1. Fire Emblem: The Sacred Stones (GBA)

Fire Emblem: The Sacred Stones (GBA)

Dankzij iets genaamd globalisering komen steeds meer ontwikkelaars er bij om spellen die voorheen alleen voor Japan bestemd waren ook in Europa en de VS uit te brengen. Nintendo is slim genoeg om daar aan mee te doen. Erg? Nee. Want het leverde ons onder andere het juweeltje Fire Emblem voor de GBA op. Een tweede deel was na het grote succes onvermijdelijk. Erg?

Nintendo's Fire Emblem serie bestaat al sinds het jaar 1990 en is in die zestien jaar al behoorlijk geëvolueerd. Fire Emblem: The Sacred Stones doet niet héél veel anders dan voorgaande delen. Veel GBA-bezitters zullen ondertussen bekend zijn met het spelprincipe. Elk karakter dat je bestuurt is ook daadwerkelijk een karakter. Ze praten, tonen emotie en binden zich in redelijke mate aan de speler. Maar, zoals echte karakters de neiging hebben te doen gaan ze ook dood. Echt dood. Ben je dus eenmaal een supersnelle zwaardvechter verloren dan zit er niks anders op dan verder te gaan. Of de missie overnieuw te spelen, uiteraard.

De emoties van karakters komen stuk voor stuk naar voren in een rijkelijk gedetailleerd verhaal dat, zoals gewoonlijk, weer vol zit met plotwendingen. De schitterende handgetekende beelden die het verhaal begeleiden zijn wellicht een beetje statisch maar geven een heleboel sfeer aan het spel.

Fire Emblem speelt voor de rest als een standaard turn base strategie spel. Eerst is het aan de speler om zijn eenheden te verplaatsen en ze op een strategische plek neer te zetten. Vervolgens is de beurt aan de computer. Al snel valt op dat het eerder genoemde strategische aspect bijzonder belangrijk is. Zet je een zwaardvechter namelijk tegenover een eenheid met een speer, dan is de kans aanzienlijk dat je eenheden Swordmaster-kebab eten die avond. En dat is toch redelijk zonde van je zorgvuldig getrainde moordmachine. Afgezien van het bekende rock-paper-scissor systeem in de magie én de gewone wapens bieden de verschillende terreinsoorten ook bepaalde voordelen om je vechters te beschermen.

Gelukkig is geen enkel karakter noodzakelijk om het spel te spelen. Als speler heb je de keuze uit tientallen verschillende klassen, met ieder hun sterke en zwakke punten. Magiërs, boogschutters, Generaals, Lords. Noem het maar op, het zit er in. Helaas is qua type eenheden niet bijster veel toegevoegd, en wat er wél bij is gekomen is alleen een uitwerking van al bestaande klassen.

Gelukkig, of helaas, is deze aflevering iets makkelijker dan eerdere delen. Nintendo's insteek was om meer nadruk te leggen op het vormen van je eigen leger. Waar eenheden na hun twintigste level voorheen in een bepaalde sterkere versie veranderden door middel van een speciaal item is het nu mogelijk om in enige mate je karaktereigenschappen te bepalen. Enerzijds is het een waardige toevoeging. Nooit eerder had je op de Game Boy Advance het idee met zo'n "eigen" leger de vijand te lijf te gaan, maar er is ook een nadeel.

Een nieuw aspect voor de serie is namelijk dat je eerder genoemde gebieden kan bezoeken om je helden verder uit te bouwen. Hier komt het RPG aspect, wat perfect in balans was in de vorige GBA-editie een beetje in de problemen. Als je als speler gehecht bent aan je uitdaging is The Sacred Stones minder aantrekkelijk. Afgezien van een algemene lagere moeilijkheidsgraad maken optionele missies het spel een stuk makkelijker. Deze Ex. Maps zijn gevuld met monsters, en er enkel en alleen op gericht om je leger sterker te maken.

Dergelijke monsters kom je helaas in de rest van het spel vaker tegen, ten opzichte van de gewone manschappen uit eerdere delen. Iets te vaak moet je de missie eindigen door alle monsters te verslaan, wat toch een tikkeltje goedkoop aanvoelt. Daarnaast is de levensduur van het spel verkort. Hoewel er meerdere routes te volgen zijn is het aantal missies flink uitgedund. Daar tegenover staan echter wel een hoop andere extra's.

Zo zullen meerdere doorlopen extra's vrijspelen die je onder andere kan gebruiken in de redelijk tot goede multiplayer. Ben je bovendien op zoek naar een uitdaging dan lonkt de hard mode uiteraard ook nog.

Conclusie en beoordeling

None

Een paar minpuntjes en een hele hoop pluspunten zorgen er voor dat je hier in principe niet mis mee kan gaan, maar dat het niveau van de voorganger op geen enkel aspect wordt gehaald. Gelukkig is dat geen schande, en is ook Fire Emblem: The Sacred Stones een de naam Fire Emblem meer dan waardig.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Episch verhaal
  • Aangrijpende sfeer
  • Grote diversiteit
  • qua klassen
  • Band met je eenheden
  • Minpunten
  • Korter dan de voorganger
  • Geen goede balans in moeilijkheidsgraad

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik vind er maar weinig aan als je geen geld wilt besteden.

  • Netjes! Maarja je kan daar niks doen.

  • Wel bizar dat je software 6 miljoen keer wordt gedownload en vervolgens nagenoeg iedereen afhaakt in het gebruik ervan.

  • 6.5 miljoen keer is best wel veel!

    Maar steeds meer gamers blijven hangen. Om hoeveel mensen hebben we het dan? Want dit is allemaal wel leuk en aardig maar steeds meer geeft niet echt een goede indruk!

    Niet negatief bedoelt maar het zegt niks.

    Anyway.. goed nieuws voor Sony!


  • Ik ook al doe ik er geen ruk mee…

  • ik zou Home alleen leuk vinden als je bijvoorbeeld je trophies in je huis kan plaatsen, je als je een game helemaal plat gespeeld hebt daar een item van krijgt. Dat lijkt mij vet!

  • Wil wel eens weten hoeveel mensen het echt spelen, ik heb het twee keer opgestart aan het begin en was er daarna al wel klaar mee.

  • 6,5 miljoen das een aardig aantal.!! Het is erg leuk behalve, dat je geld moet besteden.

  • daar ben ik er 1 van

  • Ze blijven maar pronken met dit soort waardeloze berichten. Het feit blijft gewoon dat Home totaal niet van de grond komt. Na zoveel jaar lopen we nog steeds rond in dezelfde beta. Het is gewoon niet wat het had moeten zijn.

    \"We maken winst op sommige delen, maar ook weldegelijk verlies.\" Daarbij zegt Edwards ook dat Home niet bedoeld is om even snel wat geld te verdienen.



    Nee dat zal best. Mensen een paar euro per kledingstuk laten betalen of voor meubilair is inderdaad geen manier om snel geld te verdienen. Pure afzetterij!


  • Community tevreden?

  • Ik had m eerst, en toen toch maar weer weg gedaan. Vind er geen zak aan. :|

  • Gedownload, 1x geprobeerd en daarna nooit meer opgestart.

  • Tis een leuke bijkomstigheid, HOME, maar wordt pas interessant als het echt opengaat met vele areas!

  • En 3 kwart ervan heeft het eraf gegooid.

  • tjah ik zit er ook elke week wel een keertje op :) niet verkeerd hoor, keertje een paar trailers checken, een minigame doen of gewoon beetje rond kloten met wat andere mensen:P best leuk op zn tijd!



    vind home iniedergeval wel geslaagd tot nu toe! heb zelf nog geen geld aan uitbesteed, verwacht dat tot nu toe ook nog niet echt te gaan doen maargoed…

  • veel zeg maar ik vind home niet zo geweldig

  • Hopelijk komt er een E3-room (ook voor Europeanen!). Dan zou ik wel weer eens de moeite willen nemen een bezoekje aan Home te brengen.

  • PlayStation Home meer dan 6 miljoen keer gedownload

    En daarna nooit meer of amper gespeeld :')

    xD

  • home is leuk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren