1. Crazy Taxi (NGC)

Crazy Taxi (NGC)

Review – Crazy Taxi

In het jaar 2000 verscheen deze game voor het eerst op de Sega Dreamcast. Na een vervolg bleek dat de Dreamcast het in de consolewereld niet zou halen dus werd de game geport naar de Gamecube en de Playstation 2. Crazy Taxi stond toentertijd bekent om zijn charme, sfeer en vrij goede gameplay. Weet deze game in deze periode met de “nieuwe” consoles aan de macht zich te handhaven?

Betoveren?

Na het origineel gespeeld te hebben kom ik eigenlijk tot de conclusie dat Sega geen enkele poging heeft gedaan om Crazy Taxi nieuw leven in te blazen. Crazy Taxi is dus (zoals we dat noemen) een straight-port. Dat mag de pret voor een deel niet drukken. Crazy Taxi heeft mij toch nog een groot aantal uurtjes zoet gehouden. De game weet je namelijk net zoals elke andere kwalitatieve game te betoveren. Ik moet hier wel bij zeggen dat die betovering niet tijdloos is. De graphics van Crazy Taxi zijn namelijk van een dermate laag niveau dat net niet meer meekan met de games van tegenwoordig. Ook het feit dat de stad niet zo heel erg uitgebreid is en dat je maar vier verschillende personages hebt om onder de duimen te nemen laat zien dat deze game zijn beste tijd overduidelijk heeft gehad.

Strafschop gemist!

Crazy Taxi voelt aan als een kans voor open doel die je uiteindelijk mist. Een welverdiende penalty die keihard overgeschoten word. Hiermee wil ik zeggen dat het idee achter Crazy Taxi nog wel meekan met het spelaanbod van nu. Sega had meer met dit (nog steeds) frisse idee moeten doen. De game was een stuk leuker als deze wat meer parkoersen bevatte; een multiplayer-mode had of een iets mooier uiterlijk had gehad. Het zit er allemaal niet in en dat is een gemiste kans, want dit had een onvergetelijke (multiplayer) ervaring kunnen zijn. Deze editie laat je eigenlijk alleen maar “racen” tegen de tijd en je eigen scores verbeteren. Je zult het in deze game moeten doen met een drietal modes genaamd: Arcade, Original en Crazy Box. Na een tijdje heb je dit echter wel gezien en zal Crazy Taxi stof gaan vangen.

Zee van middelmaat…….

Aan het eind van de rit merk je dat er niet zo gek veel aan te merken is op deze game. De soundtrack is een pluspuntje in deze zee van middelmaat. Lekker swingen op The Offspring tijdens het spelen van deze game voelt helemaal goed. Dit spel is verder eigenlijk alleen leuk voor de verstokte arcade verslaafde of een speler die zich in de GTA-delen erg vermaakte met de taximissies en zijn ervaring op dit gebied wil uitbreiden. Dat is ook meteen het grootste negatieve punt van dit verhaal. Een soortgelijke variant zit gewoon in een willekeurig GTA-deel verwerkt. Dan moet je je als gamer toch afvragen of deze game een aanschaf rechtvaardig is.

Het is onderhand wel duidelijk. Crazy Taxi zal in het bakje “oud goud” belanden en alleen gekocht worden om de nostalgie opnieuw te beleven. Maar waarom zou je deze game niet liever op de Dreamcast zelf spelen? Vragen als deze rijzen op bij een aanschaf van deze game. Crazy Taxi is een prima game, maar verwacht er niet teveel van.
6,3
63
Score: 65