1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

The Legend of Zelda: een veel besproken game serie, die al sinds 1987 veel gamers hun hartje sneller laat kloppen. Het is moeilijk om hierover te schrijven, want hoe moet je over die games die normaal van grote omvang zijn, een review schrijven? Vooral als je denkt aan de tijdloze klassieker Ocarina of Time? Mijn eerste ontmoeting met de legende was in 1997, toen ik als cadeau de klassieker Link’s Awakening kreeg voor mijn Gameboy. Ik heb er een jaar over gedaan om deze game uit te spelen en ik speelde hem vaak, ik was helemaal gek van deze titel. Hij mocht dan moeilijk zijn, maar ik vond hem zo ongelovelijk goed. Sinds die game ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de Zelda reeks. Het zou nog zes jaar duren voordat ik eindelijk de Wind Waker in mijn Gamecube mocht stoppen.

Elk avontuur begint nadat er iets vreselijks of iets duisters is gebeurd. Link’s kleine zusje wordt op zijn verjaardag meegenomen door een reusachtige vogel. Link begint dan met zijn queste om zijn zusje terug te halen. Later blijkt dat er meer achter zit, want een groot kwaad uit het verleden zou zijn terug gekeerd. Dit is eigenlijk het verhaal in een nutshell, maar het zal de nodige plot twisten mee krijgen.

Varen

Het meest frapante aan deze Zelda is toch wel dat je in Hyrule bent, maar dat dit land eeuwen terug is verdwenen in de woeste golven. Mensen hebben dit verhaal zo generaties doorverteld, dat men denkt dat Hyrule een sprookje is. Als je de game begint start je op Outset island, een van de grotere eilanden in de grote zee. Als je op map kijkt zul je zien dat een grote wereld op je wacht, die je uitnodigt om alles te onderzoeken en in kaart te brengen. Het doel is dan ook om van eiland naar eiland te reizen. Hoe doe je dit? Een uurtje of anderhalfuurtje later zul je in de game een pratende boot tegenkomen, die zich zelf de King of Red Lions noemt. Hij biedt je aan om je te vervoeren en vertelt je de reden waarom Link’s zusje is ontvoerd: Een duister figuur genaamd Gannondorf is meisjes aan het kidnappen, omdat hij op zoek is naar een legendarische kracht. Hij vertelt Link ook dat hij op dit moment niet krachtig genoeg is om de confrontatie aan te gaan met Gannondorf. Daarom zal Link eerst een paar kerkers moeten afstruinen om daarna op zoek te gaan naar een legendarisch wapen. Dus met de wind in de zeilen gaat Link op avontuur...

De Wind Waker

Ik mag dan wel zeggen dat Link met de wind in de zeilen op weg is naar de kerkers, maar als de wind in de verkeerde richting waait komt onze in het groen geklede vriend niet ver. Je zal dan ook de Wind Waker krijgen, een dirigeer stokje. Dit is gewoon de vervanger van de gebruikelijke Ocarina, maar het werkt eigenlijk precies hetzelfde. De Wind Waker zal je gebruiken om de wind naar de goede richting te dirigeren. Later in het spel zul je meerdere melodieën leren, die je verscheidene functies hebben. Zo heb je later in het spel een melodie die je de macht geeft om in de huid te kruipen van vrienden die je in de kerkers zullen helpen en je laat deze acties uitvoeren die Link later van pas zullen komen. Conclusie: de Wind Waker is een welkome aanvulling voor je item scherm.

Tekenfilm

Als er iets wel mooi is aan deze Legend of Zelda, zijn het de graphics. Deze prachtige en warme tekenfilm stijl, is gewoon briljant. Dit wordt versterkt door allemaal grappige extra’s: denk maar aan dat je de wind ziet waaien, de zee heen en weer ziet klotsen en absoluut de personages. Vooral Link, is op werkelijk formidabele wijze neergezet. Nog nooit heb ik Link zich zo levensecht zien gedragen. De gezichts uitdrukkingen die hij maakt als hij objecten naar voren schuift, als hij schrikt of geraakt wordt door een vijand. Het mooiste voorbeeld is wel dat als je een kerker betreedt en je weet niet wat je moet doen in een ruimte, dat Link zijn ogen richt op een mogelijke oplossing. Misschien is dit een vreemde uitspraak, maar als we kijken naar de gezichts animaties van de personages is dit misschien wel de meest realistische Zelda ooit. Over de personages gesproken: Er zijn ditmaal maar weinig characters aanwezig in dit deel. Maar het knappe is dat elk figuur in het spel een doel heeft: De een zul je moeten spreken om zeldzame items te ruilen, pieces of heart te verzamelen enz. Terwijl andere figuren je bijstaan in een kerker. Erg leuk uitgewerkt.

Old Times

De gameplay is vergeleken met OOT en MM hetzelfde gebleven. Is dit erg? Welnee, juist fijn want ik kan me geen fijnere besturing voorstellen. Dus als je de vorige 2 delen gespeeld hebt, weet je wat er qua gameplay je kunt verwachten. Daarnaast zullen bekende wapens terugkeren. Naast je betrouwbare zwaard en schild, zullen de bommen, de boemerang en de hookshoot hun opwachting maken. Een van de nieuwste items is toch wel de Deku-leaf, die je gebruikt als een soort parachute. Als je springt zal dit blad je zachtjes zwevend in de lucht voort bewegen. Je moet natuurlijk wel de goede windrichting hebben, anders ga je de verkeerde kant op! Maar over de items komt mijn eerste minpunt van deze game naar voren: in Zelda is het de bedoeling dat je moet ploeteren voor je nieuwe wapens, dat je een kerker puzzel overwint en trots op jezelf bent dat je de nieuwe item in je bezit hebt. De meeste kerkers geven je dat gevoel nauurlijk wel, maar je zult niet alle items in kerkers halen. Sommige krijg je door een simpele “haal het binnen de tijd” opdracht. De inspanning die daar voor wordt gebruikt is minimaal. En dat neemt het trotse gevoel wat je normaal hebt als je een item hebt verovert weg en dat is jammer. Over terug kerende momenten gesproken: Je zult enkele verwijzingen naar de Oot terug vinden, zoals de Koroks die vroeger een menselijke vorm hadden(!?) en je zult Jabu Jabu tegenkomen.

Foutje, bedankt!

Een van de grootste fouten aan de Wind Waker is toch wel dat de game incompleet voelt. Waar je normaliter 8 kerkers kunt verwachten, is het aantal kerkers “maar” 6. Hoewel deze kerkers wederom zoals je gewend bent weer goede puzzels bevatten en vijanden die je niet mag vergeten, zijn deze redelijk makkelijk te voltooien. De grootste irritatie is toch wel op het moment dat je de zogenaamde Tri-force schatkaarten moet vinden, die je op hun beurt moet gebruiken om 8 stukjes van de Tri-force te vinden. Dit is zwaar irritant, het haalt de vaart uit de game en je bent als een gek met je enterhaak aan het vissen naar die stukken, maar telkens zit je ernaast. En ik ben hier zowiezo al slecht in, want op de kermis heb ik nog nooit iets kunnen grijpen uit zo’n grijpautomaat. Eji Anouma, samen met Miyamoto verantwoordelijk voor deze game, verontschuldigde zich zelfs voor deze fout. De volgende Zelda zal niet eerder uitkomen wanneer hij volgens het Nintendo-team klaar is. En daar hou ik je aan!

Vergeten en vergeven

Maar toch vergeef ik het Wind Waker team voor de hierboven beschreven fouten. Wat ik kreeg voorgeschoteld was zodaning goed dat ik die 2 kerkers minder en die Tri-force hunt wel kan pikken. Deze vertelling van de legende was als een modern sprookje van tekenfilmachtige proporties, met onvergetelijke personages, vijanden en gebieden. Met een glimlach volgde ik de gesprekken in de game, heb ik de zee en zijn geheimen ontdekt, genoten van het moment dat ik het Mastersword weer mocht hanteren en heb ik uiteindelijk Gannondorf kunnen verslaan. Een avontuur om zeker niet meer te vergeten. De Wind Waker is niet de beste Zelda ooit, maar wel de mooiste op dit moment.

Conclusie en beoordeling

None

Prachtig geanimeerde avontuur met onvergetelijke momenten: Kleine irritaties zorgen ervoor dat dit deel niet de perfecte score halen, maar op en top Zelda
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Cell shaded Graphics
  • Gameplay
  • Zeilen
  • Veel eilandjes om te ontdekken
  • Nieuwe eigenschappen sommige Wapens
  • Minpunten
  • Triforce Hunt
  • Te weinig kerkers

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wat?! Muziek van The Beatles?!



    Man o man, deze game staat zo hoog op mijn wishlist.

  • Pfffffffffffffffffffffffffff

  • Bring it on. Met deze game heeft Harmonix goud in handen….wat er voor Rockband/ GH games mogen komen….dit valt niet te overtreffen.



    We hebben het hier over de grootste band ter aarde met nog steeds een ontzagwekkend groot aantal fans die alles kopen wat lost en vast zit. Geloof me dat veel fans, zelfs nu nog niet in het bezit van een console, deze game gaan aanschaffen.

  • Ouwe leem… In ieder geval voor mijn doelgroep

  • je moet maar van de beatles houden, mij niet gezien op een paar nummers na wellicht

  • red album + blue album (inc geheel srg pepper plaat) + white album = instand (karma) sucses

  • Ben benieuwd..

  • Dit mag dan bij de jonkies weinig losmaken, maar deze game gaat asswhoopen….en hard. Ik voorspel nu al een gigantisch tekort en denkt dat wereldwijde levering een logistieke nachtmerrie wordt ( net als RB 1 eigenlijk )

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren