1. Metroid Prime (NGC)

Metroid Prime (NGC)

Logbook: Human data Sadist: Subject Metroid Prime: Ik snapte het niet. Nintendo fans werden helemaal gek toen ze hoorden dat Metroid naar de Gamecube kwam. Ik dacht dat het overdreven was, want het is een oude franchise die ik niet kende. 2 Maanden voordat ik een Gamecube kreeg, kreeg familie van mij ook een Gamecube, met als eerste game Metroid Prime. Met een nogal sceptische gedachte ging ik voor de kubus zitten, om totaal te worden overdonderd. Dit is de vetste game die ik in een lange tijd had gespeeld! Mijn ogen waren geopend...

Want Metroid Prime is fenomenaal. Als je de graphics voor het eerst ziet, valt je mond open.

Als je voor het eerst aankomt op Talon 5, en je ziet de regendruppels op je helm vallen, dat is zo bizar mooi. Ook als je je bedenkt dat geen enkele ruimte in MP hetzelfde eruit ziet. Je kunt niet spreken van gemakzucht van de jongens van Retro studios. Nintendo heeft een goudmijntje in handen.

Samus

De game begint als premiejaagster Samus Aran een noodsignaal ontvangt. Het blijkt een ruimtestation te zijn van de Space Pirates, de gezworen vijanden van Samus. Als ze hier aankomt blijkt dat het halve station in puin ligt. Het blijkt dat de Pirates een nieuw goedje hebben ontdekt, Phazon genaamd en voeren hiermee allerlei experimenten uit op wezens die op Talon 5 voorkomen. Dit gaat fout en Samus wint van het wezen die deze opschudding heeft veroorzaakt. Tijdens haar ontsnapping uit het ruimtestation, wordt ze weggeblazen door een explosie en bijna alle functies vallen uit in haar ruimtepak. Aangekomen op Talon 5, moet ze op zoek naar de Space Pirates en naar upgrades voor haar pak en wapens. En dat is de kern van MP: Zoeken. Je zult veel gebieden onderzoeken en vele deuren zullen in het begin voor je gesloten blijven. Je word nieuwsgierig: Wat zou daar eigenlijk achter zitten? Een heel nieuw gebied, een nieuwe upgrade of een valstrik van de Space Pirates? In andere woorden: Verzamel de benodigde upgrades en dan zullen er nieuwe paden voor jouw open gaan. Happy huntings, Hunter.

Helmpie

Als je MP voor het eerst zult spelen, dan zul je in eerste instantie denken dat je een shooter gaat spelen. Maar dat is niet zo. Het is een adventure die je meemaakt en bekijkt vanuit de helm van Samus Aran. Dit versterkt het gevoel van dat je de game speelt, dat je echt de hoofdrol speelt. Als je wordt geraakt bijvoorbeeld zal er een storing optreden in je helm. Er zitten allerlei gizmo’s en handigheidjes in die helm, die je verwacht van een sci-fi spel. Een radar, energymeter en een aantal verscheidene visors. Een van de belangrijkste visors is de scanvisor waarmee je de omgevingen, vijanden, levensvormen en logboeken mee scant. Dit is zo tof uitgevoerd, het lijkt op een van die oude sci-fi films/tekenfilms waar op eens allerlei gegevens worden weergegeven tijdens het scannen van vijanden. Als je in MP scant zal er worden getoond hoe vijanden heten, wat ze doen en wat hun zwakke plek is.

Handig als je tegen een eindbaas speelt. Andere visors zijn de Heat visor en de X-ray visor. De Heat visor gebruik je om warmte signalen op te pikken en op te merken en de X-ray visor gebruik je om door neppe muren heen te kijken of laat je onzichbare platformen zien.

I like to shoot it shoot it

Zoals ik net al zei: Het lijkt een shooter, maar is het niet. Maar je moet wel veel schieten. Met de A-knop schiet je en met L lock je op een vijand. Nu denken FPS fans: Kun je niet aan de kant gaan voor een vijandelijke aanval? Dat kan makkelijk, je moet op de B-knop en je zult snel naar links of rechts kunnen boosten. Deze knop gebruik je ook om te springen. Dit werkt zeer goed, het lijkt wel of Samus als een Matador aan de kant gaat voor de vijand en kan zo heel makkelijk een vijand van achteren aanvallen. Over je wapen gesproken: Je begint met de standaard Power beam, die kleine stootjes energie schiet. Al gauw kun je aan de slag met raketten, energy beams, ice beams en plasma beams. Vooral die laatste is een strak wapen, je kunt met de chargebeam upgrade dan een vernietigende aanval uitvoeren die de vijand in as laat oplossen. Pyromaantje spelen is nog nooit zo leuk geweest.

Balletje

Een van de beste mogelijkheden is dat je jezelf in een bal kunt veranderen, de Morphball.

Hierdoor kun je door smalle gangetjes rollen of schakelaars activeren. In deze modus kun je ook later in het spel powerbombs plaatsen en andere krachtige explosieven. Maar die morphball is gewoon weg geniaal. Naast dat je deze modus voor de bovengenoemde dingen gebruikt, moet je het ook gebruiken om door doolhoven te komen, vijanden op deze manier te vlug af te zijn, of via een gebogen structuur bij hoger gelegen platformen bereiken. Maar in MP 2 moet de morphball nog genialer worden gebruikt.

Eindbazen

De laatste keer dat een eindbaas een echte uitdaging voor mij was, dat was Ultimecia, die witch bitch uit FF8. Maar Metroid Prime liet mij enorm zweten. Ze zijn groot, indrukwekkend en super lelijk. De eerste is geen probleem, die ruim je zonder al te veel moeite op. Maar na een tijdje kom je Flaagrah tegen, dat is wel een uitdaging. Maar Thardus (zie eerste plaatje) is als je hem voor het eerst bevecht een enorme bitch. Je moet switchen tussen je heat visor en combat visor om zijn zwakke punt te vinden, waar je hem dan volledig moet gaan raken. Verandert die super rots in een bal! Je rent als een gek weg (of rollen) maar alsnog wordt je geraakt. Op het laatst zorgt hij ook voor mist, zodat je hem niet makkelijk spot en verandert hij om de haverklap in een bal. Ik had mazzel toen ik hem bevocht, maar ik had niet veel energie meer over nadat ik van hem had gewonnen. Maar de grootste basterd is toch wel de Metroid klassieker Ridley. Dat slecht excuus voor een reptiel is zo verschrikkelijk moeilijk. Met alle mogelijke middelen probeer je het beest naar beneden te krijgen. Heb je hem eindelijk aan de grond, gaat hij je bestoken met ram aanvallen, probeert hij je met zijn klauwen uit je pak te scheuren en komt zijn staart hard aan. Geconcetreerd schiet je op zijn zijn bek die kwetsbaar lijkt en als hij verlamd is, raak jij hem met een powermissile. Je herhaalt dit proces verschillende keren, hij raakt je vaak genoeg, maar uiteindelijk overwin je.

Mijn helm geeft aan: Status critical, nog maar 10 units energie over, pfff wat een mazzel.

Meesterlijk

Nadat je het spel hebt uitgespeeld denk je maar een ding: Wow. Ik heb een hoop goede games gespeeld, maar Metroid Prime is gewoon, ja, woorden schieten te kort. De memorabele gevechten die je hebt gevoerd, elke keer dat je trots was dat je een volgende gebied had bereikt, de wapens die een vernietigende indruk achter lieten. Alles klopt gewoon. De graphics zijn briljant, de besturing fantastisch en de sounds geven deze game een fantastische vibe mee. Wie Metroid ziet als een gemankeerde shooter of een gewoon een moeilijke game, kan me eigenlijk niet zo veel schelen. Ik weet wat ik er van vind en dat is ronduit briljant.

Metroid is de op een na beste game van deze generatie (RE 4 is eerste dat weet je toch) en bewijst maar weer eens dat Nintendo een van de beste spelontwikkelaars ter wereld is.

Sadist out. Logbook entry saved on 13/12/05.

Conclusie en beoordeling

None

Metroid Prime is een van de beste spellen die je ooit zult spelen. Daarom zeg ik dit: Heb je een cube en heb je dit spel nog niet in je collectie: Shame on you! Ga je nog een cube kopen, zorg dan ervoor dat dit je eerste game is. Hij niet voor niks door de game industrie bekroond als de game van 2003. Mis deze game niet.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • De mooiste graphics zijn hier te vinden
  • Rennen, springen, rollen , schieten is perfect uitgevoerd.
  • Eindbazen
  • Het gevoel dat je echt in de game zit
  • Prachtige spelwereld
  • Minpunten
  • Savepoints liggen te ver uitelkaar

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Krijgen jullie hier nou nog veel voor van Activision, zo'n herkauwing van oude info?



    Lijkt me sowieso al een vette game, dus al die extra aandacht of hype heeft het vast niet nodig. :)

  • Wie dacht dat de Mexicaanse griep serieus was, moet Prototype maar eens gaan spelen.

    Haha… _O-

  • ehm spoilers…..



    ik dacht egt dat ik elk filmpje had gezien die er was van prototype.. maar dat ie ze krachten kwijtraakt.. dat wist ik niet

  • Dit is gewoon een samenvatting van 2 filmpjes van Prototype…

  • man het is zeker komkommer tijd. ik merk ook dat een impressie vaak niet veel meer verteld dan Trailers/gameplaybeelden. impressie van dead rising 2 bv. old jeller verteld daarin niks wat ik ook niet op de trailer die de zelfde dag uitkwam kon zien. filler, noemen ze dat…

  • Vast wel, maar het is toch makkelijk? Als je niet zo'n geweldig inzicht hebt in die filmpjes is het veel en veel makkelijker om het zo te lezen, nietwaar? En waarom klik je er dan toch op? Om dit te zeggen?



    OT: Leuk stukje, ik had geen zin om al die filmpjes nog terug te kijken dus het is een handig tekstje om het verhaal een beetje door te krijgen.

    Deze game wordt echt bruut :D


  • Wist nog niet van de zus :D

    Leuke achtergrond om te lezen IG! :)

  • Leuk artikel, zo op de vroege morgen!

  • Ik vind zijn personage eigenlijk niet heel erg interessant…

  • Als je als klein kind droomde van mensen doorboren met spikes zit er toch een steekje los bij dat kind volgens mij :P



    OT



    Goed artikel, kijk uit naar deze game



  • Heerlijk spel!

  • Dit weten we toch allemaal al?

  • (Jelle verkleedde zich vroeger regelmatig als meisje. – Red.)



    I knew it! - Chandler Bing

  • Binks? :P Misschien nog iets vaker de serie kijken. ;)

  • Euhm.. oud nieuws? En voor hen die het nog niet wisten, leuk he, al die spoilers? Beetje jammer dit..

  • spoilers ?? dit info is gewoon door gamefilmpjes en dev dairy filmpjes naar boven gekomen..

    btw wist dit ook al, maar vond het wel leuk om als samenvatting te lezen.

    veel verwende zeikerds hier op IG……..



  • Haha, wat een negatieve reactie's allemaal.

  • Niet echt een interesant personage, maar wel een leuk artikel ;)

  • niice

  • kicke personage!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren