krijgt een kans. Hij stapt vluchtig naar voren, haalt uit… BAM!! Zijn tegenstander is in de hoek gedreven. BAM!! Weer een knal, het enige wat de bokser nog doet is uithalen, knal na knal op het hoofd. Dan volgt de genadeslag, een rechterhoek. In de herhaling is duidelijk te zien hoe de bokser in slowmotion de klap ontvangt, snoeihard op zijn linkeroog. Bloed en zweet vliegt van zijn gezicht, zijn ogen rollen naar achter hun kassen en zijn kaak hangt er wat slapjes bij. De scheidsrechter telt, de vechtersbaas poogt nog op te staan maar wanneer de arbiter bij tien aankomt, krijgt de bokser het niet voor elkaar staande te blijven.

Dat voelt goed. Fight Night Round 2 is een boksspel met als doel het boksen zo realistisch mogelijk in de huiskamer te brengen. Doel geslaagd, kan ik alvast melden. Zowel de graphics als het geluid zijn dik in orde. De modellen van de boksers zijn bijzonder goed weergegeven met veel detail, goede textures, mooie effecten met licht en glans, kortom: het onderste is uit de Xbox-kan gehaald voor de krijgers. Ook de effecten van het gevecht zijn schitterend in beeld gebracht. Zweet springt van een gezicht wanneer er een rake stoot verkocht wordt, het doet je overtuigen dat het pijn doet en daar doen we het om. Het publiek ziet er matigjes uit, maar erg kan ik me er niet aan storen. Het allermooiste van het grafische aspect is toch wel het verbouwen van gezichten. Elke rake klap zorgt voor opzwelling van het gezicht dat gepaard gaat met donkerblauwe en rode vlekken. Na enige tijd gebokst te hebben, zijn de gezichten behoorlijk beurs en met een beetje geluk/pech ontstaat er een sneetje waardoor het bloed je om de oren vliegt. Grafisch helemaal in orde dus. Het geluid heeft ook niks te klagen, het publiek klinkt realistisch en schreeuwt de longen uit het lijf. Elke harde stoot doet hen ‘OOOOW!!’ roepen, echte motivatie om je tegenstander helemaal tot pulp te meppen. En de klappen die uitgedeeld worden in de ring klinken zeer pijnlijk wat het hele eieren eten van het verhaal is natuurlijk, boksen is immers pijnlijk. Wanneer je succesvol bent in het meppen van je tegenstander zullen de toeschouwers ‘KNOCK OUT!! KNOCK OUT!!’ scanderen. Ze pushen je, ze eisen een knock-out. Oh, dat komt goed uit, kan ik gelijk vertellen hoe dat moet.

De rechter analoge-stick wordt gebruikt om te meppen. Lijkt onlogisch op het eerste gezicht, maar het voelt goed. Dit systeem heet ‘Total Punch Control’ en brengt het vechten terug naar een zekere eenvoud. Snelle lichte stootjes zijn makkelijker uit te voeren, een tikje schuin naar links of rechts en je bokser voert een ‘jab’ uit. Een hoek doe je door een kwartcirkel naar links of rechts te draaien, en een uppercut door een ‘iets meer dan kwartcirkel’ naar links of rechts te draaien. Maar de echt harde klappen komen pas met de haymaker. In plaats van de stick in de richting te bewegen waarin je wilt slaan, moet je eerst een kwartcirkel naar beneden draaien (vanaf links of rechts) en vervolgens weer terug. Dus kwartcirkel naar onder en weer terug. Hiermee trekt de bokser zijn arm in en haalt hij genadeloos hard uit. Het geluid van de klap klinkt dan ook alsof een auto je huiskamer binnen komt crashen. Al deze stoten zijn standaard op het hoofd gericht, druk de linker trigger in om ze op het lijf te richten. Een goede klap in de maag vertraagt de tegenstander waardoor zijn hoofd een makkelijker doelwit is. Maar met stoten alleen kom je niet ver, je zult ook moeten verdedigen. Wanneer je de rechter trigger indrukt en de rechter stick beweegt, zal je bokser zijn armen optillen en verdedigen. Met de stick bepaald je waar hij zijn armen moet houden, simpel maar effectief en instinctief. Een goede speler zal de aanval met opzet proberen te blocken, en dan wel zeer precies. Zodra je de aanval opvangt met een juist geplaatste block zal je bokser de stoot pareren waardoor er tijd ontstaat om terug te meppen. Als je de linker trigger indrukt en de linker stick gebruikt, zal je bokser gaan ontwijken. Hetzelfde principe als blocken, maar dan om te ontwijken. Een stoot ontwijken en vervolgens flink tegen zijn kaak rossen ziet er hard en tof uit, je voelt je als de beste en het publiek gaat uit zijn dak. Ervaring: geweldig.

Het spel bevat enkele modi, de twee belangrijkste en leukste zijn ‘Play Now’ (effe een potje boksen) en ‘Career mode’. De eerste hoef ik niet uit te leggen, neem ik aan, dus gaan we meteen door met de career mode. Hiermee kies of maak je een bokser waarmee je een bokscarrière gaat beginnen om uiteindelijk een aantal belts te winnen. Je begint ondergronds als amateur en werkt jezelf op tot pro, een bekend fenomeen in gameland maar het werkt en heeft een goede houdbaarheid. Het creëren van een bokser is lekker uitgebreid: haar- en huidskleur, kleur ogen, grootte van ogen, breedte van de neus, spier- en vetmassa, dat soort dingen. Daarnaast moet je ook kiezen wat voor bokser hij gaat worden. Dus zijn houding (Orthodox of Southpaw; linkerbeen naar voren of rechterbeen naar voren) en specialisatie (snelheid, kracht of gebalanceerd). Hiermee creëer je niet alleen een eigen bokser, maar ook gelijk een eigen vechtstijl en manier van benadering. Want tijdens je carrière kan en moet je trainen (gedaan via minigames die niet veel voorstellen), bepaalde eigenschappen worden hierdoor beter zodat je beter in je schoenen staat tijdens een gevecht. De combinatie van je getrainde eigenschappen en je type bokser maken wie je bent en hoe je het beste kan gaan vechten. Vlieg je direct op je tegenstander af en ros je raak, of wacht je meer af en ga je voor een counter? Kort gezegd: het vechten werkt en het voelt lekker.

Maar het kan niet alleen maar mooi zijn, ook Fight Night round 2 heeft minpunten. Zo wordt het boksen eigenlijk pas goed uitgelegd tijdens je eerste playthrough van de career mode. Dan pas zul je de kneepjes van het vak leren en zul je ontdekken welke manier van boksen je fijn vindt. Ook wordt er weinig aandacht aan het verdedigende werk besteed. Op zich niet erg, je kunt zo een nieuw profiel aanmaken en een bokser maken die echt bij je past, maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling van het spel. Ander nadeel is de eenvoud; de opzet is simpel maar effectief. Echter, dit tast de moeilijkheid aan waardoor je iets te snel het spel weg legt omdat het niet uitdagend is. Ook de AI is niet altijd even uitdagend. Schroef je de moeilijkheidsgraad op naar hard, dan zal de tegenstander niet zozeer moeilijk zijn maar gewoon vals spelen. De levensmeter is dan groter dan werkelijk aangegeven, en de bokser kan op magische wijze bijna alles pareren. Geen verbetering in AI of strategie van de bokser, gewoon een beetje flauw opkrikken zodat het moeilijker wordt, denk maar aan Halo op z’n moeilijkst. Online is er nog wel eens wat lag waardoor de gevechten af en toe niet helemaal eerlijk verlopen, maar geen reden om het spel te laten liggen. Een nadeel dat zo nu en dan opduikt, maar niet frequent. Het grootste nadeel is de muziek. EA trax. Je raadt het al, EA koos voor ‘urban muziek’. Een stuk of zes nummers gevuld met een beetje hip gebrabbel onder begeleiding van dikke beats zodat het allemaal dat urban gevoel krijgt zoals we zagen bij NFS:U. Waarom het urban moest zijn, weet ik ook niet, want het gaat uiteindelijk om professioneel boksen en niet om ondergrondse gevechten zoals Def Jam. Een breder scala aan muziek was leuk geweest, zeker aangezien je tijdens de career mode achtergrondmuziek kan kiezen bij je entree. Beetje jammer van EA, dat urban gedoe in driekwart van hun spellen.

Conclusie en beoordeling

None

Wanneer je een boksgevecht op tv ziet, lijkt het ietwat suf. Dit spel brengt zeker verandering in die gedachte. Het vechten voelt goed, de modes zijn prima uitgevoerd en audiovisueel gezien steekt de game goed in elkaar. Al met al een aanrader, zeker nu hij wat afgeprijsd zal zijn. Zestig euro zou misschien wat teveel zijn (maar dat vind ik al snel met de games vandaag de dag), een eurootje of dertig kan er zeker wel af voor dit spel.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Total Punch Control
  • Graphics
  • Geluid
  • Career mode
  • Voelt gewoon kick-ass om te spelen
  • Minpunten
  • EA trax
  • Na een tijdje iets te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • interresant hoop ook op een nieuwe breath of fire

  • Onimusha V <3

  • Khoop tenminste dan 1 goede exclusief.

  • Lost Planet 2 Colonies Edition voor de PS3 in 2010..



    Logisch

  • hahaha ofniet:p is denkik gewoon lost planet:p die bleef toch een jaar lang exclusief?

  • is het niet gewoon de gelokaliseerde versie van God of War III voor Japan? Vorige delen deed Capcom immers ook.

  • lol eerste versie van Dead Rising!

  • hoop dat het dan wel weer allemaal toppertjes worden

  • Lost Planet 2 Colonies Edition voor de PS3 in 2010..



    Logisch



    Dan blijf je nog steeds op 12 staan, sinds Lost Planet 2 vooralsnog exclusief voor de 360 uitkomt.



    Ik verwacht en hoop een nieuwe Onimusha en/of Breath of Fire!





  • Aah wat maakt het uit? Een spel meer, boeiend!

  • Heerlijk. 360 krijgt Lost Planet 2 exclusief in 2009, de PS3 een jaar later de port.



    Zo ging het met Lost Planet 1 ook. De 360 versie kreeg een nette 8 gemiddeld, de PS3 versie een 6.7 ofzo (Metacritic).



    Netjes.



  • WOOT een spel meer xD

    ik hoop op een monster hunter game :D

  • Capcom is de meest constante developer met de juiste mix tussen kwantiteit en kwaliteit. Weinig shit en toch een redelijk aantal titels. Ben uberhaubt al blij met het nieuws dat er zoveel uitkomt van ze.

  • Capcom doet het als maar beter lijkt wel, natuurlijk moeten we eerst zien om welke games het gaat. Street Fighter en Res Evil in het voorjaar uitbrengen vond ik ook wel een slimme zet.

  • Capcom is tactisch bezig hier.

  • Als het om DR1 gaat, is er niet zoveel speciaals aan.

  • 13 spellen wow:P

  • Een gemiddelde output van minstens 1 game per maand is wel bijzonder netjes.

  • Dead Rising alsnog voor de Playstation! Dat wordt heel erg oke!

  • Sweet :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren