1. Tales of Symphonia (NGC)

Tales of Symphonia (NGC)

Ik keek een tijdje terug in het 'memberrecensiearchief' en zag dat het weer de tijd was om weer eens wat van me te laten horen. Dit keer gaat mijn recensie over Tales of symphonia, het spel waar ik waarschijnlijk op 1 na het langst mee heb gespeeld. Om er even bij te zeggen, ik heb het spel 4 keer uitgespeeld ZONDER alle side-quests. Ik probeer het zo spoiler-free mogelijk te houden, op de mogelijkheden in gevechten na.

Onze held Lloyd

De verhalen van symphonia

Voordat je echt gaat spelen krijg je eerst wat uitleg over het op het begin zo'n standaard verhaal maar met plottwisten erg verwarrend kan worden. Lees maar.

''Lang geleden was er een gigantische boom dat de bron was van alle mana. Een oorlog liet de boom wegvagen en een held z'n leven werd opgeofferd om zijn plaats in te nemen. Rouwend over het verlies verdween de godin naar de hemel. De godin liet de engelen achter met dit bevelschrift: 'Jullie moeten me wakker maken, want als ik slaap zal de wereld vernietigd worden.' De engelen wekten de uitverkorene op. Een die naar de toren ging, die reikte tot in de hemel. En dat markeerde het begin van de regeneratie van de wereld.'' In alle vaagheid een mooi verhaal.

Na deze korte uitleg kom je in een klaslokaal. Er wordt dan wat verteld over de held Mithos. Die zul je ooit tegenkomen. Ooit...

Om de zoveel tijd wordt er een çhosen one' geboren. Die moet zegels breken zodat er weer mana in het land komt. Na deze queeste wordt ze een engel. In dit geval is Colette de chosen one en wordt ze met vele andere, maar vooral belangrijk Lloyd vergezeld in een spannende reis met vele wendingen.

Een magie gevecht. Waarlijk prachtig.

Gameplay

Tales of symphonia of ToS is een rpg. Je loopt rond in dorpjes of in de wereldkaart en in kerkers waar je vijanden tegenkomt. Die vijanden zijn dit keer zichtbaar wat gewoonlijk niet zo is. Als je vecht, vecht je niet turnbased wat omstebeurten een actie doen betekent. Nee, dit keer vecht je op realtime. Je kunt nu niet je controller neerleggen en maar wachten. Je bestuurt een willekeurige persoon die jouw hack 'n slash aanvallen uitvoert.

De andere characters worden bestuurd door de computer. Die wil nog wel eens iets raars doen, maar daar stoor je je niet zo lang over. De AI zit goed ,hoewel de vijanden ietsjes slimmer mogen. Ik kan streng zijn over de AI.

Met vele special attacks

korte stukjes

Dit zijn de dingen die een hele alinea niet waard zijn dus stop ik ze samen.

Diamanten? Ex gems!

Ex gems zijn speciale diamanten die je ex skills geven, zoals de mogelijkheid om sneller te lopen in dorpjes en kerkers. Je kunt meerdere ex gems toepassen op een personage en sommige zullen samen met andere ex gems een ‘compound ex skill’ maken. Een extra ex skill dus. Ieder persoon heeft een individuele set met ex gems.

La cuisine

Koken, ja. Een gerechtje voor de hp en de tp. Ergens in al die dorpjes en steden vind je een voorwerp dat niet in die wereld thuis hoort. Even er naar toe lopen en a drukken. Voila, de Wonder Chef is hier. Hij leert je de gerechten van steak tot rijstballetjes. Elk gerecht geeft je hp en tp, de een wat meer dan de ander. Sommige genezen een bepaalde status effect ,zoals poison. Andere verhogen tijdelijk je aanvalskracht. Zo heb je er wel meer.

Unison attacks

Op een bepaald moment in het spel leer je de Unison attack. Dat gaat zo: Je ziet links onder een metertje staan. Die verhoogt telkens als je de vijand aanvalt of als je verdedigt tegen een aanval. Om de Unison attack te starten druk je op de z-knop. De character die jij bestuurt zal dan een zwakke aanval uitvoeren. Als deze een vijand raakt stopt de tijd even voor diegene. Jij moet dan op de a, b , y of x knop drukken om een combo van speciale aanvallen te maken met je vechtende team. Soms komt er bij een unison attack een extra combo van 2 characters.

Check de zwaarden van Lloyd. Ja die met die ijs en vuur zwaarden

Graphics

Cel-shaded. Zoals je op de screens ziet. Cel shaded is gewoon een tekening die wandelt. Ook gebruikt bij The legend of zelda: The wind waker. De achtergronden zijn mooi. Alleen in de wereld map is er niks te zien aan de horizon. Je hebt heel weinig tekenfilmpjes in ToS. Maar degene die er zijn, zijn prachtig. Beetje manga-achtig ook.

Sounds:

Mooie sounds. Spannende liedjes bij een baas en kalme liedjes bij de dorpjes. Wel is er maar een ‘spannend’ liedje en zo heb je er nog meer. Maar wat wil je met 80 uur aan gameplay.

Replaywaarde:

In dit spel moet je om de zoveel tijd keuze’s maken en dat vinden sommige characters leuk en anderen weer niet. Zo gaat de een Lloyd (want die maakt de keuzes) leuk vinden en de ander vinden hem niet de allertofste. Dit heeft lichte gevolgen in het verhaal. Wat ook zo is is dat je keuzes moet maken die wel de verhaallijn veranderen. Zo werd ik de eerste keer dat ik het spel speelde door een iemand gered en bij de andere door iemand anders. Dit verhoogt de replaywaarde aanzienlijk.

Sidequests & minigames

In ToS heb je heel veel sidequests. Het beloont allemaal, van een nog dieper verhaal tot extra items. Je doet dingen als vind dit, druk dit knopje. Leuk voor degene die het spel helemaal wilt spelen.

Multiplayer

Als ik iets slecht moet opnoemen is het de multiplayer. Er is geen aparte multiplayer stand. Die zit in de soloplayer, alleen tijdens de gevechten. Wat ook irritant is voor player 2 is dat de camera alleen werkt voor player 1.

Nou veel meer er over zeggen heb ik niet of kan ik niet bedenken. Het is gewoon een übergame.

Conclusie en beoordeling

None

Mooi verhaal, goede graphics, wel 80 uren gameplay MET hoge replaywaarde. Jammer van de multiplayer. Maar desalniettemin een goede game.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • verhaal
  • aparte gameplay
  • replaywaarde
  • al die extra's
  • graphics
  • Minpunten
  • AI van de tegenstander
  • multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren