1. F.E.A.R. (PC)

F.E.A.R. (PC)

Angst voor…

Angst voor het hoogtes, angst voor spinnen, angst voor water, angst voor tunnels, angst voor de dood… de mens heeft verschillende angsten, waarvan de meeste zijn aangeleerd. Als baby ben je echt niet bang voor tunnels, maar door een ervaring in je leven komt die angst er.

Angst is meestal niet leuk, maar de gameindustrie maakt er toch graag gebruik van. Kijk naar Doom 3 – naar mijn mening één van de meest angstaanjagende games ooit – waar angst een grote rol speelt. Niet voor niets zijn de levels donker en klein.

Een nieuwe angstgame is F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon). En dit spel gaat nóg een stapje over Doom 3 heen!

Angst voor het onverklaarbare

In F.E.A.R. speel je een lid van een paramilitaire eenheid. Een soort SWAT team voor X-Files achtige zaken. Dit team wordt alleen maar ingezet als al het andere heeft gefaald. Je werkt er nog maar één dag, en meteen wordt je al het veld in gestuurd (met tegenzin van je mede militairen). En vanaf het begin merk je dat er iets niet in de haak is. Het eerste level is maar kort, en stelt niet echt veel voor. Maar vanaf het tweede level krijgt het spel al een stuk meer grip op de situatie en hoe alles nu precies in elkaar steekt. Je speelt hoofdzakelijk alleen, maar af en toe heb je nog hulp van een paar mede militairen. Het spel speelt heel erg in op je angsten, en weet echt op precies de goeie momenten je nekharen overeind te zetten. Je ziet vaak beelden uit het verleden zomaar uit het niks “op je af komen”, en soms zit je er zelfs middenin. Je gaat in slow-mo mode, en ziet geesten lopen, en stemmen in je hoofd. Maar uiteindelijk blijkt er niemand te zijn. Of toch…

Dit spel is eigenlijk niet te vergelijken met Doom 3, ondanks dat beide spellen heel erg op je angst werken. Doom 3 doet dit op een totaal andere manier. Daar heb je smalle gangetjes, veel (lees: bijna alleen maar) binnenlevels, en donkere kamers. In F.E.A.R. heb je een afwisseling van binnen en buiten levels, en niet veel donkere kamers. Maar toch zijn beide games heel eng. Hoe komt dat? F.E.A.R. maakt heel goed gebruik van “het onverklaarbare”. Soms loop je een kamer in, en zie je tegels van de muur afvallen, objecten uit stellingkasten vliegen, en hoor je stemmen in kamers die toch echt compleet leeg zijn. Je loopt verder, en dan plots op een moment dat je het het minst verwacht duikt er ineens een geest recht voor je neus op. Impulsief schiet je dan, maar de geest is al weg. Op zo’n moment staan je haren echt recht overeind. Gelukkig kom je dit soort situaties niet ál te vaak tegen, en dat is in het voordeel van niet alleen de speler, maar ook het spel. Het zou anders veel té voorspelbaar worden (zoals Doom 3 na een tijdje werd).

Angst voor elkaar

Natuurlijk kent dit spel naast de singleplayer ook een multiplayer modus. Hierin kan je met maximaal 16 mensen tegelijk online tegen elkaar knokken. Er zijn de standaard modes als DM, TDM, CTF en Elimination. Al die modes zijn er ook in een speciale slow-mo variant, en allemaal hebben ze een team versie (met uitzondering van CTF aangezien dat al in teamverband is). In de slow-mo modes heeft één speler de mogelijkheid tot slow-mo. De anderen kunnen hem herkennen aan een blauwe gloed om hem heen.

De multiplayer, en dan met name de Deathmatch, in F.E.A.R. is echt moordend (letterlijk) snel. Het ene moment spawn je, en het volgende ben je alweer dood. Gelukkig gaat dit niet zo snel met TDM en CTF. Als je de singleplayer klaar hebt, kun je je zeker nog genoeg uurtjes vermaken met de multiplayer.

(geen) Angst voor detail

De makers van F.E.A.R. willen de spelers veel angsten laten beleven, maar zeker niet de angst voor detail. Weliswaar is het mogelijk dat sommige spelers de angst hebben dat hun PC niet krachtig genoeg is, maar dat terzijde. Dit spel vraagt namelijk veel van je PC. Heel veel. Maar als je dan een goeie PC hebt dan krijg je er ook iets voor terug. Man man, wat ziet dit spel er gelikt uit. Kogels laten diepe gaten achter in het beton, en echt bijna alles kan kapot. Ruiten, het plafond, hout, kistjes… en natuurlijk je tegenstander. Soms als je even niks te doen hebt (dus geen tegenstanders om af te maken) dan is het gewoon zo leuk om alle ruiten te slopen, en stellingkasten leeg te maken.

Als je een mooie kamer binnenloopt met een bankje hier, een glazen wand daar, een rek met dozen, en van dat plaatplafond, dan kijk je even rond en denkt “mwuah dat ziet er niet slecht uit”. Die gedachte houd je een paar seconden vast, totdat de eerste tegenstander de kamer in loopt. Je lost de eerste kogel, en hij eveneens. En voor je het weet is die “niet zo slecht uitziende kamer” veranderd in iets dat zelfs een kraker niet wilt hebben! Ruiten gebroken, gaten in banken, alle dozen op de grond her en der verspreid, en het plafond heeft ook zijn beste tijd wel gehad. En natuurlijk kan de schilder ook wel even langs komen om die rode bloedvlekken weg te verven.

Natuurlijk zijn er andere games waar de omgeving dynamisch is, maar F.E.A.R. gaat daar wel héél ver in. Helaas blijven kogelgaten, en bloedspatten slechts een korte tijd zitten, maar dat mag toch zeker niet onder doen voor de impact die het heeft!

Helaas zijn tegenstanders niet zo gedetailleerd. Dat wil zeggen, je hebt één tegenstander, en die zie je 1000 keer. Het zijn namelijk allemaal klonen van soldaten, en klonen zien er nou eenmaal allemaal hetzelfde uit. Natuurlijk vind je hier en daar een iets pittiger exemplaar dat er ook anders uitziet, maar voor de rest bestrijd je alleen dezelfde klonen. En dat is ook leuk, maar het is wel jammer dat je steeds hetzelfde ziet.

De Slow-Mo is ook heel mooi gedaan. Als je de slow-mo mode aanzet dat vertraagd alles om je heen. De rand van het scherm krijgt een soort waas, en alles gaat langzamer (ook het geluid!). Als je schiet dan laat de kogel een rokerige baan achter. Beetje zoals in de Matrix. Echt heel tof gedaan!

De AI van de supersoldaten is ook uitermate goed. Het is echt de beste AI die je ooit hebt gezien in een FPS. De soldaten reageren echt als mensen, en soms lijkt het alsof er gewoon mensen tegen je zitten te spelen. Ze verschuilen zich, geven elkaar commando's, trekken zich terug als je de overhand krijgt en nog veel meer. Gooi je een granaat, dan roepen ze dat, en vluchten ze. Heb je er een geraakt, dan loopt hij hinkend weg opzoek naar een schuilplaats. Als je een tijdje niet schiet, dan maken ze een omtrekkende beweging, en voor je het weet staan ze achter je. Zelfs op het makkelijkste niveau zijn deze soldaten niet de makkelijkste om te verslaan!

Conclusie en beoordeling

None

Als je dit spel in het donker speelt, dan kun je maar beter schone boxers bij de hand houden. Speel je dit spel in het licht, dan kun je het maar beter uitdoen, want in het donker komt het toch echt beter tot z'n recht. Dit spel is echt de beste shooter die ik ooit heb gespeeld!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics
  • Goeie verhaallijn
  • Creepy horror thema
  • Bonus content
  • Geweldige AI
  • Minpunten
  • Gekloonde supersoldaten
  • Je hebt een mega PC nodig
  • Kogelgaten en bloedspatten blijven niet "altijd" zitten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Congratzz

  • Ik kan beter de mensen feliciteren die hem niet gewonnen hebben.

  • van harte

  • Gefeliciteerd! Zal ik dan maar de fun verpesten? Je kon hem ook gewoon gratis van GameTap downloaden ;-)

  • Veel plezier ermee! :D

  • Veel plezier ermee! :D

  • Gefeliciteerd. :)

  • Gefeliciteerd!

  • Gefeliciteerd!!!

  • gefeli!



    Ralphieboy meen je dat?

  • Congrats :)

  • @ Ralph



    Xbox game is dit.

  • Grats guys…

  • Proficiat.



    IG, netjes dat het antwoord erbij staat!! Ga zo door! ;-)

  • Ok, feli, maar weer onbekende members of members die niet echt actief zijn.

  • YAY!



    Ik heb eindelijk eens een keer gewonnen! ;)

    Bedankt IG!



    @Linkin-: 'onbekende members'? wie ben jij dan? :P




  • Hij is L!nkin-, iedereen kent hem!!



    Gefeliciteert.

  • Xbox game is dit.



    Jij reageerd toch ook via je PC ;-)

  • Van harte gefeliciteerd!

  • Nou, in 1945 stond het toch anders echt voor een bullseye.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren