1. Mario Kart: Double Dash!! (NGC)

Mario Kart: Double Dash!! (NGC)

Sinds de drie eerdere delen in de Mario Kart serie heeft dit deel een goede reputatie hoog te houden. Vraag bij dit deel is het gaat dat ook lukken? Mijn antwoord is gedeeltelijk ja en nee.

Ten eerste is de grote vernieuwing in dit spel dat je met twee characters op een kart rijd, dit brengt een heel nieuw aspect in de game met zich mee. Dit zie je bijvoorbeeld aan de items en de karts.

Nieuwe karts nieuwe characters.

In Mario Kart Double Dash heb je maar liefst keuze uit 20 characters (sommige moet je eerst unlocken). Naast de special items heeft elk apart duo ook z’n eigen speciale kart. Kies je twee lichte characters zoals baby Luigi en baby Mario dan kan je de Goo-Goo Buggy als kart kiezen, deze manoeuvreert snel en heeft een snelle acceleratie daartegenover heeft hij weer een lage topsnelheid. Kies je de wat zwaardere Waluigi en Wario dan kan je de hun Wario Car kiezen deze heeft een hoge topsnelheid maar een langzame acceleratie.

Rijd vervolgens met je gekozen characters een van de vier cups. Dit zijn: Mushroom cup, Flower cup, Star cup en de Special cup. Iedere cup bestaat uit vier courses, een paar van mijn favorieten zijn Baby Park en DK Mountain. In Double Dash hebben ze het vertrouwde sprongetje uit de vorige delen weggelaten, deze hebben ze vervangen voor de power slide wat ik later in deze review nog zal bespreken.

Items

Doordat er nu twee spelers in een kart rijden heb je in plaats van de normale één item dozen nu ook een dubbele item doos. Rijd hier tegen aan en alle twee de spelers krijgen een item. Als Mario rijdt vuurt Luigi de items af. Met Y en X vuur je de items af, met Z wisselen de broeders van plaats en gaat Luigi rijden. Hierdoor kan je een item apart houden, heeft Mario bijv. een rood schild maar je rijd voorop, laat ze dan van plaats wisselen zodat Luigi een nieuw item kan pakken. Zo bewaar je het rode schild en waneer je hem nodig hebt wissel je weer terug.

Een voorbeeld van een nieuw item is in dit spel het blauwe stekelschild, vuur deze af en hij gaat regelrecht naar degene die nummer 1 staat en hij krijgt een flinke optater.

Naast de normale items heb je nu ook special items. Kies het paar dat bij elkaar hoort en je krijgt als je geluk hebt hun special item. Bij Mario en Luigi zijn dat bijv. de bekende vuurballen, bij Bowser en baby Bowser is dat een reusachtig Bowser schild.

Double Dash

Naast de singleplayer kan je ook met z’n tweeën op een kart stappen en de banen onveilig maken. Laat de een rijden en de ander vuurt de items af. In deze mode vind je ook de naam van het spel terug. Bij het aftellen aan het begin van de race kan je een superstart krijgen door precies op het moment dat ‘Start’ in het beeld staat A te drukken. Doe dit met z’n tweeën tegelijk en je hebt een Double Dash, dit betekent dat je nog twee keer zo snel vertrekt. Naast de start kan je ook in de bochten kleine boostjes krijgen. Dit heet de power slide, dat doe je door met R of L in de bochten te slippen, ga vervolgens met je control stick een paar keer van links naar rechts (of andersom). Vervolgens krijg je in plaats van de oranje vonken eerst rode vonken en daarna blauwe vonken, laat R even los en je hebt een korte powerboost. Als je hier erg behendig in raakt kan dat een groot verschil maken tussen winnen of verliezen.

Multiplayer

Dan belanden we aan bij het punt waar Mario Kart het meest om bekend staat: de multiplayer. In de multiplayer heb je verschillende modes:

Co-op: Rijd met z’n tweeën op een kart in plaats van tegen elkaar te rijden zoals hiervoor al is gezegd.

Versus: Hierin heb je keuze uit verschillende dingen, rijd met wat vrienden gewoon wat races tegen elkaar of race een van de cups in de grand-prix, hierbij racen de computers ook mee.

Naast versus heb je misschien nog wel een van de meest bekende modes uit Mario Kart:

Battle mode: Deze battles doe je in speciale levels dus niet op de normale race courses. In dit deel heb je onder andere Cookie Land, Block City, Nintendo Gamecube en Pipe Plaza. Een echte afknapper bij de battle arena’s vind ik dat ze erg klein zijn op een enkele uitzondering na. Hierdoor zit je altijd erg op elkaar geperst en dat is niet altijd even leuk. In het N64 deel had je daarentegen wat grotere arena’s zoals Block Fort. In Double Dash heb je echter weer keuze uit drie verschillende speltypen:

Balloon Battle: Hierin krijgt iedere speler aan het begin van een battle drie ballonen, het doel is om vervolgens met items je tegenstanders af te knallen zodat zij omstebeurt hun ballonnen verliezen.

Shine Tief: Nieuw in Double Dash is Shine Thief. In deze mode is bevind zicht ergens een Shine Sprite in de arena. Heb je deze te pakken dan begint er een klokje te tikken, heb je hem de hele tijd in je bezit dan heb jij begonnen. Word je echter geraakt dan verlies je de sprite en kunnen anderen hem ook weer pakken. Deze toevoeging is opzich wel leuk, je moet het echter wel met z’n drieën of vieren doen anders gaat de lol er snel van af. Met z’n tweeën ben je namelijk lang bezig om de shine af te pakken van de tegenstander.

Bob-Omb Blast: Net als Shine Thief is deze mode ook nieuw, in plaats van de verschillende items krijg je nu alleen maar Bob-Ombs. Probeer met de bommen je vrienden af te knallen. Je moet drie keer iemand raken en dan heb je gewonnen, word je echter zelf geraakt dan gaat er weer een punt van je af. Persoonlijk heb ik erg veel plezier gehad aan deze mode, vuur slippend door de bochten precies de bom op je tegenstander en de voldoening is groot.

Double Dash, dubbel het plezier?

Dan komen we weer terug bij de vraag: kan Double Dash z’n voorgangers weer evenaren? Ik vind van wel behalve op een paar gebieden. Zo lijkt het soms wel of de karts zo traag rijden als dikke stront. Speel eerst is een uurtje F-zero GX en daarna een uur Mario Kart, ik zat echt te kijken of er niet iets mis was met mijn Gamecube controller.

De graphics daarentegen zijn in Double Dash wel mooi gedaan en alle courses zien er goed verzorgd uit.

Dan het rijden met twee characters op een kart: een leuke toevoeging maar hierdoor krijg je ook meer items. Soms loopt dat nogal uit de hand en lijkt het wel één groot item orgie. Gevolg is of het nog wel echt om racen gaat en het niet te veel aan de items ligt. Deze verhouding: echt racen/ items had van mij wel wat iets meer worden uitgebalanceerd.

Een andere leuke toevoeging in dit spel is de lan-mode. Link 2 of meerde Gamecubes aan elkaar om vervolgens met maximaal 16 spelers samen te rijden. Een van de grootste teleurstellingen vind ik dan ook waarom Nintendo het spel niet online heeft laten gaan. Een online-modus had mijn Mario Kart speeluren misschien nog wel verdubbeld.

Gelukkig komt binnenkort een nieuwe Mario Kart uit op de DS, Nintendo heeft van zijn fouten te lijken geleerd want die gaat wel online.

Conclusie en beoordeling

None

Dit deel in de mario kart serie is weer even leuk als vanouds. Had Nintendo er alleen nog maar een online service ingestopt en het geheel was al een stuk beter geweest. Het rjden met twee characters had er voor mijn part echter niet ingehoeven.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Het plezier is weer zoals vanouds
  • Veel characters
  • Mooi graphics
  • Multiplayer
  • Minpunten
  • Geen online modus
  • Soms wat te traag
  • Battle arena's te klein

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mij benieuwen wat ze ervan gaan maken allemaal.

    DNF mag nu wel keertje uitkomen.

  • lawl, geen woord meer, geen woord minder :P



    LAWL

  • 3D Realms gaat diep in op de problematiek in hun persbericht en geeft precies aan waar de schoen wrong. Sorry?



    Ik vind dit nieuwsbericht nogal onduidelijk en slordig geschreven.

  • @ Furyan: Mee eens, word niet echt duidelijk voor mij wat er nou precies word gezegd en wat er aan de hand was.

  • Marketingstunt jongens :)

  • @ Furyan NL



    Het blijkt dat 3D Realms bijster weinig betaald heeft gekregen voor de rechten op DNF en dat er tijdens hun samenwerking wat onenigheden zijn geweest waardoor het uiteindelijk stuk liep tussen de twee



    Daarnaast is het vooral een legale bende met rechten die over en weer verkocht zijn tussen partijen, vandaar dat het bericht misschien wat verwarrend overkomt, het is namelijk ook verwarrend en problemen waarover we een artikel van wel drieduizend woorden zouden kunnen schrijven. :) 3D Realms heeft er een zooitje van gemaakt en probeert nu met een persbericht te doen alsof dat niet waar is.



  • Jammer dat ze nog leven, ze verdienen namelijk kapot te gaan. Dat je nog kan overleven ondanks dat je minimaal 10 jaar niks bewonderendswaardigs uitbrengt, kan toch eigenlijk gewoon niet.



    Als ze gewoon hun werk hadden gedaan, dan hadden ze nu nog geleefd. Maar het is nu tot uiting gekomen dat ze hun werk niet, niet goed deden, maar eigenlijk gewoon bijna niet deden.

    Geen een game hoort zo lang in ontwikkeling te zijn en als je naar het filmpje kijkt met gameplay is het voornamelijk de nostalgie waar de game het van moet hebben en dat vind ik geen goede ondergrond.


  • Precies CerandoX

  • Gelukkig dat ze blijven bestaan iig. Voor zolang het duurt natuurlijk gezien die lawsuit met Take-Two.

  • @CerandoX



    Team Fortress 2 is 11 jaar in ontwikkeling geweest dacht ik, en wat een fantastisch spel is het toch. Al heeft Valve wel genoeg noemenswaardig uitgebracht.

  • Verkoop in godsnaam die rechten van de game nou, laat eindelijk een fatsoenlijke ontwikkelaar DNF ontwikkelen want 3d realms heeft genoeg kansen gehad.

  • $neuboontje

    Team Fortress 2 is 11 jaar in ontwikkeling geweest dacht ik, en wat een fantastisch spel is het toch. Al heeft Valve wel genoeg noemenswaardig uitgebracht.

    9 jaar ;)



    Verder vind ik dit bericht nogal vaag. Snap niet echt wat er nou precies bedoeld wordt.



  • hahaha ze kunnen de game beter Duke Nukem Taking Forever gaan noemen.

  • @CerandoX



    Gast, hun hebben Duke Nukem 3D gemaakt. Na zo'n game verdien je onstervelijkheid.

  • Ik ben benieuwd hoe ver ze het nu gaan schoppen.

  • De game gaat van 2015 naar 2023. Niks aan de hand voor de rest.

  • @Sneuboontje



    Zoals je zegt is het verschil dat Valve niet 10 jaar alleen aan TF2 heeft gewerkt, maar ook andere noemenswaardige titels hebben uitgebracht.



    Ik denk ook dat als alle aandacht op TF2 was gericht hij natuurlijk met gemak eerder klaar had geweest.



    Dat kan 3D Realms absoluut niet zeggen met een Duke Nukem 3D arcade game voor op Xbox Live.



    @Freestyleforce



    Vind je? Dus ze mogen omdat ze een goede game uitgebracht hebben gewoon lekker niks doen en de boel de boel laten? Nou als een hedendaagse studio het verkloot na een top titel, dan wordt daar ook heftig op gereageerd door iedereen, dus waarom niet bij 3DR?









Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren