1. Baldur's Gate: Dark Alliance II (PS2)

Baldur's Gate: Dark Alliance II (PS2)

Baldur's Gate: Dark Alliance I was destijds een waardige game die jammer genoeg teveel van z'n RPG roots verloochende. Voor action-RPG fanaten was de game een goed tussendoortje, maar voor de doordeweekse gamer een te simpele en vooral een te korte game. Echte fanaten speelden de game in zo'n vijf uur uit. Black Isle Studios beloofde dat dit tweede deel het eerste volledig zou overtreffen, maar maakten ze die beloftes ook waar en kan deze Dark Alliance het online geweld van Champions of Norrath aan?

In het origineel begon het allemaal met drie avonturiers. Op het einde van Dark Alliance I verdwenen ze in een portaal en in de introductie van dit tweede deel word je zorgvuldig uitgelegd dat die drie avonturiers gevangen genomen werden door een kwaadaardige tovenaar. Geen archer, geen dwarf en geen sorceress meer, maar vijf nieuwe characters. Deze vijf characters zijn de nieuwe helden van Baldurs Gate en hebben de taak het kwaad te ondoen van hun plannen. Verwacht genoeg verschillende verhaallinies en opdrachten, want die zijn veel talrijker dan het origineel.

De characters zijn, gelukkig, van de meest uiteenlopende aard en dat maakt de spelervaring ook zo heerlijk. Eerst en vooral heb je de cleric Allesia, gespecialiseerd in melee-combat en in defensive aura's is ze een zeer degelijk meid die ook alle armors zonder moeite kan meezeulen. Deze kracht is echter niks vergeleken met de barbarische kracten van de... Barbarian Dorn Redbear! Naast die twee heb je ook nog de dwerg Borador Goldhand, die het vooral moet hebben van zijn kracht en magic treasure spells, de necromancer Ysuran Auondril, die gespecialiseerd is in magie en dan heb je nog de monk Vhaidra Uoswiir, een taaie dame die heel wat dark skills bezit. Allen hebben hun eigen specialiteiten en eigen persoonlijkheden. Elk hebben ze ook een bepaald aantal Magics Spells die je kan toewijzen wanneer je experiencebalkje is volgelopen. Ieder personage heeft andere spells en doorheen de game beschik je over zo'n twaalf spells per character.

Buiten magie gebruik je ook nog andere krachten, namelijk datgene met je armen, slagkracht. Deze slagkracht versterk je vanzelfsprekend met het nodige arsenaal die in DAII duidelijk meer aanwezig is. De balans staat wel niet zo op poot, maar de verscheidenheid maakt het dan wel goed.

Je hebt de keuze uit verschillende categoriën wapens. Zo heb je de "one-handed weapons" met de one-handed blades, de one-handed axes en de one-handed bludgeons. Dan heb je de categorie "great weapons" met great swords, great axes, great bludgeons. Dan heb je de "long weapons" met de staves en de polearms. Andere overige wapens behoren tot de "accuracy weapons" zoals de bow, de crossbow en de throwing weapons.

Nu kan je ook met behulp van rune stones, amethysts, aquamarine, coral, diamond, etc. elementen toevoegen aan je wapens of armor. Zo kan je met aquamarine het element "frost" en "water" integreren in je wapen/armor. Maar dit kan je niet bij alle items, want die items hebben een bepaalde kwaliteit . Zo heb je items van mindere kwaliteit (shoddy), goede kwaliteit (fine) en dit bouwt zich verder voort tot items met flawless en imperial kwaliteit. Deze laatste twee zijn perfect te gebruiken om de bovenstaande elementen toe te voegen.

Maar nu beperk je je niet alleen meer tot one handed wapons, want je kan nu in elke hand een bepaald wapen klemmen, zodat je dubbel zoveel slagkracht hebt, maar je hebt dan wel minder bescherming.

Het spel is alle opzichten niet meer zo lineair als z'n voorganger en dat is deels te wijten door de verschillende quests die je voorgeschoteld krijgt. De quests die je krijgt varieren van een woud te gaan verkennen om schatten te zoeken, ongedierte uitschakelen, riolen gaan opkuisen, dorpen in nood gaan helpen, etc.

In een quest heb je ook enkele missies ter beschikking en deze zijn stukken origineler en gevarieerder dan in het origineel. Zo moet je hostages redden, sleutels en hendels vinden, piano spelen, piano spelen, etc.

De keuze van routes is ook minder lineair opgebouwd. Je hebt veel meer alternatieve paden die je kunnen leiden naar extra wapens, nieuwe vijanden en nieuwe locaties. En niet te vergeten dat je dezelfde routes hernieuw kan beleven in co-operative mode en dit is veel leuker natuurlijk. Tesamen de dungueons gaan verkennen krikt de funmeter stevig omhoog. Je karakter mag je amper op gierigheid baseren, want het geld wordt onder z'n tweetjes verdeeld, zodat ruzie om het beste wapen niet uitgesloten is.

Allemaal mooi en wel, maar het is niet allemaal goud wat blinkt. Door al die mooie extra's was er geen onlinemode te bespeuren en dat is in feite wel jammer omdat broer Champions of Norrath deze ondersteuning wel kent. Misschien kunnen we in deeltje III online aan de slag.

Het grafische aspect was in Dark Alliance I al zeer te pruimen. De watereffecten en de personages werden prachtig vormgegeven en dit is in het tweede deel niet anders, maar beter! De magische effecten zijn vormgegeven met prachtige kleuren die het scherm opvullen als een vuurwerkspektakel. Veel spells tegelijk gebruiken zorgen dan tegelijk wel voor de hectische sfeer, maar dat is wel aan jezelf te wijten. Ook de watereffecten blijven van hoogstaande kwaliteit.

De AI van de vijanden blijft binnen de zone en is dus niet revolutionair te noemen, alhoewel de bazen een stuk realistischer handelen dan vroeger. Nu roepen ze hun troepen samen jouw aan te vallen en lopen zij zelf meer op de achtergrond nadat de troepen jou hebben verzwakkerd. De vijanden handelen in het algemeen meer in groepen, maar sommigen lopen soms hectisch en ongecontroleerd in het rond. Ook de moeilijkheidsgraad is duidelijk omhoog gekrikt. Zelf op easymode vond ik de game nogal uitdagend. In het begin zijn de missies tamelijk simpel, maar naargelang je in de game vordert, hoe moeilijker het wordt. Je character mag dan wel veel potions, veel magie en een sterke armour bezitten, maar je weet nooit wat je te wachten staat. Een positief punt in de moeilijkheidsgraad dus.

Het geluidsaspect van deze Dark Alliance II is tot in de puntjes uitgewerkt en dit komt vooral tot z'n recht wanneer je in de al even prachtige locaties rondloopt. Er huizen heel wat orkestmelodiën, wat ons toch even deed stoppen om aandachten te luisteren. Ook de geluiden van zwaarden die je hoort zoeven en orcs die je hoort krijsen scoren hoog op het lijstje.

Conclusie en beoordeling

None

Conclusie: Baldur's Gate: Dark Alliance I was voor mij al een verademing van al het andere gamegeweld, maar deze Dark Alliance II doet m'n kamer nog steeds trillen. Deze game overtreft alles tegenover zijn voorganger. Een pareltje met enkele mindere kantjes, maar dit weerhoudt mij er niet van deze game voor de zoveelste keer opnieuw uit te spelen.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • grafisch heel netjes
  • grote verscheidenheid aan wapens en spells
  • langer dan het 1ste deel
  • muziek is top
  • Minpunten
  • nog niet lang genoeg
  • ontbreken online mode
  • is het nu RPG of hack'n slash action

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vet ben beniewd

  • mooi hou wel van de rabbids

  • konijntje kom maar wiebelen wiebelen :D

  • deze game is zo leuk!! ik kijk er nu al naar uit met hun winkelwagentjes!!!

  • De hoeveelste game is dat nou wel niet, van die Raving Rabbids? :S

  • :)

  • Eindelijk geen minigame fest met de Rabbids.

  • bwaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

    jammer dat hij alleen op de Wii uitkomt

  • Heeel erg vet! En wat mij betreft mogen ze deze games ook uitbrengen op de PS3, ik vond Rayman Raving Rabbids op de PS2 nog steeds megavermakelijk!

  • Hoewel ik Rayman Raving Rabidds (1) een beetje vond tegenvallen, kijk ik weer hier een beetje naar uit. Laat maar komen.

  • Misschien nu Rayman helemaal uit het spel is gedrukt, kunnen we binnenkort weer eens een echte Rayman-platformer verwachten? Allemaal leuk en aardig die Rabbids, maar de echte ster blijft toch die gast zonder ledematen.

  • @ supreme stephan



    Helemaal mee eens! ik vond het maar niks toen rayman minigames moest gaan doen met de rabbids (vond die beesten in eerste instantie wel funny)



    Ik wil een egte rayman platformer!



  • @Supreme Stephan: Indd, Ik von het altijd zo storend dat er de naam Rayman in werd gebruikt, en er nergens een Rayman te bespeuren was… :(

    Ik zou toch nog eens graag een goede oude platformer willen zoals Crash Bandicoot, of Rayman…

  • Ik geloof dat Rabbids Go Home ooit begon als een nieuwe Rayman-platformer, maar dat ze na verloop van tijd de game om de konijnen ging draaien.

  • Ga naar de maan en blijf daar…

  • @Stephan: You've said it all :)

  • ze zijn veel beter iop hun plaats in deze game dan in die party-games (ook al waren die niet erg slecht).

    ik kijk hier echt naar uit! de trailer is ook zeer vet ;)

  • Wanneer komt nou een Rayman eentje als rayman 2 die was geweldig

  • ziet erg super vet uit?

    ben benieuwd

  • Hou van rabbids, maar de games vind ik niet zo leuk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren