1. Real Time Strategy

Real Time Strategy

Een genre dat voor spelers met strategisch inzicht al jaren een bron van vermaak is, is real time strategy. Een basis bouwen, grondstoffen verzamelen, een leger opzetten en de vijand vermorzelen. Hoewel het allemaal behoorlijk simpel klinkt, zijn er vele manieren van spelen mogelijk om als overwinnaar uit te strijd te komen.

Door de jaren heen hebben ontwikkelaars hun best gedaan om met nieuwe ideeën het genre nieuw leven in te blazen, met afwisselend resultaat. Wij blikken terug op het verleden, bekijken het huidige aanbod en doen onze voorspellingen voor de toekomst.

De geschiedenis

Hoewel het misschien lijkt dat strategiespellen er al zijn sinds dat games op de markt verschenen, is niets minder waar. Het eerste spel dat real time strategy invloeden kende was Herzog Zwei. Hoewel het strategie genre al meer dan een decennium lang op de PC thuishoort, verscheen Herzog Zwei op de Sega Mega Drive. Met strategie invloeden die tegenwoordig ook nog zeer herkenbaar zijn, was deze mengeling tussen actie en real time strategy één van de eerste goede pogingen om dit tot dusver onbekende genre leven in te blazen.

Real time strategy ontstond pas echt toen Westwood Dune II in 1992 op de markt bracht. Het spel, dat een totaal andere inslag had dan het eerste deel in de serie, wordt door de spellengemeenschap gezien als een spel dat een geheel nieuw genre creëerde. Het spel dat gebaseerd was op het beroemde verhaal van schrijver Frank Herbert introduceerde een aantal elementen, dat later voor vele titels in het genre als vanzelfsprekend werden beschouwd. Zo was het verhaal zeer diep van stof, en hadden de verschillende partijen als Atreides en Ordos ieder andere eenheden. Dit was uniek voor die tijd en nog niet eerder in een spel aanwezig geweest.

Het duurde daarna twee jaar voordat ontwikkelaar Blizzard besloot om Wacraft op te markt te brengen. In een fantasy setting bevochten orcs en mensen elkaar. Hoewel er ten opzichte van Dune II weinig leek veranderd aan het basisconcept, was er door Blizzard het nodige toegevoegd dat weldegelijk een standaard zette voor de titels die erna kwamen. Voor het eerst was het mogelijk tegen elkaar te spelen in de multiplayer optie. Daarnaast was Warcraft ook het eerste spel dat de random map generator introduceerde.

Populair werd real time strategy pas echt toen Westwood, na jaren ontwikkelen Command & Conquer uitbracht. Beide partijen in het spel, de GDI en de Brotherhood of NOD, vochten ieder met unieke eenheden in een sterk op actie gerichte titel. De diversiteit aan eenheden bracht een scala aan strategische mogelijkheden met zich mee.

In dat zelfde jaar, 1995, bracht Blizzard het tweede deel uit van haar Warcraft-serie. Warcraft II: Tides of Darkness zag er visueel zeer goed uit, terwijl ook de kunstmatige intelligentie flink was opgeschroefd. Daarnaast was er de fog of war die voor het eerst werd geïntroduceerd. Zo was het dit maal niet een kwestie van de gehele map verkennen, aangezien deze nu nog maar beperkt zichtbaar was. Dit bracht geheel nieuwe strategische elementen met zich mee. Ook de mogelijkheid om online te spelen tegen elkaar, maakte van Warcraft II een titel die de geduchte concurrentie van Westwood’s Command & Conquer aankon. Flinke discussies braken uit, waarin de liefhebbers van beide titels zo’n beetje recht tegenover elkaar stonden.

Red Alert evolueerde Command & Conquer, en kwam ook met een veel betere verhaallijn. Daarnaast was C&C;: Red Alert op een aantal punten beter dan Command & Conquer. Unieke, speciale eenheden voor beide partijen, de Allies en de Sovjets, een betere interface en uitstekende humor dankzij de culturele en historische verschillen tussen beide partijen.

Total Annihilation is daarnaast ook nog zeker het vermelden waard. Deze titel richtte zich puur op de strategische mogelijkheden, en was ook de eerste game met 3D terrein en eenheden.

En toen kwam Starcraft. Geen Warcraft in space, maar een titel die miljoenen spelers over de hele wereld in vervoering liet raken. Starcraft bevatte een charismatische verhaallijn, drie facties en unieke strategische mogelijkheden. De drie facties, de Terrans, Zerg en Protoss, waren uniek en dienden alle drie op een andere manier te worden gespeeld. De presentatie van de titel was fenomenaal, en vandaag de dag wordt de titel nog steeds – vooral door spelers uit Zuid-Korea – volop gespeeld.

De jaren daarop waren het vooral vervolgen die de dienst uitmaakten. Er waren teleurstellingen, zoals C&C;: Tiberian Sun, of een vervolg dat de fouten van haar voorganger goed maakte en meer en vooral betere mogelijkheden bracht (Age of Empires: Age of Kings red.). Of titels die onbegrensde mogelijkheden boden in de ruimte, zoals Homeworld, maar uiteindelijk snel in de budgetbak verdwenen, ondanks lovende reacties van de pers. Shogun: Total War bracht voor het eerst duizenden eenheden in beeld, en liet de speler vanaf een kaart van Japan vele verschillende taken uitvoeren. Het moraal hooghouden van je troepen was net zo belangrijk als het uitbreiden van je imperium. Shogun: Total War was dan ook een zeer uitgebreid spel met aandacht voor detail op strategisch gebied, waar ook de tactische elementen goed in elkaar staken.

Command & Conquer Red Alert 2 was een vervolg van Westwood, dat er in tegenstelling tot Tiberian Sun wel voor zorgde dat de verwachtingen werden ingeboekt. Het spel bracht weinig nieuws onder de zon, maar was wel zeer goed speelbaar, zowel off- als online.

Sindsdien verschenen vele spellen op de markt die in het real time strategy genre vielen. Sacrifice was bijvoorbeeld een titel die zeer goed speelbaar was, maar daarnaast beelden bood van artistiek hoog niveau. De jaren erna was het een komen en gaan van toptitels, die vooral visueel van hoogstaand niveau waren maar qua gameplay weinig nieuws te bieden hadden. Door evolutie in 3D technologie zagen eenheden en omgevingen er echter nooit beter uit. Het ene na het andere vervolg werd ondertussen de markt op gebracht, en vele (onbekende) bedrijven probeerden een graantje mee te pikken van het nog steeds groeiende enthousiasme voor real time strategy spellen.

De huidige situatie

De afgelopen tijd heeft de strategiespeler niets te klagen gehad. Zo verscheen Warcraft III, en niet veel later de uitstekende uitbreiding Frozen Throne, dat ‘helden’ in de serie introduceerde. Ook kwam EA Pacific met het nieuwste deel uit de C&C; serie aanzetten, dat helaas niet volledig aan de verwachtingen kon voldoen. Verder verschenen titels als Age of Mythology, Rise of Nations, Medieval: Total War, Empires: Dawn of the Modern World, en veel, heel veel meer. In veel titels waren kleine verbeteringen toegevoegd, zodat een spel nog beter speelde, of nog mooier oogde.

De toekomstvisie

Hoe het real time strategy genre er over enkele jaren uitziet weet niemand, maar wij kunnen ons wel een beeld scheppen. Dat de toekomst er zonnig uitziet staat in ieder geval al vast. Rome: Total War is bijvoorbeeld alleen al indrukwekkend dankzij de duizenden 3D eenheden die in beeld zullen gaan komen. Battle for Middle Earth brengt de epische gevechten uit de Lord of the Rings een stuk dichterbij. Strategiespellen zullen waarschijnlijk altijd wel goed verkopen, dankzij de vele mogelijkheden die zo’n spel de speler biedt. Strategiespellen zijn van alle tijd, en omdat er zo veel mogelijk is in het genre, hoeft men niet bang te worden dat er ooit een tijd komt dat strategiespellen niet meer binnen het tijdsbeeld passen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ik hoop dat EA snel met een nieuwe Red Alert of Command & Conquer komt. Ook Advance Wars voor de Cube lijkt me interessant. Verder verwacht ik wel een aantal RTS games op de DS.

  • Advance Wars op de cube gaat wel een RTS worden kameraad.

  • rts games zijn idd prima geschikt voor de DS. Nu maar hopen dat er ook een aantal komen en dat we het niet alleen moeten doen met het tb advance wars (welke overigens wel zwaar roeleert uiteraard).

  • Starcraft = koning.



    Perfecte balans, perfecte snelheid, perfecte gameplay. Nog steeds niet geevenaard. Het wachten is natuurlijk - al een stuk of zeven jaar lang - op Starcraft 2.

  • StarCraft blijft de beste RTS game die ik gespeelt heb. De sfeer is zo geweldig. Ik heb nu 3x het hele spel + brood wars uitgespeelt, en elke bleef het verhaal zelfs leuk. Hopelijk komt hier ooit nog een echt vervolg op (geen shoot em up shit ofzo)

  • Dune II had inderdaad ook al Fog of War. Dune II is en blijft voor mij de beste RTS! Die sonic tanks waren echt de bom!!

  • red alert 2 is nog steeds een van mijn meest favoriete games ooit, zoniet DE meest favoriete… ook het spel wat ik het meest gespeeld heb (en nog steeds speel)

  • Tsja vind er zo veel leuk dune II heb ik niet gespeeld.

    Speel nu een beetje WC 3 en C&C Generals na eigenlijk die niet echt meer.

    Heb ook RA 1 en C&C tiberian sun en C&C normaal RA 2 WC II Starcraft AOE 1 AOE 2 en al hun uitbreidingen en Empire Earth.

  • wc3ft is bijna 1 van de enigste strategie spellen die ik speel want dat is tenminste een leuke game c&c generals is ook nog leuk :D d-day soms :/ maar voor de rest speel ik het liefst shooters en liefst vanal wargames bev. cod of mohaa enz..

  • Ik speel ook nog dagelijks RA2

  • starcraft, imo nog steeds de beste Rts ooit, speel het nog dagelijks over internet,

  • Reactie van Dune II (62.251.127.209) geplaatst op 30 juli 2004 17:10

    Volgens mij had Dune II die fog of war ook al; de map moest eerst verkend worden. Of bedoel je ermee dat het weer hetverkend moest worden zodra de units sight er van weg gaat? Dat was in Dune II niet.



    Ik bedoel inderdaad dat na enkele seconden het zicht verdwijnt, wat fog of war wordt genoemd. Het verkennen van de mappen was één ding, daarnaast was het vanaf Warcraft II ook zaak om ook het ontdekte gebied goed in te gaten te houden. Fog of War was er dus nog niet in Dune II, maar ik begrijp de verwarring



    @ Jaap: Red Alert 2 is ook één van mijn meest favoriete spellen ooit. Spel biedt echt zeer veel diepgang en is ontzettend gaaf om te spelen. Wanna play :D?




  • C & C online is net A.A 2.2 online een en al cheaters

  • Red Alert 2 is echt mijn favoriete RTS aller tijden. Heb de singelplayer echt iets van 5x uitgespeeld ofzo. Alleen ik weet niet hoe de multiplayer werkt :'(

  • De eerste Command & Conquer heeft iets magisch, Red Alert overtrof de gameplay, maar daarna ging het bergafwaards. Red Alert 2 en Generals vond ik niet boeiend, alleen Tiberian Sun was interesant voor mij.



    Warcraft III en Starcraft zijn zeer goede games, die ik vandaag de dag ook nog speel.

  • Over het algemeen viel Tiberian Sun bij het publiek nogal tegen, mede omdat men er zo veel jaren op had gewacht. Ik vond t zélf by far het slechtste spel uit de serie.

  • C&C en Rise of Nations vormen bij de top, ik hou niet zo van fantasie dingen (daarom vind ik Warcraft en Starcraft niks), ieder zijn smaak ;)

  • Rise of Nations en Age of Empire (I&II)vin ik de beste RTS games ever

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren