1. Call of Cthulhu: Destiny's End (Xbox)

Call of Cthulhu: Destiny's End (Xbox)

Call of Cthulhu (spreek uit: Ka-Toeloe): Dark Corners of the Earth is goed te vergelijken met het vorige jaar uitgebrachte The Chronicles of Riddick. Bij beide titels draait het om survival. Ook speel je in beide games in first person en is er slechts alleen een single player die je in een poep en een zucht doorloopt. Er zijn echter wel grote verschillen, en die zitten vooral in de kwaliteit.

Resident Evil 4?

CoC gaat over de private-detective Jack Warner die in 1915 iets fataals meemaakt. Hij komt in dit jaar in een shoot-out terecht waarin hij ontdekt dat de criminelen meer over hem weten dan hij mocht wensen. Uiteindelijk komt hij in de kelder van het landhuis (de schuilplaats van de criminele sekte) terecht waarin hij iets angstaanjagends voor ogen krijgt. De zes jaren na dit ongeval wordt hij vastgehouden in een instituut. Jack was gek geworden na de verschijning onder het landhuis. Maar dan wordt hij vrij gelaten wegen goed gedrag. Al op zijn eerste werkdag krijgt hij de opdracht om een moord te onderzoeken in een één of ander merkwaardig vissersdorpje. En je wordt al snel gezien als een ‘índringer’ en voordat je het weet word je achterna gezeten door heel wat dorpsgekken.

Voorheen had ik het over The Chronicles of Riddick. En ik kan je alsvast zeggen, deze is een stuk beter dan waar ik zo direct over ga schrijven. Om te beginnen is Riddick grafisch een stuk mooier. Ook de AI is overtuigender en uitdagender dan in CoC.

Again and agian

Maar dat is nog niet alles. Zo is ligt het punt van kritiek in CoC in de trial and error. Om de tien minuten liep ik weer vast omdat ik constant dood ging doordat ik een sprong niet kon maken of omdat ik weer het water werd ingetrokken. Dat laatste wist mij 45 minuten vast te houden totdat ik mezelf me er doorheen wist te vinden. Persoonlijk zag ik dit als de oorzaak: je kan je eigen voeten niet zien zoals in Halo of Riddick. Als dit namelijk wel te zien was, dan kon ik (mijn sprong) beter timen. Het is wellicht een kleine minpunt, maar het moet in de toekomst toch echt wel verplicht worden in een FPS.

Domme ganzen

Pas na 30% krijg je een vuurwapen in je handen en kan je voor het eerst terug vechten. En je raadt het misschien al, je mag stilletjes gaan rond sluipen. Ook iets wat in Riddick voor kwam: stealth. En ook deze is weer beter uitgevoerd in het laatst genoemde spel.

En hier is een tip mocht je het spel gaan spelen: ren gewoon de baddies voorbij, want ze schieten toch altijd mis. Later zijn ze iets wat accurater, maar nog steeds geen probleem. Ze blijven stomme acties voeren. Ga om de hoek zitten en ze gaan je achterna. Kom jij te voorschijn, dan gaan ze meteen schuilen. Het zag er allemaal houterige en twijfelachtig uit.

Verbod:

Het is onacceptabel dat er een game als deze respawning baddies zijn. Dit moet gewoon verboden zijn. Het maakt de speler onnodig lastig en het is gewoon nep. Helemaal erg is dat je dan niet eens de kogels/wapens van de gedode baddies kan pakken. Op deze manier verlies je als speler onnodig kogels en (cruciaal) health.

Respawning baddies zijn wel welkom in RPG’s waarin je sterker/ rijker wordt door de door jouw gedode baddies.

HOE? WAT? WAAR? WIE?

Het is mogelijk om het spel uit te spelen in zes uur. Ik en vele andere spelers waren echter zo’n tien uur bezig. De voornamelijk reden was dat we constant niet wisten waar we heen moesten. En aangezien er nog geen walkthroughs waren, moest ik constant weer op de pc kijken wat de andere spelers hadden ontdekt. Uiterst vermoeiend en fnuikend.

Eternal Darkness sediment

Het spel heeft geen HUD’s op het scherm. Anders gezegd: geen onscreen indicators. In de toekomst zullen we dit zien in o.a. Peter Jacksons King Kong.

Is dit cool? Werkt het? Het is geen last noch een pluspunt. Tenminste dat vind ik persoonlijk. De makers hebben het wel mooi weten te brengen door het scherm langzaamaan zwart/wit te laten verbleken wanneer je zware wonden hebt gemaakt. Je status zal je altijd op de pauze menu kunnen zien, mocht je willen weten of je nog harder kan lopen omdat je misschien gewond bent geraak.

Verder speelt de ‘sanity’ grote rol. Ik Eternal Darkness pakte dit meer dan goed uit, in CoC komt het iets wat geforceerd over. Als je bijvoorbeeld langs een steile helling loopt en je kijkt naar beneden, dan zal het scherm gaan vervagen, buigen, schommelen etc. Echter, als de helling letterlijk achter de rug is, en ik ben duidelijk veilig, dan begint het scherm nog (of al) te schommelen. Zo lijkt het soms dat Jack Warner zeeziek is, hoogtevrees en claustrofobie heeft. Vergeet niet de monsters, die zullen Jack ook lekker bang maken.

Persoonlijk vond ik dat de ‘sanity’-effect weggelaten mocht worden, maar het is zeker geen slechte toevoeging aan de speelervaring.

Memorabel

Is er dan nog iets goed aan deze game? Zeker wel. Zo vind ik dat het verhaal heel enerverend wordt verteld met flashbacks/traumatisch herinneringen die tijdens het spelen verschijnen. Zo liep ik door een gang, en het volgende moment liep ik door de gang van het instituut waar door de deuren bloed stroomde. Het bloed had hier zijn rode kleur maar de gang was zwart/wit.

Verder is het grafisch niet slecht, maar begint de engine toch wel te verouderen. Het draait namelijk op de Morrowind-engine, tenminste dat is mij wijs gemaakt.

Het laatste punt wat zeker genoemd mag worden zijn de benauwde momenten. Er was één scene die ik zo spannend vond, dat ik het zelfs prijkte tot de spannendste scene van de (bijna afgelopen) generatie. Eigenlijk is deze scene heel normaal, sterker nog, het is een klassiek kenmerk. Het is namelijk een achtervolging. Maar ook al moest ik het 18 keer opnieuw doen, omdat ik de sprong op het einde maar niet kon maken, bleef ik het bloedstollend vinden.

Conclusie en beoordeling

None

CoC is een prima spel. Maar lang is het niet. Het heeft alleen een single-player waar ik mijn twijfels nog aan heb. Het is aan te raden om dit spel eerst te huren en dan eventueel te kopen.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • sfeer
  • verhaal
  • flashbacks
  • sanity
  • grafisch in orde
  • Minpunten
  • respawning, domme baddies
  • onduidelijkheden
  • trial & error
  • sanity

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren