1. Prince of Persia: Warrior Within (NGC)

Prince of Persia: Warrior Within (NGC)

Ubisoft was teleurgesteld. Nadat hun 2 toptitels Beyond Good and Evil en Prince of Persia the Sands of Time lovende kritieken kregen van verschillende magazines en sites, lieten veel gamers deze 2 games links liggen. Hoewel de productie van Beyond Good and Evil 2 stop werd gezet, wou Ubisoft door met de PoP serie. Wat moeten we doen, wat moeten we doen...en opeens ging een belletje rinkelen: “we maken het vervolg grimmiger en bloediger”! Dan moet het nu toch wel gaan verkopen?

Inderdaad, verkopen deed de game! Want het was stoer en bloederig en dit merkte de mainstream op. Gelukkig maar anders was de PoP serie naar zijn grootje gegaan. Warrior Within heeft een totale make-over ondergaan. Je ziet het terug in de sfeer en graphics. De graphics zijn donkerder van kleur en grimmig in tegenstelling tot zijn voorganger. Maar ze zijn net zo mooi als de graphics van the Sands of Time (maar dan ietsje mooier hé). Ook de Prins mocht ook een tripje maken naar de extreme makeover studio, want de Prins was niet meer die goed lachse jongen uit de tSoT. Nee, stoppelbaard, kleding van een echte strijder en een heel slecht humeur...

You will Die

Die slechte humeur heeft hij niet zonder reden. Het blijkt dat de prins niet had mogen rommelen met the sands of time, hij had keer op keer het lot getart door de sands keer op keer te gebruiken. De tijdlijn stuurt daarom een bewaker van de tijdlijn op hem af, de Dahaka genoemd. Hij heeft de opdracht gekregen om de Prins te doden. De Prins moet dus zijn eigen hachje gaan redden.Hij reist af naar het island of time, waar hij de creatie van de sands of time wil gaan tegenhouden. Maar een zin spookt door zijn hoofd: een oude man vertelt hem: “Je kunt je lot niet veranderen, jij zult sterven”

Verandering

Waar ik bij de vorige PoP het battlesysteem eentonig vond, is er in dit deel veel veranderd. Waar je in de tSoT maar een paar bewegingen tot je beschikking had, heeft Ubisoft het free-form fighting systeem toegepast. Want je kunt nu met 2 wapens tegelijk aanvallen. Naast je vaste zwaard, kun je wapens van je vijanden (af)pakken of van wapenrekjes halen. Deze secundaire wapens zijn kleinere zwaarden, bijlen, dolken enz. Deze wapens gaan maar kort mee als je ze gebruikt om mee aan te vallen. Je kunt ze ook gebruiken als werpwapen, dat brute taferelen met zich meebrengt. Deze nieuwe battlesysteem zorgt ervoor dat je via verschillende combo’s je vijanden dwars door midden kunt hakken. Of je kunt hun kop eraf hakken, wurgen, in een afgrond in schoppen of met een goede worp hun kop van hun romp scheiden. In andere woorden: het battlesysteem is niet meer eentonig. Daarnaast zul je net zoals in deel 1 de nodige acrobatiek moeten laten zien. Hier hebben ze niks veranderd, want daar was niks mis mee. Dus moet je ook de nodige hindernissen weer gaan overbruggen!

Portals

Ook nieuw is het feit dat je nu door tijdportalen moet reizen om verder in de game te komen.

Je zult in het heden starten, maar je mag al gauw naar het verleden reizen. Dit is ook te zien als aan de omgevingen: Het heden is grimmig, stoffig en de omgeving is vernield terwijl in het heden als er mooi, nieuw en fris eruit ziet. Je reist via portals naar andere tijden, waar je ook nieuwe powers en sandtanks zult krijgen. Het is essentieel dat je naar andere tijden reist, om zo bepaalde puzzels te voltooien. Zo moet je naar het verleden reizen om in het heden iets te activeren. Een leuke twist in de gameplay moet ik zeggen. Zoals ik eerder zei krijg je elke keer als je door een nieuwe portal stapt, een nieuwe power of sandtank. Alle sand of time powers zijn veranderd, alleen het altijd handige rewind is gebleven. Je sand powers hebben nu een meer aanvallende rol gekregen. Zo zul je vijanden met krachtige “sandblows” ernstig verwonden. En dat is maar goed ook want de vijanden zijn allemaal een stuk sterker dan de vorige keer en er zijn nu ook bossfights in deze PoP. En dan komen de aanvallende kwaliteiten van het zand wel goed van pas. De voiceacting is deze keer wel goed overgezet en de arabische sound van het vorige deel is vervangen door het gitaar geweld van (wie kent ze niet) de band Godsmack. Hoewel ik wel van rock muziek hou, zullen een heleboel andere mensen deze muzikale verandering niet waarderen. Maar ja, de game wordt er nog ruiger door. PoP moet deze keer wel verkopen.

Waardige opvolger

Helemaal geen minpunten? Jawel hoor, de camera wil soms niet meewerken en daardoor ga je een sprong verkeerd inschatten, maar je kunt die sprong nog een keer wagen want je hebt de sands of time. Wederom heeft Ubisoft een juweeltje afgeleverd die door gamers met open armen moet worden ontvangen. Prince of Persia Warrior Within is een waardige opvolger die de minpunten van zijn voorganger overtreft en weet de boel ook boeiend te houden doordat de gameplay van hoog niveau is en de graphics en cutscenes weer fingerlicking goed zijn.

Daarnaast zijn de levels groter, is de speelduur langer (WW is moeilijker dan tSoT) en je kunt een aantal dingetjes unlocken. (er zijn twee eindes) Wat zeggen we dan tegen Ubisoft?: Dank u wel Ubisoft, dat u bent door gegaan met de PoP serie, het is een heel vet spel geworden!

Conclusie en beoordeling

None

PoP: WW is een waardige opvolger, die bepaalde minpunten van het vorige deel wegpoetst. Keep 'em coming Ubisoft!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay
  • Puzzels
  • Acrobatiek
  • Killmoves
  • Minpunten
  • Camera werkt nog weleens tegen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice, ik wil deze game best wel halen :p

  • Klinkt wel leuk…maar denk toch dat ik dan liever van CoX overstap naar Champions Online of eventueel DC Universe Online..die lijken mij namelijk veel vetter. Daarnaast wil het oog ook wat en de graphics zijn redelijk gedateerd van CoX..maarja eens je eerste liefde… ;)

  • Cool, dan kan het misschien nog iets doen tegen Champions online. :P

  • whoot, 2004 en nu nog uitbreidingen ( natuurlijk MMO), zouden ze eens voor Far Cry 1 moeten doen :D

    game komt steeds vaker in het nieuws volgens mij, eerst die editor al

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren