1. Planescape Torment

Planescape Torment

Soms komt er een werkelijk fantastisch spel uit met veel innovatieve onderdelen, dat vaak te experimenteel is voor zijn eigen bestwil. Het grote publiek is vaak te bang om deze vernieuwingen uit te proberen met als gevolg een spel dat grotendeels genegeerd wordt. Eén van die games is Planescape Torment, een RPG van Black Isle Studios die hevig afwijkt van de traditionele RPG-formule.

Ten eerste is er het verhaal. Veel RPG’s hebben een standaard verhaal: een groot kwaad bedreigt de wereld en de hoofdpersoon (vaak iemand die dacht een doorsnee mens te zijn maar op een of andere manier uitverkoren blijkt) dient deze wereld van de ondergang te redden. In Planescape Torment ligt dit totaal anders. De hoofdpersoon van het verhaal, The Nameless One, wordt wakker op een lijkentafel in een griezelig mortuarium en lijdt aan een ernstig geval van geheugenverlies. Hij heeft werkelijk geen enkel idee wie hij is, waar hij is en waarom hij daar is. Dan komt er ineens een zwevende, sprekende schedel aangevlogen die hem vertelt dat er aanwijzingen op The Nameless One’s rug staan getatoeëerd. Ook blijkt de hoofdpersoon nog eens onsterfelijk te zijn: elke keer wanneer hij ‘dood’ gaat, wordt hij binnen de kortste keren weer wakker in het mortuarium met knallende koppijn en een flinke scheut geheugenverlies. Samen met deze bijdehante schedel probeert hij een weg te vinden uit het mortuarium op zoek naar zijn identiteit en de reden van zijn mysterieuze gave. Op je avontuur zul je een aantal bijzondere personages met uitgebreide achtergrondverhalen en diepzinnige filosofieën tegenkomen. Alles is haarfijn uitgewerkt tot in de kleinste details en wordt op een boeiende manier verteld. In mijn ogen doet het verhaal van Planescape Torment en de presentatie daarvan weinig onder voor zelfs de grootse Hollywood klassiekers en succesvolste romans.

Dan is er de spelwereld. Waar de meeste RPG’s gebaseerd zijn op quasi middeleeuwse of sciencefictionachtige spelwerelden, is Planescape Torment werkelijk een geval apart. Het spel speelt zich af in de wereld van Planescape, een bekende campaign setting voor Dungeons & Dragons. In deze wereld staat de stad Sigil, The City of Doors, centraal. In Sigil zijn er vele poorten te vinden naar andere dimensies en plekken van bestaan. Zo zou je bij wijze van spreken binnen het kwartier van Sigil naar hemel, hel, nog een ander universum en weer terug kunnen. Dit feit zorgt er voor dat er een grote diversiteit onder de inwoners van Sigil is. Mensen, centaurachtige wezens, demonen, hemelse wezens, noem maar op; alles kom je tegen op de straten van Sigil. Dit zorgt voor een grote variatie binnen de spelwereld, en komt de sfeer en belevenis van de game alleen maar ten goede.

Audiovisueel gezien is het spel natuurlijk al behoorlijk gedateerd, maar artistiek gezien is het zeer geslaagd. Het isometrisch perspectief en de 640x480 resolutie laten de leeftijd van de game zien, maar de handgemaakte achtergronden en prachtige muziek maken alles goed en zetten de sfeer perfect neer.

Het spel speelt ongeveer hetzelfde als de Baldur’s Gate-games op de PC (deze gebruiken immers dezelfde spelmotor en spelregels), maar er dient wel gezegd te worden dat Planescape Torment een stuk minder op actie gericht is. Planescape Torment legt de nadruk voornamelijk op het verhaal en de dialogen in plaats van grote gevechten. Om dit te balanceren beloont het spel het oplossen van puzzels en het terughalen van herinneringen met relatief veel ervaringspunten. Dit betekent echter niet dat er weinig te vechten valt, integendeel zelfs, maar het spel laat de keus aan jezelf: je zou het spel kunnen uitspelen met slechts een handjevol gevechten voltooid te hebben. Ook heeft de ontwikkeling van de hoofdpersoon en zijn statistieken meer invloed op de keuzes die je kunt maken in het spel.

Planescape Torment is vijf jaar na zijn verschijning nog steeds een unieke RPG die geen enkele liefhebber van dit soort games zou mogen missen. De diepgang van het verhaal, de ontwikkeling van de hoofdpersoon en de manier waarop je het geheel voorgeschoteld krijgt zijn nog steeds ongeëvenaard en weten nog steeds te boeien. Hierdoor blijft Planescape Torment na al die jaren nog steeds één van de indrukwekkendste RPG-titels die er is.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ziet er uit als Diablo…..Niet echt mijn games, ziet er ook niet echt mooi uit op die screenshot…

  • beetje raar, doet me klein beetje denken aan Age of mythology… qua beeldstand enzo… kdenk nie dat t n spel voor mij is…

  • Het spel is ook al ruim 5 jaar oud :p En het spel speelt totaal niet zoals Diablo als je hebt kunnen lezen.



    Nee, bij Planescape Torment gaat het niet om de meeslepende actie of schitterende graphics, maar om het meeslepende verhaal en de interactie tussen de personages. Het spel is ook niet voor iedereen weggelegd maar voor mensen die wel van dit soort RPGs houden, is dit een waar kunstwerk.

  • hmm, moet deze maar eens ergens vandaan zien te halen.

  • hmmm moet deze maar niet kopen… :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren