1. The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64)

The Legend of Zelda: Majora's Mask (N64)

A Link to the Past is de bekroning van het 2D era. The WindWaker zette de eerste schreden in de richting van een interactieve tekenfilm. The Ocarina of Time wordt doorgaans gezien als het beste spel ooit. Temidden van al dit geweld zou de tweede 3D incarnatie bijna over het hoofd gezien worden. The Legend of Zelda: Majora's Mask is een beetje een vreemde eend in de bijt. Letterlijk en figuurlijk.

Zelden zijn er spellen geweest die zulke grote schoenen hadden te vullen als Majora's Mask. Ocarina of Time werd door iedereen de lucht in geprezen, verbrak alle records en deed menig mond openvallen. Groots, episch, imposant. Perfect? Voor velen wel. Tsja, wat doe je dan als opvolger? Probeer je het te overtreffen op elk mogelijk gebied? Ga je voor groter? Beter? Mooier? Of misschien toch voor anders? -goh, wat een actuele thematiek-.

Nintendo heeft bij Majora's Mask voor anders gekozen. Hoewel veel principes uit Ocarina of Time over zijn genomen wordt al snel duidelijk dat we hier niet hebben te maken met een Spel der Spellen in het kwadraat. Daarvoor is de toon van het spel te 'vreemd'. Het begint al bij het begin (zoals dingen vaak beginnen). In plaats van met de bekende stoere Link hups je aanvankelijk rond met een vrolijk bellen blazend, lief schattig Deku Scrubje. Die stomme excentrieke maskenverkoper ook!

Die stomme excentrieke maskenverkoper is de leidraad van het hele spel. Want Majora's Mask draait om, jawel, maskers. Uiteraard zit je niet het hele spel vast in het vel van de Deku Scrub, want gaandeweg zul je steeds meer maskers verzamelen die allemaal unieke vaardigheden bij de jonge held oproepen. Op zich niks wereldschokkends, zul je denken, maar deze tranformaties bieden een bijzonder uiteenlopende spelstructuur.

Nintendo weet echt een shitload aan minigames en sidequests te stoppen in dit spel. Knap, vooral aangezien het spel constant een coherent en degelijk geheel vormt. Races, behendigheidsparcours, detectiveactiviteiten, avondvullende speurtochten en het betere vechtwerk komen allemaal samen in een heerlijke bizarre wereld gevuld met vreemde typetjes die je állemaal kan helpen én die jou kunnen helpen in jouw queeste.

Het lijkt een rariteit te zijn tegenwoordig. Een spel waarin je door middel van extra speurwerk écht extra inhoud voor je kiezen krijgt. Een spel waar door middel van aandachtig spelen een complete wereld voor je ogen tot leven komt. Klein en compact weliswaar, maar wel gevuld met aangrijpende personage en gebeurtenissen die als een klokwerk in elkaar steken. Een pluim voor oog voor detail is hier op z'n plaats.

Eerder werd al gemeld dat Majora's Mask geen doorsnee Zelda is. Door de anders-dan-anders verhaallijn krijgt het spel een bijzondere duistere sfeer. Soms vrolijk maar altijd in enige vorm macaber. Het spel volgt namelijk niet de standaard red-Zelda-uit-klauwen-van-tovenaar formule. Wél moet de wereld weer gered worden. Keer op keer op keer op keer.

Ocarina of Time liet je al een beetje met de tijd klooien, maar Majora's Mask gaat hier een stuk verder in. Tijdreizen speelt een erg belangrijke rol. En anders dan je gewend bent. De klok zal je meerdere keren tegen- of mee- werken als je je door een tempel heen probeert te werken. Gelukkig, of helaas, zijn deze tempels niet zo ingenieus of tijdrovend als bij eerdere delen. Niet slecht, verre van. Maar niet zo spectaculair als we gewend zijn van deze reeks.

En zo komen we dus bij de vergelijking van Ocarina of Time en Majora's Mask. De één was een groots solide episch avontuur gevuld met kerkers waar je U tegen zegt. De ander is een iets minder groots, iets minder episch avontuur, iets minder gevuld met iets minder kerkers. Daarvoor in de plaats vinden we echter wél ingenieuze spelmechanieken die in eerste instantie íets minder imposant zijn. Wel levert Majora's Mask bij nader inzien een hele andere (en niet minder solide) spelervaring die bol staat van de leuke typetjes en uitstekende vondsten. Vreemd? Zonder twijfel. Heerlijk? Zonder twijfel. Minder dan zijn voorganger? Een heel klein beetje.

Conclusie en beoordeling

None

Majora's Mask is anders. Is anders slecht? In mijn optiek zeker niet. Het is gewoon, tsja, anders...
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Coherente spelwereld
  • Transformatie
  • Sidequests
  • Minpunten
  • Minder episch
  • Mindere kerkers

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik hoop dat er nu een aparte Pirates of the Caribbean game word uitgebracht, ben gek op die serie! Want die andere games waren niet echt over te spreken

  • o dik lijp :D

  • Die gast is toch ook bezig met de Prince of Persia film bezig???

  • Zolang ie Bad Company maar naar een game vertaald!! /sarcasme/ :')

  • Als deze studio niets verkeerd doet, zoals crapfilms/crapgames maken, is het goed nieuws.

  • Lol? xD

  • Hopen dat ze toffe games gaan ontwikkelen!

  • Nou, tisiemand met veel geld. Dus nu maarhopen dat er ook goede spellen uit voortvloeien! Gezien zijn film geschiedenis zullen eht wel spellen van films worden.

  • Ik verwacht veel goede games van deze nieuwe studio! Dat krijgt Bruckheimer wel voor elkaar.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren