1. Stubbs the Zombie in “Rebel Without a Pulse” (Xbox)

Stubbs the Zombie in “Rebel Without a Pulse” (Xbox)

Je zal in deze game een ervaring opdoen die je nog nooit eerder hebt gehad. Je bent namelijk de zombie en niet de alleenstaande held die de hordes aan zombies afslacht. Het is een sporadisch concept, en dat is jammer, want het aanbod van dit spel is wel erg karig.

------------------------------------------------------

Late release:

Ik zag dat de Europese versie pas 25 februari in de winkels ligt. Met deze erg vroege review, dat natuurlijk over de NTSC versie gaat, kan je meteen gaan overwegen of het waard is om geld vast te houden voor deze game.

------------------------------------------------------

Vriendjes maken

Jij bent Stubbs (dat blijkt uit de titel van het spel) en herreist in het futuristische jaren 50. Uit een parkje midden in de stad wel te verstaan. Met je zichtbare ingewanden word je aangesproken door een (vrouwelijk ogende) robot die je wilt helpen hoe je met de mensen ‘om moet gaan’. En inderdaad, je maakt al snel vrienden.

Door gebruik van je tanden, je reet, je maag (of eigenlijk ‘magen’), je onderarm en je hoofd kan je de wel of niet tegenstribbelende mens veranderen in een zombie. Vervolgens kan je hem gebruiken als een schild om gewapende agent aan te vallen. Dit doe je door je ‘vriend’ naar de agent te duwen en achter hem te blijven lopen. Als je vrienden je niet lijken te volgen, dan kan je naar ze fluiten, en dan komen ze eraan. Op zombie-snelheid natuurlijk…

Ik zal het organische arsenaal nader toelichten. Vanaf het begin van de game is het mogelijk om een super ruft te laten, met als functie om de omringende mensen tijdelijk te verblinden en te verlammen. Waardoor het natuurlijk makkelijker is om aan hun hersens te knagen.

Vanaf volgende level kan je je maag gebruiken als granaat (die nog remote is ook). Deze is zeer effectief en erg handig wanneer je veel mensen moet aanvallen. Het grote voordeel aan dit ‘wapen’ is dat de mensen ook meteen in zombies veranderen.

Dan heb je nog de onderarm dat erg doet denken aan Thing uit the Adams family. Deze smijt je weg en bestuur in third person. Je kan de muren en het plafond gebruiken om jouw slachtoffer te naderen. Als dat eenmaal geslaagd is, dan zal je de controle krijgen over het slachtoffer. Als je zorgvuldig je slachtoffer hebt gekozen, dan krijg je de mogelijkheid om zijn wapen te gebruiken. Heel handig want als zombie kan je niet veel, laat staan schieten.

Ten slotte is het hoofd nog een mogelijkheid om mensen in zombies te laten veranderen. Al bowlend kan je je hoofd besturen en laten exploderen. Ook weer effectief maar niet altijd te gebruiken, want net al de andere ‘wapens’ moet je hersens eten om je arsenaal op te vullen. Je kan immers niet zonder hoofd rond lopen.

Oh ja, nu en dan kan je een arm van een mens eraf rukken om het te gebruiken als knuppel. Erg ´handig´.

Chief = Stubbs

Het kan sommige lezers niet ontgaan zijn: deze game draait op de Halo (1) engine. Persoonlijk was dat niet de reden om de game te checken. Ik heb Halo nooit te gek gevonden. In mijn ogen liep het traag. Niet de framerate, maar snelheid van lopen van Chief. Deze lage snelheid is terug te vinden in de game van Stubbs. Ook dat granaten (in dit geval magen) erg krachtig zijn deed me denken aan de genoemde titel.

Grafisch is er ook duidelijk een connectie. De models zien er goed uit, en de velden zijn soms groot zonder pop-up. Ik vind het echter wel wat dof uitzien. Gras zijn green sprietjes, maar gewoon een groen gekleurde grond.

“Kill those commies!!”

Maar nu begint erop aan te komen; nu komen de pieken en dalen van het spel. Ik begin maar meteen met het dieptepunt. En dat is de speelduur. Er is slechts een vijf uur durende story mode die je in je in je eentje of met z’n tweeën kan beleven. Meer is er niet. Het was erg aangenaam geweest voor de gamer, met name de mensen die Live hebben, om een soort team-deathmatch (zombie vs human) te kunnen houden. Maar nee dus, daar gaf Wideload Games geen aandacht aan.

Waar ik erg gesteld op ben, is de presentatie dat meteen ook het sterkste punt is van de game: humor. Het was mij ooit wijs gemaakt dat een grap vertellen het moeilijkste is wat er is. Cabaret bijvoorbeeld, is eigenlijk een erg moeilijk beroep dat veel risico’s met zich me brengt. Het is top of flop.

Een flop uit de game-industrie is, naar mijn mening, Conker: Live & Reloaded. De makers willen zo leuk zijn en willen met domme stemmetjes de consument amuseren. Ik vond die stemmetjes uiterst irritant. Ook de poep-en-pies-grappen waren ook erg goedkoop.

Maar goed, de review gaat over Stubbs. En hier ben ik erg over te spreken, want de grappen en zijn onvergetelijk goed. Opmerkingen die de mensen maken over jouw of over hun lijden zijn werkelijk hilarisch. Ook de acties die jij uit kan voeren, zoals het bemannen van een tractor, zijn aanstekelijk. Het spel heeft op dat opzicht iets weg van GTA.

Graphics: 8

Sound: 8

Gameplay: 9

Replay: 4 (persoonlijke afweging: telt voor 2)

Conclusie en beoordeling

None

Stz:RwaP biedt hilarische gameplay van tragische lengte. Het escaleren van jouw zombie leger is er erg vet, mede omdat elke zombie er wel anders uitziet (de één heeft een hoofd, de ander alleen een bovenlichaam). En de co-op is een welkome toevoeging. Maar ik vind replay een belangrijk aspect van een game. Je kan immers ook 2 dvd’s halen en dus ook minder duiten neerleggen voor vijf uur plezier. De ander vind gameplay weer tellen voor twee. Om mooi onderwerp om over te discussiëren in ieder geval. Maar dat ter zijde, de game is kort, heel erg kort en daarom geen €60 waard.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Humor
  • Controles
  • Minpunten
  • Kort
  • Gemis online, vs-mode

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hmm denk dat deze game te laat is, net als BiA Hells Highway en Home

  • Yesh! .. alleen inderdaad jammer dat hij zo laat komt. Ben bang TE laat. Maar ben alsnog benieuwd naar de gameplay!

  • @ Null: Dat is precies wat ik dacht.



    Maar goed, we gaan het zien. Misschien valt het in dezen wel mee en wordt er daadwerkelijk de topper geleverd die ons, in en ver, ver verleden beloofd was.

  • Na 4.5 jaar pas beginnen met de motion capture, dan komt deze game dus nooit meer in 2009.



    Triest hoor, hoeveel man werken aan deze game.. 1 ?

  • Helaas. Leek een goede titel te worden.

  • Heb er nog steeds vertrouwen in dat het een toffe titel wordt, daar zorgt Remedy wel voor.

  • Ik heb er ook vertrouwen in. Ik denk niet dat het een Duke Nukem Forever kind of thang wordt. Het komt wel goed en ik denk dat Remedy het spel toch wel vers zal houden met verbeteringen. We zitten immers niet meer in 2005.

  • Als ik Microsoft zou heten en ik zou dit spel uitgeven, dan had ik het wel geweten.

    Geld-pomp aanzetten.

  • Ik denk dat ze zelf niet beseffen dat mensen echt wachten op dit soort games. Ikzelf vind dit toch wel weer iets wat ik zeker gespeeld wil hebben, of het nu een bagger of top is.

  • Dit wordt denk ik echt een topper, ik hoop dat ze er niet meer te lang mee wachten

  • Nou dan zijn ze wel jaren te laat voor mij sorry

  • Denk dat deze game best wel goed ontvangen zal worden door het publiek

  • @maxh



    Hoezo? Je kan de game vanaf de release altijd spelen :'D

  • Ik koop hem toch wel aangezien ik gewoon erg benieuwd ben naar het verhaal :).

  • Dus de motion capturing zit er al op? Dan zou ik bijna gaan denken dat we al binnen een jaar aan de slag kunnen met deze game.

  • Dit blijft gewoon een hele interessante titel, zeker na het zien van een trailer van die game. :D

  • Het is en blijft een interessante game.. maar wel wat zorgwekkend dat het zo lang duurt.

  • Remedy, jongens, laat maar zitten. 3 jaar terug was Alan Wake actueel, nu zijn er andere games. Cancel die shit gewoon en maak jullie zelf niet langer belachelijk.

  • Ik ben nog steeds super geïnteresseerd in deze game, dus ik hoop dat ie afkomt.



    Dat ie dan grafisch niet helemaal up to date is straks, daar kom ik wel overheen. Wat belangrijker is in deze game, is dat de sfeer goed zit en dat lijkt wel zo te zijn als ik naar de screens kijk.

  • Dacht dat ie ook op de PS3 uitkwam

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren