1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64)

Het is alweer zo'n 7 jaar geleden dat dit spel het daglicht zag; The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Zoals de meeste waarschijnlijk wel weten word deze game als een van de beste, of mischien wel DE beste game ooit gezien. Dat mag ook wel, als je kijkt naar de inhoud. Mooi verhaal, veel Items, uitgestrekte landschappen, strakke graphics. Tijd voor een Replay dus..

Op een dag...

Link woont in een klein dorpje, genaamd Kokiri Forest. De leider van het stelletje, Mido, heeft een hekel aan hem, en zal hem ''nooit echt accepteren'' als een echte Kokiri. Als Link dan geroepen word door de fee van de Great Deku Tree, Navi, laat hij hem ook niet gaan. Voor hij hem laat passeren, moet Link eerst een Zwaard, en een Schild vinden. Link loopt wat terug, kruipt een gat in, neemt onderweg wat Rupees mee, en hij vind het Kokiri Sword. Met de Rupees die hij heeft verzamelt, koopt hij zich dan een Deku Shield. Mido laat Link nu wel langs, en loopt kwaad aan de kant. Als Link dan bij de Deku Tree aankomt, krijgt hij dingen te horen. Een kwaadaardige man, bekent als de leider van de Gerudo's, heeft hem vervloekt. Om de vloek te breken, moet Link de monsters in de Deku Tree verslaan. Samen met Navi de fee gaat hij naar binnen. Zal het hem lukken de vloek te breken, en mischien nog wel wat handige dingen vinden?

Het verhaal verkleind

Link verbreekt de vloek, en zijn echte avontuur begint op dat moment pas. Samen met Navi verlaat hij het bos. Hij komt daar nog een goede vriendin van hem tegen, met de naam Saria. Met de Fairy Ocarina op zak gaat hij dan verder. Hij komt onderweg meerdere malen een oude uil tegen. Deze heeft veel handige dingen te vertellen, dus is het goed om te luisteren naar zijn wijze woorden. Link gaat verder met zijn grote avontuur, en krijgt drie ''kristallen'' te pakken; de Kokiri's Emerald, Goron's Ruby en Zora's Sapphire. Deze, en de Ocarina of Time met de Song of Time, openen de deur naar de heilige Master Sword. Hoewel, Link is te jong, en word zeven lange jaren opgesloten, en Ganondorf, de leider van de Gerudo's, krijgt de Triforce of Power in zijn handen, en veroverd hiermee de wereld.. Aan Link de taak om 6 Sages te bevrijden en een einde aan Ganondorf's machtige terreur te stoppen.

Knopje hier, pookje daar..

De besturing is dik in orde. B-knop om met je zwaard te slaan, A-knop voor verschillende acties, zoals deuren openen of stenen oppakken, C-knoppen voor allerlei verschillende Equipment. De R-knop is voor je schild, en Start is natuurlijk om het spel te pauzeren. In het pauzescherm kun je wel je Equipments verwisselen, iets wat je vaak in het spel zal moeten doen. Dan heb je nog het pookje om te lopen, en een hele handige; de Z-knop. Met deze knop kun je een functie gebruiken genaamd ''Z-Targeting'', wat ervoor zorgt dat Link zich op een bepaalde vijand richt, en niet uit het oog verliest. Dit kan soms alleen best lastig zijn.. Nog één ding, als je op Epona, je trouwe paard zit, gebruik je met de B-knop je Fairy Bow. Met de A-knop laat je Epona sneller rennen.

Lekker deuntje voor erbij

De muziek is ook helemaal in orde. Ook al zijn niet alle muziekjes even passend, het zijn mooie deuntjes om naar te luisteren. Zo heb je een vrolijk melodietje in Kokiri Forest, een mysterieus liedje tijdens het dolen door de Lost Woods, en een harde melodie tijdens de vele Bosses in het spel. Wat mij betreft een van de betere dingen van het spel.

Pussy bosses of Hardcore bosses?

Je hebt soms van die momenten, dan denk je ''Nou, deze baas was wel erg makkelijk..''. Zoiets heb je in bijna elke Adventure game eigenlijk wel. Het is soms even een karweitje om uit te vinden wat nou de grote truuk is om de baas te verslaan, als je het eenmaal weet, is het meestal wel makkelijk. Bij sommige heb je het al meteen door. Ik moet wel zeggen, de bazen zijn in dit spel allemaal heel erg mooi, en niet te makkelijk. Zelfs de eerste boss kan moeilijk zijn voor beginnende spelers. Maar toch hadden sommige wel IETS moeilijker gemogen..

Oh Great Fairy..

Ok, je krijgt veel wapens tijdens het spel, dat weet je onderhand wel. Maar wist je ook dat je andere ''upgrades'' kan krijgen? Als je een Great Fairy vind, geeft deze je een bepaalde kracht, afhankelijk van de Great Fairy die je bezoekt. De een geeft je een magische spreuk, de ander verhoogt je verdediginskracht. Iets wat alle Great Fairy's doen, is je weer helemaal genezen. Een van de belangrijkere dingen die ze je leren, is de Spin Attack (B ingedrukt houden tot je zwaard gaat gloeien). Erg aardig, die Great Fairy's.

Goud.. spin?

Door het spel heen vind je ook een soort skeletspinnen, met dan naam Skulltula. Er is ook een zeldzame variant; de Gold Skulltula. Als je er hier een boel van vernietigt, verbreek je weer een soort vloek, wat over een gezin in Kakariko Village is uitgesproken. Als dank voor het vernietigen van deze Skulltula's geven ze je waardevolle items, zoals een grotere beurs, om meer Rupees in weg te stoppen. Dat word jagen!

Conclusie en beoordeling

None

Conclusie: Al met al is Ocarina of Time een geweldige game. Niet alleen het prachtige verhaal, maar ook de Maps, Dungeons en alle andere dingen zien er sfeervol uit. De muziek erbij is ook nog eens een extra ding dat dit spel zo goed maakt. Ook de personages mogen er zijn. Als je een spel wilt spelen waar je een hele goede herinnering aan kunt hebben, of helemaal weg bent van Zelda, dan is dit een pronkstuk dat je gewoonweg NIET mag missen. Heb je alleen een Gamecube en geen Nintendo 64? Probeer dan een Zelda Collectors Edition te bemachtigen, of wacht op The Legend of Zelda: Twilight Princess. Het gerucht gaat dat deze Zelda nóg beter word dan Ocarina of Time. Houd dus, vooral als Zelda-fan, ook deze titel in de gaten!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Mooi verhaal
  • Veel Equipment
  • Goede muziek
  • Mooie graphics
  • Minpunten
  • Z-targeting soms beetje lastig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • zo komt nooit duke nukem uit, ik wil dit spel zo graag spelen he. i Mean Come On

  • Ik geef Take-Two wel gelijk. Vind het erg jammer dat het allemaal zo moet lopen. Maak die game nou eens af…

  • 12miljoen down the drain mofo's

  • Ik vind ook dat Take-Two gelijk heeft. Al met al is dit een best leuke soap om te volgen :P

  • Terecht! 10 jaar…Ik bedoel kom op he, dat hoeft echt niet! Als andere studio's wel een topgame binnen 2 jaar kunnen maken getuigt dat bij 3DRealms gewoon van lui of laksheid, en beide zijn volgens mij aan het licht gekomen.



    Als je ziet wat ze na 10 jaar opleveren in dat filmpje, vind ik dat echt diep triest



    3D Realms had nooit kapot hoeven gaan als ze maar gewoon hun werk hadden gedaan, maar ze zijn gewoon lui…



  • 3D Realms is toch failliet gegaan? Dan hoeven ze toch niks te betalen?

  • 3D Realms is toch failliet gegaan? Dan hoeven ze toch niks te betalen?

    Ik denk dat het eerder ligt aan 'niet kunnen betalen'. That's my two cents :P.

  • Slimme zet van Take-Two. 3D realms bezit nog de rechten voor duke nuke forever. wanneer 3D realms die 12 miljoen niet kan betalen dan zal Take two met een schikking komen dat wanneer zij de rechten rkijge van Duke Nukem Forever, die twaalf miljoen weg gescholden wordt(helemaal of voor een gedeelte)



    dat heet strategie, let maar op :P

  • Aaaaaaaaah, wat erg. Heel erg jammer. Tjah, zo wordt een ooit fantastische franshize helemaal de soep in geholpen!

  • Ik moet dit spel hebben!!!

  • Tja, ik kan me voorstellen dat de sfeer bij 3D Realms de laatste jaren niet al te best was. De hete adem van TakeTwo en de community in de nek en steeds tot de conclusie komen dat e game niet goed genoeg is om uit te brengen. Vermoedelijk zijn ze meerdere malen opnieuw begonnen met de ontwikkeling, want anders kan het onmogelijk zo lang duren. En vermoedelijk kwamen ze er tijdens de ontwikkeling steeds achter dat ze ten opzichte van de nieuwe standaard weer een paar stappen achterliepen, waardoor de hele basis weer van tafel geveegd moest worden… Jammer, maar 3D Realms wist waarschijnlijk gewoon geen raad met de mogelijkheden die de huidige hardware biedt.

  • Ik weet betere dingen te doen met 12 miljoen dollar. :)

  • Zoals ik het zie is 3Drealms gewoon onderbemant geweest, al die jaren wilde ze alles teveel doen met een te klein team. Ik zeg niet dat het niet mogelijk was, maar men kon gewoon niet snel genoeg werken. Duke Nukem zal heus wel nieuw leven ingeblazen worden zodra take2 er echt mee aan de gang gaat.

  • Tja, maar dat je als uitgever naar 12 jaar hier nog steeds geld in blijft zetten.

  • Take-Two heeft naar mijn mening ook gelijk.

  • Je haalt me de woorden uit m'n vingers KlaasjeNL :)

  • Dit klopt van geen kant. 3D Realms heeft geen game afgemaakt, omdat ze geen geld meer krijgen. Moeten ze gaan betalen aan de gene die geen geld geeft. Hmm.



    Laat ze die game aan Take Two geven, zover ie af is, en laat een andere onwikkelaar 'm netjes afmaken.



    Toch heeft Take Two wel een beetje gelijk, 12 jaar, 12 miljoen… voor niks…



  • 3D Realms should Eat Shit and Die!!! >:D

  • En terecht…

  • Na 12 jaar nog niks presteren is ook gewoon belachelijk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren