1. Eternal Darkness: Sanity's Requiem (NGC)

Eternal Darkness: Sanity's Requiem (NGC)

Silicon Knights bracht 2 zeer goede games uit op de Cube, het horror/adventure spel Eternal Darkness en de meesterlijke remake van Konami’s eerste Metal Gear Solid avontuur. Maar helaas is Silicon Knights overgestapt naar Microsoft, waar ze werken aan het ambiteuze project Too Human. Een fout van jewelste na mijn mening, maar ja, wat wil je eraan doen...

Nou, bespreken hoe vet Eternal Darkness: Sanity’s Reqium is! Het spel dat in September 2002 werd gereleased, was al eeuwen (haha) in productie. Aangekondigd als N64(!) titel, hebben de mensen van Silicon Knights veel langer gewerkt aan deze titel. Het resultaat: Een knap verteld en eng verhaal met fantastische gameplay en vette graphics.

Bizar

Als je het spel voor het eerste opstart, wordt je getrakteerd op een verhaaltje over de duisternis, door een scrijver genaamd Edgar Allen Poe. Een man die een eeuw of 2, 3 geleden dit verhaal schreef, vanwege zijn fasinatie voor de duisternis. Daar gaat deze game ook over, de fasinatie voor de duisternis. Wat verschuilt er zich in het donkere, is er iets dat wij niet opmerken, we blijven staren, denken. Want wij willen niet de duisternis ingaan, iets weerhoudt ons. Want we denken terug aan ons kindertijd, in het donker zaten er monsters, wezens van de nacht. Maar naarmate je ouder wordt, geloof je daar niet meer in, want het is ons gezegd dat monsters niet bestaan. Maar toch aarzel je. Vooral als je de zin uit de handleiding leest: “O, onbewuste, naïve mensheid... hoe waarlijk onwetend zijn wij – veilig slechts door een blinde kijk op de wereld. Dus er bestaan toch monsters?

2 milenia

Het verhaal is zo knap verteld: Jij bent Alex Roivas, een blondine die studeert in Washington. Ze krijgt het bericht dat haar enige familielid, Grootvader Edward is vermoord. Ze gaat naar het grote landhuis waar haar Grootvader woonde. De Politie snapt er niks van, want er is geen spoor te bekennen van de moordenaar. Vol woede besluit Alex zelf op onderzoek te gaan. Haar zoektocht brengt haar bij een verborgen kamertje, waar een boek dat in de huid en botten van een mens is gebonden. Het boek draagt de naam de tome of darkness. Ze besluit het te lezen en verplaatst zich in de persoon waar het eerste hoofdstuk over gaat, een romeinse centurion genaamd Pius Augustus, het is 26vCh. Je speelt met dit personage het eerste hoofdstuk en als je die voltooid, zie hoe deze aan zijn einde komt. Daarna ben je gewoon weer Alex. In Eternal Darkness mag je in 12 hoofdstukken met 12 personages spelen in verschillende tijden. Alle hoofdstukken spelen zich af in de periode van 26vCh tot en met het jaar 2000. De personages die de hoofdrol spelen zijn de uitverkorene, zij moeten de wereld behoeden voor de ondergang, voor de terugkeer van de Acients, oude gruwelijke wezens. Meer wil ik van het verhaal niet vertellen, anders verpest ik het.

Graphics, gameplay en sounds

De graphics zijn mooi, nu ook dat we bijna het jaar 2006 betreden. De personages en monsters worden goed in beeld gebracht, net zoals de gebieden die ze onderzoeken. Dit zijn tempels, het landhuis van de familie Roivas en een kerk waar niks heiligs gebeurt. De game werd nog weleens vergeleken met Resident Evil, maar qua gameplay klopt deze vergelijking niet. Er is geen statische besturing, de besturing is net zo als andere adventure games. Waneer je aanvalt, houd je de L-knop vast om een lichaamsdeel te selecteren en het is hakken/schieten geblazen om de gruwelwezens die je zullen tegenwerken uit de weg te ruimen. Je doet dit met zwaarden, knotsen, kruisbogen, pistolen en shotguns. Daarnaast zul je magie gebruiken, Magick. De Tome of Darkness dient ook als een soort grimoire, waar je spreuken mee kunt uitvoeren. Deze spreuken verzamel door magicscrolls, magicrunes en stonerunes vindt. Deze moet je met elkaar samenvoegen om spreuken te gebruiken. Deze spreuken variëren van het helen van jezelf tot het opheffen van beschermingsspreuken of het sterker maken van een wapen. Deze spreuken zijn makkelijk te gebruiken omdat omdat je deze kunt toewijzen aan de vierpuntsdruktoets (quick-spell), zo hoef je dus niet in de tome heletijd de juiste spreuk te zoeken. De sounds als laatste zijn, met het sfeer verhogende muziek en hoge creepy factor een goede ondersteuning voor deze game. De voiceactors hebben ook hun best gedaan en personages komen ook daadwerkelijk serieus over.

Sanity

Het origineelste aan deze game is de sanitymeter. Oftwel je geestelijk gezondheids meter. Naast dat je je lichamelijke gezondheid in de gaten moet houden, moet je oppassen dat je geestelijk niet in de war raakt, dat kan je de kop kosten. Het werkt als volgt: Elke monster die je ziet zal je bang maken, waardoor je geestelijke gezondheid zal dalen. Als je een monster dood, zal je wel een stukje weer terug krijgen. Maar hoe lager de meter staat, hoe meer waanbeelden je gaat zien. Je ziet bloed van de muren druipen, hoort baby’s huilen en op bepaalde momenten zal een voor een je lichaam uit elkaar vallen. Deze effecten zijn maf, bizar en ze komen op de momenten waarop je het niet verwacht. Een pluim voor de mensen van Silicon Knights. Ze hebben mij vanaf het begin tot het eind me mee in hun verhaal gezogen en met veel aandacht luisterde en keek ik hoe het verhaal zich ontvouwde. Ik loste bizarre puzzels op om nieuwe items te verkrijgen, zag ik dingen die ik liever nooit had willen zien en heb ik vele monsters terug naar de hel gestuurd waar ze vandaan kwamen. Voor mij is Eternal Darkness als een goed boek: Spannend tot het eind.

Conclusie en beoordeling

None

Eternal Darkness kan zich bestempelen als een van de beste horrorgames van deze generatie. Een goed verhaal, strakke gameplay en het ware gezicht van het kwaad zal je uren zoethouden. Het alternatief voor Resident Evil (behalve voor RE 4, maar dat snappen jullie wel)
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay/magie systeem
  • Verhaal
  • Hoofdstuken - 12 Personages
  • Evil sfeer
  • Minpunten
  • De moeilijkheidsgraad kon hoger

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren