1. Jade Empire (Xbox)

Jade Empire (Xbox)

Bioware, bekend van onder andere Baldur’s Gate en Neverwinter Nights, kwam in 2003 met de hit Knights of the Old Republic voor de Xbox. Nu zijn ze terug met wederom een RPG voor Microsoft’s console. Ditmaal putten ze geen inspiratie uit het omvangrijke Star Wars universum maar spelen we in het op Chinese mythologie gebaseerde keizerrijk Jade Empire.

Eens kijken of ze weer een hit in handen hebben…

Je begin het spel als leerling van een martial arts academy onder leiding van Master Li. Op een dag wordt het rustige dorpje opgeschrikt door een aanval waarbij Master Li ontvoerd wordt. Hier begint jouw missie om samen met je reisgenoten Master Li te bevrijden, een zoektocht die je langs vele dorpjes zal leiden en waarin je geconfronteerd zal worden met vele monsters, assassins en kwade geesten. Het verhaal zit, net als in KotOR trouwens, vol met plotwendingen en is een van de drijfveren die je verder doen spelen. Net als in Bioware’s vorige Xbox game kun je quests volgens twee filosofieën benaderen. The Way of the Open Palm houdt in dat je vriendelijk en behulpzaam bent tegenover de zwakkeren, je doet altijd wat juist is voor iedereen. Het tegenovergestelde is the Way of the Closed Fist die uitgaat van het recht van de sterkste, de zwakkelingen staan in dienst van de machtigen. Dit geeft de game ook nog wat replay waarde.

In tegenstelling tot KotOR is het vechtsysteem volledig real-time waardoor de gevechten vlotter verlopen. Je kunt kiezen uit een flink aantal vechtstijlen waaronder magische en wapen stijlen. Ik vind het echter een beetje jammer dat veel vechtstijlen vaak overbodig blijken, je zult namelijk het meeste gebruik maken van fysieke aanvallen en 3-hit combo’s doen. De gevechten vallen dan ook vaak in herhaling. KotOR was al een ietwat versimpelde RPG en in Jade Empire wordt dat verder doorgevoerd. Je kunt nu namelijk maar 3 abilities upgraden die van invloed zijn op de styles en een aantal essence gems bij je dragen die op hun beurt weer je abilities versterken. In eerste instantie was ik wat teleurgesteld dat het meer als een soort beat’m up aanvoelde maar Bioware heeft een toegankelijke RPG willen maken en daar zijn ze prima in geslaagd.

Grafisch laat dit spel goed zien waar de Xbox tot toe in staat is. Alles is prachtig vormgegeven, je waant je echt in een chinees sprookje. Helaas wordt het spel wel geplaagd door lange laadtijden maar dat is niet van grote invloed op de spelervaring. De muziek en ingesproken teksten zijn tevens van hoog niveau. Even iets wat ik het vermelden waard vind: op een gegeven moment kom je een excentrieke, arrogante Engelsman tegen die ik nogal bekend vond klinken. Na de handleiding er op na te hebben geslagen bleek dat niemand minder dan John Cleese de stem in sprak. Iedereen die Cleese kent kan wel raden hoe leuk die conversatie verloopt.

Conclusie en beoordeling

None

Ondanks dat ik KotOR net iets beter vind, is Jade Empire toch een prachtige en sfeervolle game geworden met degelijke gameplay. Het verhaal grijpt je bij de strot en laat je niet meer los totdat je het einde hebt gezien.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Graphics
  • Minpunten
  • Simpele combat
  • Vrij kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Damn, zag er in een preview toch nog redelijk uit.

    Maar een 4!

  • duidelijk…



    trouwens, als ik een game ontwikkel die puur uit laadschermen bestaat en hem terminator salvaion noem krijg ik dan een oger cijfer dan een 4+?

  • Ik wist wel dat deze game slecht ging worden… ik had zo'n gevoel.

    +Gelukkig van korte duur

    Zegt genoeg.

  • hahahahaha

  • Ik zag al meerdere slechte cijfers. Jammer want voor wat ik er van had gezien zag het er nog best tof uit.

  • Zonde…

  • ik hoop dat de film beter is:P



    MAN, een 4… volgens mij is deze game dan (zoals meerder filmgames) een lachertje

  • ik keek hier nog naar uit…

  • je kan dit spel binnen 4 uur uitspelen ahaha

  • helaas

  • trailer was zoo vet :(

    zondee

  • Je eerste minpunt vat de game samen…

  • Ik denk dat dit niet de fout van GRIN is, hoop ik.



    Studio heeft een paar geweldige titels on hun naam staan.



    Naja enig voordeel is achievements zijn simpel :)



  • Ik heb hem ondertussen ook gespeeld, maar vond de game helemaal niet zo saai als deze review doet vermoeden. Uiteraard zijn er wel wat dingen die gaan irriteren. Voorspelbare situaties (flanken en klaar), animaties die wat aanvoelen als half-life 1 (vooral van stilstand naar lopen van AI ziet er erg raar uit).



    Verhaal is niet zo heel slecht en de enigste afwisseling zit hem in de momenten waarop je van een normale shooter naar een \"ga op een auto (oid) zitten en schiet de tegenstanders kapot.



    Grote nadeel (in tegenstelling tot de saaiheid die hierboven wordt gemeld) is het gebrek aan replay value en de lengte van de singleplayer.



  • Ik zag al op YouTube bij de videos van shadowzack (die gozert maakt geweldige walkthroughs met commentaar!) dat het niet veel soeps was… Jammer, hopelijk wordt de film beter.

  • Whahahah go insidegamer(A)

  • 4 UUR ??!!!???!!!???!!



    is dit dan een xbla titel…..

  • Totaal niet mee eens, saai? LOL

  • lol, had er aardig wat van verwacht in het begin, maar nadat ik de eerste ingame trailer zag haakte ik eigenlijk al af, niet te geloven dat ze dit uberhaupt nog uit mogen brengen….

  • Ik denk dat dit niet de fout van GRIN is, hoop ik.



    Studio heeft een paar geweldige titels on hun naam staan.





    Noem er eens een paar? GRAW 1&2? Dat was in samenwerking met Ubisoft. Verder zijn wanted:weapons of fate en Bionic Commando maar matige games. Terminator is helemaal een lachertje. Nee, GRIN is echt geen goede ontwikkelaar.




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren