1. Shenmue (DC)

Shenmue (DC)

Ja, ik geef het toe. Ik ben er zo 'n eentje. Iemand van 'toen,' iemand die denkt dat vroeger alles beter was en dat meerendeel van de spellen van nu te veel gericht zijn op graphics. Het magische is er bij spellen af. Het overweldigende gevoel dat ik had bij bijvoorbeeld Sonic the Hedgehog en bij Golden Axe heeft plaats gemaakt voor hoop. Hoop op dat ene spel dat mij weer deed geloven in videogames. Dat ze nog wel innovatief en origineel konden zijn. Ik heb in voorgaande recensies altijd vast gehouden aan gameplay. De gameplay, het spelen van een spel, moet altijd goed zijn. Hoe slecht de graphics van een spel ook zijn; als de gameplay maar goed is dan blijf je het spel spelen.

Tenminste, zo ervaarde ik dat. En voor iemand die gameplay zo hoog heeft zitten kan het niet anders dan dat Shenmue voor de Dreamcast in mijn recensie een dikke 10 scoort met alleen maar plus-punten en weinig tot geen minpunten. Anders ben ik toch niet meer geloofwaardig? In het begin moest ik niets hebben van Shenmue. Waarom weet ik niet. 't Was waarschijnlijk een gevoel. Maar naarmate ik meer zag van het spel en ik steeds meer erover las in bladen begon het mij langzaam aan steeds meer te boeien. Tot het moment dat Shenmue uitkwam. Bij wijze van spreken lag ik al met een slaapzak voor de deur te wachten totdat ik het spel eindelijk kon spelen. In werkelijkheid zat ik gewoon de hele middag de minuten af te tellen totdat school voor die dag erop zou zitten.

Graphics

Speelbaarheid boven graphics? Die graphics zijn toch wel iets om bij stil te staan. Wat een graphics! Nu moet ik zeggen dat ik qua console de Dreamcast toch ietsje hoger heb zitten dan de PS2 (qua graphics) maar dan nog. Ik had echt het gevoel dat alleen de Dreamcast een spel als Shenmue aan kon (en waard was) ... totdat Shenmue II ook op de x-box verscheen, maar da 's een ander verhaal. De graphics in Shenmue deden bij mij hetzelfde als wat meer goede spellen bij mij deden; ik was weer even weg. Weg van de sleur van de dag: opstaan, tandenpoetsen, bus nemen richting school. Nee, nu kon ik iets soortgelijks doen op een 128-bit console! Hoe mooi is dat?!

Gameplay

Waar gaat het spel in godsnaam over? Was ik nog niet eens over begonnen. In al mijn enthousiasme bijna vergeten dat er sommige zijn die een recensie lezen om daadwerkelijk meer info te krijgen over het spel zelf. Het verhaal in het kort: jij bent Ryo Hazuki en je aanschouwt op een dag (ik wilde dat ik die datum nu zomaar uit mijn hoofd wist, maar helaas ... zo die-hard ben ik nou ook weer niet) hoe je vader met de grond gelijk wordt gemaakt door de mysterieuze Lan-Di. Je zweert wraak op Lan-Di en wilt er per sé er achter zien te komen wat Lan-Di te zoeken had bij jou lieve vader (Lan-Di vraagt Ryo z 'n vader naar "The Mirror"). Nu is Ryo niet onze dagelijkse standaard Yokosuka-inwoner; nee, Ryo lost alles op zijn eigen manier op. Om er achter te komen hoe de vork in de steel zit ondervraagt hij de plaatselijke bevolking. Dit tot vervelends aan toe. Trouwens, de besturing neigt naar point-and-click. De 'y'-knop dient bij Shenmue als naslagwerk. Als je op de 'y'-knop drukt krijg je Ryo 's dagboek te zien. Wat moet ik nou met al die persoonlijke info? Is toch niets voor mij? Integendeel! Juist erg handig. Alle belangrijke dingen die worden gezegd door verschillende characters in de verschillende dorpen worden kort samengevat in het dagboek / notitie-blokje whatever. Hoe mooi het spel ook is en met hoeveel mensen je ook kan (en soms 'moet'praten) moet ik er toch bij zeggen dat de vele gesprekken met de NPC 's op een gegeven moment me behoorlijk de keel uit kwamen, totdat ...

QTE

*Tromgeroffel* Niet dat QTE 's nou zo bijzonder zijn, maar toch. Ze zorgen voor de broodnodige actie bij een spel als Shenmue. Wat is QTE? Bij deze: 'QTE' staat voor 'Quick Time Event(s)'. Bij bepaalde punten in het spel wordt je gevraagd een serie wel-geplaatste knoppencombinaties in te drukken (denk aan die dance-spelletjes). Het wel / niet goed invoeren van deze knoppen-combinatie(s) heeft/hebben gevolgen op het verdere verloop van het spel. Aan de hand van een voorbeeld: Stel je komt een stel schurken tegen en Ryo besluit ze in elkaar te beuken aangezien hij nou eenmaal de main-character is en main-characters in negen van de tien gevallen maar wat blij zijn als ze de held uit kunnen hangen in hun eigen spel. Stel dat je bij het gevecht dat Ryo aangaat met de schurken de knoppen-combinatie verkeerd doet (shame on you!) dan wordt Ryo dus gruwelijk in elkaar gebeukt en krijg je (gelukkig) de kans om revanche te nemen. Het gevecht met de schurken verloopt in een FMV, maar om de zoveel tijd zie je een knop / richting-toets in beeld knipperen die je dan moet in drukken voordat de tijd op is en Ryo de trap of stoot tegen zijn kop krijgt. Het klinkt heel suf en ik heb het maar wat moeilijk om het allemaal een beetje leuk te brengen, maar trust me; als je het zelf speelt is het erg leuk. Tenminste, dat vond ik dan, hé ... en nu heb ik nogal een aparte smaak qua spellen.

Vrijheid

QTE is niet het enige wat Shenmue te bieden heeft. Naast de nodige gesprekken en de gevechten met schurken moet er natuurlijk ook nog gewinkeld worden. Nou, 'moeten' is dan ook weer een erg groot woord. Wat ik al zei; Ryo is geen gewone Yokosuka-inwoner. Hij heeft namelijk ook nog een oude vrouw die hem voorziet van de standaard dingen des levens. Welke dingen? Geld bijvoorbeeld! Voornamelijk geld! Die je dan weer mag uitgeven bij de Arcade-hal in de buurt (met allemaal klassieke Sega Arcade-spellen) ... of je kan voor een x-aantal yen een potje gaan darten, da 's mijn persoonlijke favoriete bezigheid in Shenmue. Om nou intensief te gaan vertellen hoe je nou een potje moet gaan darten in Shenmue ... nee, dat ga ik je niet uitleggen (helaas). Laat ik het erop houden dat het voornamelijk 'mini-games' zijn om de tijd mee door te komen voordat er op een bepaald tijdstip in het spel een event wordt 'getriggerd' (of hoe je het ook mag zeggen ...) Op bepaalde momenten gebeuren er bepaalde evenementen op bepaalde tijdstippen. Stel, je komt te weten dat een belangrijk character zich om die-en-die tijd zich bevindt bij de tattoo-shop. Daar moet je dan ook om die-en-die tijd heen om dat character daar te treffen en zo weer verder te komen in het spel. Of je kan natuurlijk een potje gaan darten ... aan jou de keuze.

Conclusie

Misschien een iets te lange recensie, maar een spel als Shenmue is het het typen wel waard. De unieke manier van gameplay en de goed-verzorgde graphics maken het spel een lust om te spelen. Het enige wat ik jammer vind is dat het verhaal iets wat aan de langdradige kant is en je veel gesprekken moet voeren met NPC 's voordat het verhaal écht op gang komt. Voor de rest een prima spel. Je moet er van houden, maar als later in het spel blijkt dat je er echt in zit dan laat Shenmue je ook niet meer los. Shenmue is een ervaring, een belevenis die je gewoon een keer geprobeerd moet hebben. En ik zit nog steeds te hopen dat ik ooit Shenmue II voor de Dreamcast weet te vinden ...

Conclusie en beoordeling

None

Shenmue is weereens wat anders dan wat we gewend zijn van videogames, misschien is dat wel waarom Shenmue tot één van mijn favorieten behoort. Zeker de moeite waard!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verzorgde graphics
  • Vernieuwende gameplay
  • Variatie
  • Interactiviteit
  • Minpunten
  • Langdradig verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Haha, wat gruwelijk!

  • Lol, wat een meesterlijk ontwerp :P.

  • Maar… het spel is gecancelled?

  • Genialiteit X Vrije Tijd = Zie boven

  • @DvT

    Het vervolg, We Love Katamari, is hier wel gewoon uitgekomen.

  • Katamari is erg vet, zou hem zeker willen spelen met deze controller.

  • Ha, geniaal!

  • Vette shit. xD

  • Heel erg tof! Als mensen dit zelf al gaan ontwikkellen, dan moet een nieuwe controller voor de PS3 ook mogelijk zijn!

  • Coowl! :P

  • ziet er gaaf uit, dat wil ik wel eens uitproberen.

  • kicke, maar komt dit ook echt op de markt?

  • @ Srebseig

    dit is de product manager, die gasten zijn wel vaker met dit soort dingen bezig :D



    OT: origineel idee, ook bruikbaar voor zoiets als monkey ball ( of hoe dat spel ook heette mogen :D), kan nog velen kanten op met zoiets


  • Gruwelijk vet!

  • Geweldige gimmick. Niks om geld aan uit te geven, maar het lijkt me grappig om zo eens een level van Katamari te doorkruisen.

  • Beetje erg verspilling van het geld, maar ach als jij er gelukkig van wordt.

  • lol nice!!

  • Supercool! :) :P

  • ze moeten er een stuiterbal van maken, omdat die dan niet kapot gaat als je um tegen de muur gooit. -_-'' (thnx LBP)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren