1. Prince of Persia: The Two Thrones (Xbox)

Prince of Persia: The Two Thrones (Xbox)

Alweer het derde deel in de Prince of Persia reeks voor deze generatie, Prince of Persia the Two Thrones. Aangezien ik hier vrij lang op heb gewacht leek het me een mooi moment om mijn eerste memberrecensie te wijden aan dit spel.

Story

Samen met zijn vriendin Kaileena keert de Prince of Persia terug naar zijn thuisbasis, Babylon, in de hoop op bloemetjes, bijtjes en een vredig leventje. Zoals je vast kunt raden loopt het heel anders. Er is oorlog in de stad, de prince weet echter nog niet hoe dit zo heeft kunnen komen.

POPTT is een sequel op het vorige deel 'Warrior Within'. Het verhaal sluit hier dan ook op aan. Persoonlijk heb ik POPWW wel gespeeld, maar ben niet heel ver gekomen. De clue van dit deel wist ik dus niet maar ben ondanks dat toch begonnen aan the Two Thrones.

Er wordt in POPTT kort uitgelegd wat er gebeurd is met de prince maar echt duidelijk is het mij nog niet. Volgens de Gamespot review is het begin van het verhaal inderdaad wat verwarrend, dus als ik verder in het spel kom zal ik wellicht deze review aanpassen.

Feit is in ieder geval dat de prince corrupted is door de sands of time en hierdoor een soort broedplaats is geworden voor zijn kwade alter-ego, de Dark Prince.

Deze duivelachtige prince gebruikt een ketting om zijn vijanden op brute wijze te vermoorden. Het wapen en de technieken ervan deden mij sterk denken aan Ivy's ketting uit Soul Calibur.

Er is echter een probleem met de dark prince. Hij verliest langzaam energie over tijd. En als er dan ook nog wat klappen van vijanden ontvangen worden kan het Game Over scherm snel in beeld verschijnen. Zeker als je zoals ik op Hard Mode speelt.

What's New

Zoals ik net vertelde kun je in dit nieuwste deel naast de Prince ook spelen met zijn alter-ego. Maar dit is niet de enige vernieuwing.

Wat je al snel aan het begin leert is hoe je een speed-kill maakt. Dit is een move die je alleen kan uitvoeren als de vijanden je nog niet gezien hebben. De bedoeling is dat je ze dus besluipt van achteren. Hier zijn soms nog wat puzzels aan gelinkt en die zijn leuk om te doen.

Als je de speed-kill in actie hebt gezet moet je één of twee keer op de X-knop klikken wanneer je zwaard gloeit. Dit is doodeenvoudig, tot nu toe is nog maar één speed-kill mislukt bij mij dus hier had misschien iets meer uitdaging in gemogen.

De prince heeft ook wat nieuwe klim/spring/aanvals moves aan zijn arsenaal toegevoegd. Ik heb er al een aantal gezien en zal hier niet dieper op ingaan, je zal de moves vanzelf wel moeten gebruiken. Ze geven in ieder geval wat mogelijkheden tot nieuwe soorten puzzels die je nog niet had in vorige delen.

Gameplay

Ik had Prince of Persia alleen nog maar op de PC gespeeld en het was even wennen met de xbox controller. Maar dit was van korte duur want het speelt echt prima. De eerste puzzels die je krijgt zijn heel makkelijk als je de vorige delen kent. Het basisprincipe is namelijk hetzelfde: Veel randjes waar je net op kan staan en die dan ook nog eens afbreken na een paar seconden. Veel pilaren waar je in zal klauteren als een aapje. Doeken waar je naar beneden kan glijden en nog veel meer van dit soort puzzels. Als je dit tof vond in de vorige twee spellen is er hier weer genoeg te doen.

Tot nu toe heb ik nog niet echt ingewikkelde puzzels gehad maar ik weet nog van Sands of Time dat er soms best pittige tussen zaten die dan ook voldoening gaven als je ze had uitgevogeld.

Het vechten in dit deel zag ik nog niet erg veel verbetering in naast het speed-kill systeem. Het is natuurlijk cool om met de Dark Prince te vechten maar zoveel voegt het niet toe. Wie weet ontdek ik later in het spel nog veel nieuwe moves (wat ik wel verwacht) waardoor het vechten wat interessanter wordt. Vaak is de beste optie gewoon om je vijand over een randje te gooien zodat die de diepte in stort in plaats van een lang gevecht met ze aan te gaan. Dit gaat zeker op voor hard mode aangezien de vijanden veel leven hebben. Ik heb nog geen andere moeilijkheidsgraad getest. De dark prince kan trouwens geen vijanden wegsmijten maar is wel veel sterker en kan meer vijanden tegelijk aan dan de prince.

Presentatie

De graphics zijn goed. De omgevingen zijn sfeervol en de oosterse stijl van de Sands of Time is weer meer aanwezig dan de grimmige Warrior Within stijl heb ik het idee. Je loopt nu meer in open lucht ruimtes dan voorheen. Ook zitten er redelijk wat tussenfilmpjes in de Two Thrones en die zijn allemaal genieten om naar te kijken.

De prince ziet er ruig uit, hij is redelijk gelijk aan de 'Warrior Within Prince'. Sommigen vonden hem toen te asociaal overkomen, nou vergeleken met het de Dark Prince is dat niets meer. Deze is lekker sadistisch en heeft veel plezier in het uitmoorden van de talloze vijanden.

Het geluid in the Two Thrones is goed en draagt bij aan de oosterse sfeer. Ook grappig hoe de prince en zijn alter-ego gesprekken met elkaar voeren. Ik heb tot nu toe niet veel aan te merken op het geluid.

Wat is er minder

Ik zal nu de in mijn ogen minder positieve kanten van het spel belichten.

Allereerst de AI van de vijanden. Deze is niet bijster goed te noemen. Ze vallen je aan maar werken totaal niet samen en zullen ook soms elkaar raken. (wat wel grappige situaties oplevert soms)

Als ik om een hoekje sta zijn ze vaak niet in staat om even je goed een lesje te komen leren.

Tweede minpunt, de Europese versie van POPTT bevat minder gore dan de Amerikaanse versie. In trailers zie je hoofden afgehakt worden en vijanden door midden gesneden als een plakje brood. Ik vond dit toch wel een minpunt. Niet dat ik zo zeer afgehakte hoofden wil zien maar de animaties zijn ervoor gemaakt dat er ook echt iets doorgesneden moet worden, en dit gebeurd dan vervolgens niet. Je ziet wel veel bloed verder dus een groot probleem is het niet. Tere zieltjes kunnen al dit bloed trouwens ook nog uitzetten, hoewel ik niet snap waarom iemand dit zou doen. Het spel is daardoor niet ineens kindvriendelijk met de grote hakmessen en pijlen waar de prince zich doorheen moet worstelen.

Wat ik ook jammer vond was dat het toch weer een beetje lineair is net zoals Warrior Within en Sands of Time. Er is vaak maar één manier om een puzzel op te lossen en als je dood gaat moet je het steeds opnieuw doen. Ook bevatten veel kamers deuren, toch jammer dat je er vaak gewoon niet doorheen kan. Het was misschien een idee geweest om ook die kamers op te vullen met iets zodat je als speler in ieder geval nog de keuze hebt om meerdere routes te volgen.

De replaywaarde van the Two Thrones zal net als vorige delen wel niet al te hoog zijn. Het is denk ik niet zo interessant om nadat je het hebt uitgespeeld weer opnieuw te beginnen. Maar het duurt wel een tijd voordat je het uitgespeeld hebt.

Conclusie en beoordeling

None

Prince of Persia is een enorm sfeervol spel dat je zo een aantal uur speelt zonder dat je het doorhebt. Vond je de vorige twee delen leuk? Dit is de beste van de drie en daarmee een waardige afsluiting van de serie. Deze review zal nog aangepast worden aangezien ik nog niet ver in het verhaal zit. Ik heb ook nog geen boss-fights gehad en er zal vast nog meer bijkomen. Dus check deze recensie af en toe voor updates en laat even weten wat je ervan vindt.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Sfeervol
  • Gevarieerde Omgevingen
  • Speed Kills
  • Hard Mode uitdagend
  • Leuke puzzels
  • Minpunten
  • AI van de vijanden
  • Minder gore dan US versie
  • Lineair
  • Verhaal niet altijd duidelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik kijk al uit naar wat deze heren gaan verzinnen :-)

  • Dus er zit geen nieuwe Jak & daxter in het verschiet voor de ps3/ xbox360:(



    Daar had ik nou zo op gehoopt, heb de serie op ps2 echt grijs gespeeld!



    Helaas…



  • Dit klinkt als goed nieuws! Ze hebben een goede reputatie.

  • Naughty Dog werkt nog atijd voor Sony Beandeh, maar daar gaat dit bericht verder niet om. Deze heren zijn namelijk allang weg bij Naughty Dog.

  • @ Beandeh : de licentie voor Jak & Daxter zit nog altijd bij ND dus als ze willen kunnen ze er gerust nog games van maken.

  • jammer van dat talent dat ze niet games gaan maken voor de consoles.. games voor facebook? nou leuk..

  • Hopelijk een nieuwe crash bandicoot :D

  • Ze hebben zichzelf al meermaals bewezen dus het zal ze goed vergaan met hun nieuwe studio.

  • Jammer dat ND twee topmannen kwijt is, en helemaal dat deze mensen zich - na twee awesome franchises van ND - gaan richten op de casual markt. Zonde imo… maar toch wil ik de Monkey Gods veel succes toewensen! :)

  • Verzin maar wat dat de oude Crash en Jak en Dexter bijeen voegt.

  • Mwah, Uncharted was in mijn ogen ook maar matig…

  • Ben benieuwd waar ze mee gaan komen :)

  • Achjah, ze hebben dus ook niet aan Uncharted gewerkt en was een topgame. Zonder hun kickt Naughty Dog dus nog steeds ass :)

  • Nieuwe bedrijven hebben toch steeds creatieve namen.

  • Monkey Gods? Eerderlijk belachelijk dan creatief :)

    De oprichters waren naar het schijnt niet de toppers van het team. Al hebben ze wellicht Crash Bandicoot uitgevonden.

  • saaie games die ze nu hebben bekend gemaakt. Ga echte games maken ipv deze troep

  • NNICE

  • Naughtydog is een win :D



    Ben benieuwd naar nieuw werk van deze gasten.

  • @Snake NL - Naughty Dog werkt niet voor Sony maar IS van Sony…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren