1. The Warriors (PS2)

The Warriors (PS2)

Een game van Rockstar weet altijd wel de nodige commotie op te wekken. Grand Theft Auto is daar een perfect voorbeeld van, maar ook Manhunt wist nog niet zo heel erg lang geleden de wereld op zijn kop te zetten door zijn riskante, keiharde actie. In een tal van landen werd het dan ook vroegtijdig de rekken uit gehaald. The Warriors, een game over de film ergens eind de jaren zeventig, pakt met dezelfde features uit als de twee eerder genoemde titels en maakt zich op voor een bikkelhard gevecht …met de overheid?

-Rumble!-

The Warriors, The Warriors, The Warriors …nee, hoe diep ik ook denken mag, ik kan het mij niet thuisbrengen. Ik zat dan ook een beetje met twijfelende gevoelens over de nieuwe telg van Rockstar. Als ik eerlijk mag zijn, had ik zelfs geen goed gevoel bij deze titel. De graphics oogden vrij grijs en zelfs onafgewerkt en de screenshots wisten mij alles behalve warm te maken. Met volle moed waagde ik mij aan een eerste speeltest. Zoals in bijna elke fight-game wordt er aan de hand van een simpele tutorial aangeleerd hoe je de verschillende vechtstijlen en combinaties moet gebruiken. Vrij leuk dit, want zo word negen, het aantal vaste bendeleden van The Warriors. Je kan op allerhande manieren je tegenstander een rake klap geven. Een stamp, een slag in het gezicht of een weluitgevoerde combo. Ook kan je de vijand vastpakken om hem vervolgens met het hoofd tegen de muur te smakken, hem ver weg te slingeren of proberen een item van hem af te snoepen. Superieur, vooral omdat al dit zoets perfect uitgewerkt is en je perfect de verschillende aanvalstechnieken kunt gebruiken, waar en wanneer je wil.

Aangezien er vaak grote groepen op je afkomen is het vaak moeilijk je om op één tegenstanders te focussen, daarom kan je met de L1-toets op een tegenstander inlocken, zodat je hem niet uit het oog verliest. Zelden sta je er alleen voor, je kan steeds hulp roepen van de andere gangleden door deze commando’s te geven. Je kan ze laten volgen, ze doen vluchten, hen bevelen je reet te dekken, alles aan flarden te slagen … Noem maar op. Een beetje spijtig vinden we dat er vrij weinig vrijheid is voor de gamer. Hij kan dan wel in Coney, het gebied van The Warriors, rondlopen, maar daar blijft het dan ook bij. De andere steden, waar de opdrachten zich behoorlijk groot, maar je hebt de tijd niet om leutig en ontegenhoudend te doen wat je wil. Andere gangs en de cops zitten je constant op de hielen.

-Enough-

Gelukkig moet er in de game niet enkel geknokt worden. Zo bied het spel genoeg afwisseling om niet verveeld te raken. Nooit echt weet je wat je kan verwachten. Zo moesten we vluchten voor een aanstormende truck en zien te ontkomen aan op ons afstormende vijandelijke gangs. Dit vluchten gebeurd door te buttonbashen, deste sneller je drukt, deste sneller je personage naar zijn doelstelling zal lopen. Als je de actie even beu bent, kan je naar harte lust beginnen te taggen of graffiti spuiten. Hoewel, naar harte lust. Spuiten kan enkel in de daarvoor bestemde missies of over een tag van een andere bende heen. Dit overspuiten kan je uiteindelijk toegang geven tot een tal van bonus features. Allemaal uitleggen doe we hier niet, maar plaats maken voor enkele doen we dan weer wel. Zo heb je de Rumble Mode, hierin staan alle minigames die je alleen of met zijn tweetjes kunt spelen. Naast het feit dat in CO-OP de missies kunt doorlopen, heb je modes waarin je na het kiezen van je eigen gang, de andere gang moet verslaan. Dit gevecht gebeurd op een vooraf gekozen veld. Wie eerst alle negen gangmembers naar het hiernamaals heeft gemept, wint het gevecht. Oke, het mag dan niet zo spectaculair zijn, een potje vechten tegen een vriend is zondermeer altijd leuk.

-Graphics en muziek-

Ai, hier moeten we toch even iets over opmerken. Rockstar staat niet echt bekend om zijn gelikte graphics en ook bij dit The Warriors slaagt het de plank redelijk mis. Je kan ze vergelijken met de stijl van Grand Theft Auto, de laatste twee dan. We zeggen niet dat ze lelijk zijn, maar het kon absoluut mooier. Als je ziet waarin de consoles tot op de dag van vandaag instaat zijn, dan mag je dit toch wel zeer matig noemen. Gedurende de game kregen we niet meer dan één CGI-filmpje te zien, dat vonden we te weinig om dan hier ook een volle score voor te geven. De andere cutscenes waren van hetzelfde niveau dan de ingame beelden, wat wa wederom jammer vinden. Dit in tegenstelling tot het het muzikale gedeelte van de game. Hoewel we niet weten of de stemmen identiek zijn aan die van in de film, komen ze super realistisch over en weten ze ons perfect in het sfeertje mee te sleuren. Ook over de muziek kunnen we geen woord slecht vertellen. Zo kregen we op tijdens een snoeiharde battle doodleuke muziek te horen. Schitterend.

Conclusie en beoordeling

None

Negatief kunnen we over deze game niet zijn, buiten dat het grafisch stukken beter kon en dat de vrijheid iets verder mocht gaan dan één straat, is dit een game die mij nog lang zal bijblijven. Fans zullen er ongetwijfeld zijn, maar of zij deze review ooit zullen lezen betwijfel ik, maar zullen ondanks met volle teugen genieten van deze game. Ook de niet-fans zullen zich volop amuzeren. Het biedt spektakel van de bovenste plank en gooit daarbij enkele zeer originele toevoegingen. Wat ’n game!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Sfheeeerlijk!
  • Muziek absolute top
  • Vechten is stoer!
  • Minpunten
  • Grafisch minder

Dit artikel delen

Over de auteur

Ratch Momenteel redacteur bij CHIEF en 9lives.

Reacties

  • Als je niks kan vrijspelen qua nummers is misschien ook wel een doel weg, waardoor het spel een stuk minder interessant wordt?

  • Klinkt grappig. Het zal vast wel weer 80 euro kosten? Pau_lo heeft volgens mij niet helemaal gelijk, maar er zit wel een kern van waarheid in.

  • hmm, klinkt allemaal wel leuk… Maar als alle liedjes al te spelen zijn, wat is dan nog het doel van het spel? ik neem aan dat je dan geen carreer mode meer hebt?

  • Als je niks kan vrijspelen qua nummers is misschien ook wel een doel weg, waardoor het spel een stuk minder interessant wordt?

    Ik denk dat de kracht van Guitar Hero juist is dat wanneer je alle nummers hebt vrij gespeeld je nóg verder speelt voor de highscores en hogere moeilijkheidsgraad.

  • Ik denk dat de kracht van Guitar Hero juist is dat wanneer je alle nummers hebt vrij gespeeld je nóg verder speelt voor de highscores en hogere moeilijkheidsgraad.



    Ben ik met je eens, toch denk ik dat het unlocken een onderdeel is, naast highscores en moeilijkheidsgraden. Als je echt gitaar speelt leer je ook steeds nieuwe dingen spelen en kan je ook niet alles in een keer.

  • Maar als alle liedjes al te spelen zijn, wat is dan nog het doel van het spel? ik neem aan dat je dan geen carreer mode meer hebt?

    Het werkt zoals bij Guitar Hero: Metallica en Guitar Hero: Greatest Hits. In Quickplay zijn alle nummers al vanaf het begin beschikbaar, maar je hebt ook nog een career-modus.

  • \"Een erg mooie extra is dat downloadbare content voor Guitar Hero: World Tour ook te gebruiken is in Guitar Hero 5.\"



    Ook niet meer dan vanzelfsprekend, lijkt me. Neversoft isoleert zijn eigen titels al door dit slechts heel beperkt te doen en dat is gewoonweg zonde en één van de redenen dat ik me zelden aan een Guitar Hero game waag. Harmonix heeft het wat dat betreft beter voor elkaar, daar kan je alles overzetten naar het hoofdplatform Rock Band 2 en zo kan je ook gewoon setlists voor feestjes maken. Wil je een Queen setlist maken op Guitar Hero, dan moet je straks vier keer van disc verwisselen om allemaal te spelen. Dat zou niet de bedoeling moeten zijn.

  • hmm niet genoeg info om me te overtuigen dusver..

  • Naja hopelijk brengen ze genoeg nieuws voorlopig blijft world tour een draak van een game.

  • Ik ben onderhand te tel kwijt. Er komen zoveel Guitar Hero games uit de laatste tijd.

  • Als ze nou gewoon een goede Guitar Hero game uitgeven en de nummers allemaal in vorm van downloadable content.

  • ZZzzzzz komkommertijd zzz

  • Als ze nou gewoon een goede Guitar Hero game uitgeven en de nummers allemaal in vorm van downloadable content.

    Noooh… Me don't likez DLC.

  • Als ze nou gewoon een goede Guitar Hero game uitgeven en de nummers allemaal in vorm van downloadable content. Heb jij te veel geld ofzo?

  • Vind het nou nog niet echt overtuigend overkomen.

  • Heb jij te veel geld ofzo?

    Sorry, maar een Guitar Hero 2, 3, 4, 5, metallica, aerosmith, greatist hits etc etc kopen, kost je meer geld dan één goed GH-game kopen en vervolgens je favo muziek er bij te downloaden door DLC.

  • Inderdaad Furyan, heb je ook al die meuk niet die je toch niet vet vind.



    @Obiebarca…Me don't likez 948573894 dezelfde games.

  • Quote:

    Als ze nou gewoon een goede Guitar Hero game uitgeven en de nummers allemaal in vorm van downloadable content.





    Noooh… Me don't likez DLC.

    Wat een onzin :'). DLC is awesome en misschien wel het grootste pluspunt van RB tov GH. En hier spreekt een objectief iemand die nog niet genoeg ervaring met RB heeft om de RB-fanboy uit te hangen :).




  • als ze nou eens vertellen of die gitaren het tenminste fatsoenlijk doen.. ben world tour helemaal zat omdat ik al 7 keer een nieuwe gitaar heb moeten halen omdat die of kei hard piepte of zichzelf aansloeg of de touch bar deed het niet, ga zo maar door. nouja hoop dat deze beter is :)

  • *cough* melk *cough*

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren