1. Tony Hawk's American Wasteland (PS2)

Tony Hawk's American Wasteland (PS2)

Revolutie

Al sinds de eerste Tony Hawk game op de psx ben ik een groot fan van de serie. Deze game was een ware revolutie op het gebied van extreemsport games. Deel twee was nog beter en wordt door vele en door mij nog steeds gezien als de beste Tony Hawk game ooit gemaakt. Daarom werd THPS 2 al snel gepoord naar de N64 en Dreamcast. Deeltje drie en vier borduurde natuurlijk gewoon verder op het ijzersterke principe. Er werden wat nieuwe skaters toegevoegd en doordat deze delen ook verschenen voor de huidige consoles, was er op grafisch gebied weer wat meer mogelijk. Toch gooide Neversoft het roer helemaal om met het vijfde deel in de serie. Het werd dit keer geen THPS 5, maar Tony Hawk’s Underground. In THUG timmerde je aan de weg om Pro te worden. Je begon als een onbekende local en zou eindigen als een skate legende. In dit deel was het voor het eerst mogelijk om ook te voet de levels te doorlopen. Je kon springen, klimmen, aan relingen hangen etc. De toevoeging van een Story mode werd erg goed ontvangen en dat smaakte natuurlijk naar meer. Toen ging het een beetje mis. THUG 2 werd vorige jaar uitgebracht. Het principe uit Underground bleef hetzelfde maar de Story Mode liet het een beetje af weten voor de skaters. In plaats van een skate game leek het meer op een spel met Jackass / Viva la Bam-achtige taferelen. Wel werd een Classic mode toegevoegd met old skool THPS goals. Toch konden velen dit deel niet echt waarderen.

Deze herfst kwam Neversoft met Tony Hawk American Wasteland. De game zou het old skool gevoel weer terug brengen en zich meer op het skateboarden richten. Of dit geluk is ga je nu lezen.

Viva la Wasteland

Je begint de game dit keer niet meer met een custom skater, maar je kiest voor een onbekende local die zijn naam wil vestigen in de City of Angels, LA. Zodra je je keuze hebt gemaakt, stap je in de bus naar Hollywood om daar te beginnen aan je trip. In Hollywood aangekomen ontmoet je Mindy, een punk chick, die je kennis laat maken met de game en de nieuwe free-roaming gameplay. Je skate dit keer niet meer in losse levels, maar in een groot Los Angeles, dat verdeelt is in verschillende gebieden. Zo kun je zonder laadtijden skaten in onder andere Hollywood, Santa Monica en Beverly Hills. In elke gebied vind je shops waar je kleding, schoenen, decks etc kunt kopen. Op deze manier kun je character naar je eigen wens customizen. Je kunt dit het best vergelijken met de gameplay van San Andreas.

Als je de basis een beetje door hebt, ontmoet je de vrienden van Mindy. Samen met hen ga je Iggy, een tot zijn oren toe getatoeërde punker, helpen met zijn skatepark op een verlaten ranch net buiten Bevery Hills. Met je nieuwe vrienden reis je door LA om onderdelen te verzamelen voor het skatepark.

Meer skaten, minder bullshit

Door de kritiek op THUG 2 zag Neversoft wel in dat ze terug moesten naar het skaten zelf. Vergeet de Jackass / Viva la Bam-achtige taferelen uit Underground 2. In American Wasteland staat het old skool skaten centraal. Dit brengt natuurlijk weer een heel nieuw scala aan tricks met zich mee. Ook is het skaten realistischer geworden. De bewegingen ogen een stuk natuurlijker en als je goed kijkt dan zie je zelfs de style van de verschillende skaters terug in de game. Je ziet werkelijk verschil tussen P Rod. en bijvoorbeeld Andrew Reynolds. Naast de personages zien de “levels” er ook weer wat realistischer uit. Het grootste deel van de gebieden bestaat gewoon uit straten met wat ledges, rails en trappen. Dit versterkt meteen het gevoel van realisme.

Ook heeft Neversoft een BMX toegevoegd. Zo kun je naast skatend ook fietsend LA verkennen. Wasteland vult zo het gaatje van BMX games een beetje op. Met de nadruk op “een beetje”. Op zich is het biken zelf best leuk, maar het is zo minimaal uitgewerkt dat het absoluut geen subsitutie is voor je skateboard. Zo is het aantal tricks erg beperkt: Tailwhips, Barspins, Backflips wat grinds en dan houdt het eigenlijk al vrij snel op. Helemaal een gemis is het ontbreken van een BMX in de online mode. Meer als een gimmick is het jammer genoeg niet.

Naast het biken heeft Neversoft ook Free-Running elementen erin verwerkt. Een nieuwe sport die we natuurlijk allemaal kennen van Jump London. Voor mij kwam dit volkomen onverwacht, maar gelukkig was dit wel een leuke verassing. In THUG(2) werd de off-board al geïntroduceerd, maar in Wasteland is dit een stuk beter uitgewerkt. Zo is er de “Wall Jump” glitch eindelijk uitgehaald en zijn er een aantal nieuwe moves toegevoegd. Zo kun je nu tegen muren op rennen, salto’s maken en op verschillende manieren aan objecten hangen. In het begin is dit vrij lastig, maar na een tijdje oefenen heb je het aardig onder de knie.

Op zich zijn de nieuwe mogelijkheden zeker een leuke toevoeging. Het skaten is er erg op vooruit gegaan. De BMX- en Free-Running elementen zijn best tof, maar meer als een gimmick is het niet. Je kunt concluderen dat THAW de beste skate-, BMX- en Free-Running game is, maar alleen door de afwezigheid van enige concurrentie.

Beetje simpel, te simpel

Het grootste probleem van American Wasteland zit hem in de simpele structuur die je in heel de game terug vindt. Zo is het verhaal in de Story mode flinter dun en doet erg cliché aan. Waar ik in Underground 2 toch stiekem een grijns op m’n smoel had, vond ik dit absoluut niet terug in Wasteland. De humor is erg ver te zoeken en bovendien is het verhaal afgelopen voor je er erg in hebt. Net als de Story mode voelt ook de Classic mode erg minimaal aan. Waar deze in Underground 2 nog vele levels bevatten, vind je er in Wasteland een paar uit het eerste deel en de rest bestaat uit de exclusieve Remix levels. Bovendien is het te erg voor woorden dat Atlanta en Marseille wel in de game zitten, maar je ze niet kunt spelen. Hiervoor moet je de LM edition kopen, die natuurlijk weer niet in Europa te verkrijgen is. De enige manier om ze te spelen is, online een game te joinen waarbij de host deze levels heeft draaien. Ook zijn de meeste levels zo goed als line-loos en komen niet eens in de buurt van de spots uit de voorgaande delen. Dit zorgt er ook meteen voor dat het online al een stuk minder leuk is.

Maar wat krijgen we er voor terug? Eén groot levendig LA waar je zonder laadtijden tussen de verschillende gebieden kan reizen. Ten minste zo luidt de slogan van AW. In praktijk betekent dit echter een kaal overgangsgebied met een frame-rate probleem. Sorry maar daar betaal ik geen €60 voor.

Slechte game?

Tony Hawk American Wasteland is absoluut geen slechte game. Integendeel, het skaten is subliem uitgewerkt en voelt eindelijk een beetje realistisch aan. De BMX- en Free-Running elementen zijn een leuke gimmick, maar niet meer dan dat. Het grote probleem zit hem echter in de hoeveelheid en de oppervlakkigheid van de levels, het ontbreken van een fatsoenlijk verhaal en de belachelijk makkelijke en soms frusterend moeilijke goals.

Zoals je wel merkt ben ik enorm teleurgesteld in deze game. Voorgaande delen speelde ik tot de release van een nieuwe Tony Hawk, maar ik heb Wasteland nadat ik hem 100% heb uitgespeeld, nog maar weinig aangekeken.

Begrijp me niet verkeerd, maar American Wasteland is niet de game waar ik op gehoopt had. Het is geen slechte game, het is alleen een slechte Tony Hawk game. Daarom raad ik aan om THUG2 voor een tientje uit de budgetbak te vissen, daar heb je net zoveel plezier aan en heeft geen bittere nasmaak van de volle hap.

Conclusie en beoordeling

None

Tony Hawk American Wasteland is absoluut geen slechte game. Het skaten is zeer goed uitgewerkt en de old skool sfeer is top. Maar doordat de Story en de Classic mode het een beetje af laten weten is American Wasteland niet meer geworden dan een middelmatige Tony Hawk game. Daarom raad ik je aan om THUG2 voor een tientje uit de budgetbak te vissen.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Het skaten is subliem
  • Een stuk realistischer
  • Old Skool sfeer
  • Leuke gimmicks
  • Minpunten
  • Oppervlakkig
  • Makkelijk
  • Levels

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hmmm, Street fighter intro nummer is wel lijp :D

  • Sumthing Else was ook verantrwoordelijk voor de uitgave van de beste bg-soundtrack ever imo: HALO

  • coolz

  • Hmmm… ik haal ze al een tijdje gewoon uit japan zelf.

  • Als je daar geld aan uit gaat geven ben je nogal lame.

  • De soundtrack moet ik pas leuk vinden voordat ik het download en dat is al lang geleden dat ik de soundtrack van een game mooi vond.

  • @ Broodje Kroket: wat een bullshit die je daar uitkraamt. De muziek van veel games kan zich meten met de beste film soundtracks.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren