1. Resident Evil 4 (NGC)

Resident Evil 4 (NGC)

Inleiding

Dit keer speel je met Leon Scott Kennedy die als special agent de dochter van de Amerikaanse President moet redden. Het speelt zich nu eens niet in een groot landhuis in Amerika af, maar in een bosrijke, Europese streek. Je zoektocht gaat langs moerassen en mistige bossen en al snel stuit je op een Spaans boerendorpje dat bevolkt is met gestoorde bewoners, geleid door een religieuze sekte...

Het verhaal

Je wordt afgezet door de Amerikaanse politie aan de rand van een Midden-Europees dorpje, met het doel om Ashley, de dochter van de President van Amerika te bevrijden. Ze was gevangen genomen door de inwoners van het dorp, omdat Saddler, de baas van het hele dorp, Kasteel en eiland veel macht wil, en over de wereld wil heersen. Daarom wil hij Ashley ontvoeren, want dan krijgt hij misschien zijn zin van de Amerikaanse regering.

In het dorpje leven allemaal mensen, met een parasiet in hun lijf, ingeplant door Saddler. Door die parasiet zijn ze heel moordlustig, ze hebben geen geweten, en slaan er op los, met bijlen, kettingzagen, of elektrisch geladen staven, en nog veel meer.

Bij het eerste huisje waar je langskomt, vraag je netjes om hulp, aan een man die met de rug naar je toestaat. Hij schreeuwt wat naar je, en jij staat op het punt om weg te lopen, pakt hij opeens zijn bijl, en rent achter je aan. De game zit vol met dit soort hele moordlustige mensen, sterker nog, bijna iedereen is zo moordlustig.

De game plaatst je in allemaal situaties waarin je in het echt toch liever niet zou willen zitten...

Ergens midden in het dorpje, in een kerk, krijg je Ashley terug. Eerst praat je met Luis Sera je vriend maar die wordt daar vermoord door Saddler.

Nadat je de eindbaas van het dorpje verslagen hebt, Bitores Mendes, een priester met een lange baard, kom je in het kasteel, waarvan Salazar, een kleine man met een paars pak aan, de baas is. Ook wordt Ashley in het kasteel nog 2 keer ontvoerd.

In Chapter 5-1, als je de 2e disc erin moet doen, wordt je door Ada, een andere aardige vrouw, van het Kasteel meegenomen naar het Eiland.

Het eiland vindt ik de kortste wereld, maar wel de moeilijkste. De baas van het eiland en tegelijkertijd ook eigenlijk van de andere werelden, is Saddler. Als je hem verslagen hebt, denk je klaar te zijn, maar dan moet je nog een klein stukje... (Ik ga niet alles verklappen)

Monsters

Zoals altijd hebben de makers de monsters zo griezel mogelijk gemaakt. Ze zijn hier 100 % in geslaagd, want door de nieuwe Graphics lijkt alles heel overtuigend en mooi. Er zitten een paar erg pittige monsters tussen, ook zijn de bazen op de juiste plek neergezet. Je moet eens een keer in een speedboot op een meer een monster doden door met enkel Harpoenen te gooien. Maar er zijn nog vele andere monsters die nog griezeliger zijn.

Wapens

Ook zijn er hier wapens te krijen, meer dan 15 om precies te zijn. Je kunt ze volledig optunen en ze meer: Power, Reload Speed, Firing Speed, enz.. te geven. Als je de game hebt uitgespeeld kun je ook nog 3 speciale wapens krijgen, zoals de Unlimited Bazooka (met oneindig kogels). Je kunt hier genoeg wapens in krijgen, en het doel is natuurlijk om het 100 % te tunen.

Geluid

In dit genre, horror, is het geluid een heel belangrijk aspect. Geluid zorgt voor een adembenemende sfeer die je vast houdt, vastgelijmt aan je stoel. En die je daar ook uren houd.

De gesprekken tussen Hunnigan en Leon en misschien nog wel meer… zijn leuk om naar te luisteren, en lopen ook vloeiend qua beweging van de mond en tekst. Het is prachtig om te horen hoe die villager ligt te janken van de pijn, om hem daarna de laatste kogel door zijn hoofd te rammen. Om vervolgens de laatste ‘’ Aaaaaahh….’’ te horen. De bevrediging. Nog nooit heeft muziek zo’n belangrijke rol gespeeld.

Graphics

De graphics van dit spel zijn ongekend. Ik heb nog nooit zulke graphics op een console gezien. Het is ook mooi om te zien dat de tussenfilmpjes en ingame graphics van dezelfde kwaliteit zijn, waardoor alles tot een vloeiend geheel overkomt. Verwacht geen tussenfilmpjes zoals bij andere games, dat je eventjes rustig achterover kan zitten, want voordat je het weet moet je plotseling een knoppencombinatie indrukken. Doe je dit niet op tijd dan sterf je en toont het scherm: "You are dead" waarbij gezegd moet worden dat doodgaan in dit deel niet zo erg is, want je begint gewoon weer een paar meter voor de plek waar je gestorven bent. Je hoeft dus niet, zoals in de vorige delen, alles opnieuw te doen vanaf het laatste savepunt. Gelukkig maar

Gameplay

Laat ik maar beginnen met een puntje kritiek op het spel. Het is een beetje makkelijk. Sommige eindbazen zijn simpel om te leggen en simpel om door te krijgen.

Hetzelfde geldt voor de puzzels. Het is gewoon een kwestie van blijven proberen en blijven zoeken. Gelukkig wordt dit allemaal rechtgezet door de (voor de rest) perfecte gameplay.

Controls zijn heel simpel. A is de action button, je gebruikt B om te rennen, en te herladen in combinatie met de R knop. X wordt gebruikt om bevelen te geven aan Ashley en met Y tover je het wapenmenu boven. L zal je gebruiken om je oude vertrouwde mesje tevoorschijn te halen (never leave home without it). Start zijn we inmiddels al bekend mee.

Het saven gaat (zoals bekend uit vorige delen) op oude typmachines. Waar je in de vorige delen Inkt Ribbons verzamelde om te saven, ben je in dit deel vrij om te saven, waar je maar wilt en hoe vaak jij het maar wilt. Natuurlijk, de echte mannen onder ons saven alleen maar aan het eind van een chapter.

Nadat je Ashley bevrijd hebt, kan je haar hulp gebruiken (of gebruikt zij jouw hulp) om obstakels te overwinnen. Denk aan het openen van gesloten poorten, of het tevoorschijn halen van trappen.

Ook heeft Capcom er wat buttonbash momenten ingestopt. Momenten, waarin wordt getest hoe snel jij op dezelfde knop kan rammen, of hoe snel jij kan reageren op een knoppencombinatie die op het beeld verschijnt. Denk aan het ontwijken van bijlen of keelgrijpgrage of het ontwijken van een veels te grote steen. Het zit er allemaal in.

Conclusie en beoordeling

None

Resident Evil 4 is een fantastisch staaltje digitaal entertainment geworden die voor zowel beginners als gevorderden een magistrale spelervaring oplevert. Het spel is angstaanjagend, adembenemend, adrenaline verhogend en een instant klassieker. Dit is voor gamers die niks met Mario, Donkey Kong of andere vrolijke wezentjes hebben alsnog dé reden om direct een GameCube aan te schaffen
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Coole graphics
  • Tunen van wapens
  • Gameplay
  • Geluid
  • Eigenlijk is zo-ongeveer alles goed aan dit spel
  • Minpunten
  • Eindbazen en puzzels iets te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou iedereen allemaal even de geldknip open trekken! En dan blazen we Midway weer nieuw leven in xD



    Nee ik hoop dat het wel goed komt met ze want een goeie nieuwe MK wil ik toch wel zien!

  • Tsja wat is een succes MK vs DC is toch op 10.000 stuks na 2 miljoen keer verkocht veel games halen dat niet eens. Het probleem van Midway is echt dat het allemaal alleen afhankelijk is van Mortal Kombat en de rest wat ze uitbrengen totaal niet verkoopt en ze brengen al niet zo heel veel uit.

  • UTIV uitgegeven door Warner? hmm ben benieuwd of Epic bij Midway blijft.

  • Tja hadden ze maar 2d MK classics moeten uitbrengen dan waren ze nog op peil ;)

  • Weinig kans dat ze nog een hoger bod krijgen ?

  • Ach jah, nooit echt fan gewest van MK.

  • Ik ben pas blij als Midway terug op goede banen is.

  • Ach, ik zal ze niet missen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren