1. Full Spectrum Warrior (PS2)

Full Spectrum Warrior (PS2)

Na een toch best geslaagde franchise op Xbox en PC brengt Pandemic Studios Full Spectrum Warrior over naar de PS2. Toen de pers de PC en Xbox versies met enige verdeeldheid ontving beloofde de uitgever dat de PS2-conversie in hun ogen nog beter zou worden. Of dit hun gelukt is? Read on…

Tactiek

De game vindt zijn oorsprong in het Amerikaanse leger want eerst was de bedoeling de game te gebruiken om de soldaten een betere tactiek aan te leren en om meer inzicht te krijgen in het hele oorlog gebeuren. Daarom is de game ook een tactical shooter en geen hersenloze first-person shooter als Doom III. De gebruikte tactiek is in deze game van levensbelang. Jij hebt de leiding over twee teams; alpha en bravo. Deze teams zijn elk ingedeeld in vier soldaten waarvan één iemand de leiding over het team neemt. Elk lid van het team heeft zijn persoonlijke functie. Zo heb je per groep de beschikking over de teamleider, een SAW (Squad Automatic Weapon) schutter, een grenadier, en een M4 schutter. De verschillende squads moeten er voor zorgen dat de opstandelingen het fictieve Zekistan niet in hun handen krijgen. Dit is helemaal geen pretje en een goede tactische vaardigheid is dan ook een absolute must.

”A soldier never leaves a soldier behind!”

Zoals eerder gezegd heeft ieder lid van een team zijn eigen rol. Enkel door het team goed te positioneren, elk lid de juiste taken op te dragen kan je resultaten boeken. Je teams zonder nadenken naar de vijand laten stormen heeft dus geen zin. Doe je dit toch dan zal je je kans op overleving snel zien voorbij gaan want aangezien de game naar realisme van de bovenste plank streeft heb je aan één of twee bullets genoeg voor het ‘Game-Over’ titeltje over je scherm te zien vloeien. Zelf schieten is uit den boze tenminste als je de grenaatwerper en de handgrenaten, die je wel zelf moet richten, er buiten laat. Je kan wel de zone instellen waar je manschappen ongeveer moeten schieten maar dat is het dan ook. Je manschappen kan je op een originele wijze verplaatsen. Zo kiest de A.I. de beste mogelijkheid qua positie waar jij ze naar toe stuurt. Zo kan je ze makkelijk langs een muur plaatsen of achter een obstakel. De game werkt ook op het spreekwoord: “A soldier never leaves a soldier behind” waardoor de vier manschappen altijd samenblijven. Zelfs als er iemand gewond is ben je verplicht deze op de rug van een soldier te laten dragen. Vanaf het moment er twee soldiers van één team gewond zijn mag je de missie herstarten.

Aargh.. De bugs vallen aan!

Hoewel alles nu goed en positief blijkt te zijn heb ik dan toch minder goed nieuws want hoewel de indirecte manier van je manschappen te controleren uniek is, laat de game hier en daar toch enkele steken vallen. De reactie van je manschappen is soms tergend langzaam wanneer een opstandeling zich pontificaal presenteert voor hun loop. Ook de coole manier om je teams te positioneren heeft enkele gebreken. Zo zijn de mogelijkheden in sommige omgevingen beperkt omdat de camera niet alles goed weergeeft wat zeer jammer is. Als een squad bijvoorbeeld opgesteld staat achter een muurtje, zal telkens weer de cursor om het muurtje heen bewogen moeten worden. Doordat de camera ook nog eens te sterk ingezoomd staat op de cursor, is het vaak erg moeilijk te bepalen waar deze zich precies bevindt. Dit leidt vaak tot frustrerende situaties. Spijtig dus dat ontwikkelaar Pandemic Studios er niet aan gedacht heeft om de cursor door vaste objecten heen te laten bewegen. Een groot minpunt in de PC en Xbox versie was de vijand soms zeer moeilijk te raken viel. En jammer genoeg is dat minpunt nog steeds van de partij in de PS2 conversie. Zo zat ik op een bepaald moment de vijand met team Alpha van opzij te bestormen en team Bravo in de rug. Vijand in de val en kon zomaar doodgeschoten worden. Wat gebeurde er? Mijn manschappen konden hem blijkbaar niet raken. Wat gebeurde er dan? Munitie op. Dan? Game-over. Ik mag blij zijn dat mijn PS2 nog heel is na dit voorval.  Dit zijn allemaal kleine minpunten die de gameplay niet echt grote schade toebrengt maar toch de waarde van de game naar beneden haalt. Ook worden de missies na een tijdje zeer eentonig waardoor de game al snel zijn replay-factor verliest. Erg jammer dus.

Beeld en geluid!

De graphics vallen mee, hoewel ik moet toegeven dat de screens van de Xbox-versie toch wat strakker lijken. De wijze waarop je teams zich begeven zijn zeer goed geanimeerd en passen perfect tot het realisme van de game. De omgevingen zijn mooi uitgewerkt al hebben ze meestal wel hetzelfde kleurenpallet. Maar aangezien het Iraakse sfeertje bij het begin van de game meteen gezet wordt heb je hier eigenlijk nooit echt last van. Ook zijn de levels zeer gedatailleerd door de verscheidene oorlogsfactoren als verwoeste gebouwen en wagens. Ook qua sound doet deze game niet onder. Wapens, ontploffingen en andere oorlogsgeluiden komen scherp en krachtig over en vooral de geslaagde voice-acting draagt bij tot het scheppen van de authentieke sfeer.

Extraaaaaa’s!

Online heb ik deze game nog niet kunnen testen aangezien deze in de reviewcopy nog niet aanwezig was. Wat ik wel weet is dat de PS2-versie, net als de Xbox-versie, extra unlockable features bevat. Terwijl dit bij de Xbox-versie de originele Army-mode was, zijn dit bij de PS2-conversie extra opdrachten en levels wat de (korte) levensduur van de game wat verlengt. De herspeelbaarheid van deze game bevalt me niet echt want na een 9 uur gamen had ik de game al uitgespeeld. Enkel de co-op mode zal je kunnen aanzetten om nog eens het game uit te spelen maar dan moet je wel vrede nemen met het feit dat je maar 1 team per persoon zal controleren in plaats van twee.

Conclusie en beoordeling

None

De conversie van de Xbox en PC naar de PS2 is zeker geslaagd maar de kleine bugs blijven in de game zitten waardoor er andere en betere alternatieven beschikbaar zijn qua tactical shooters.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Realisme
  • FX
  • Minpunten
  • Graphics konden beter
  • Bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • There is no SERVER


    take the blue pill boys shows over


  • Daarna is het tijd voor de laatste spelers om The Matrix te verlaten en de echte wereld te ontdekken.



    Rare uitspraak.

  • Vond de Matrix Online destijds reuze interessant, maar nooit aan begonnen vanwege de kosten.

  • Al maken ze nou is echt een dik tegekke vechtgame, met een goed verhaal en bijzondere aanvallen, dan zou ik doe kopen, want The Matrix is echt geweldig!

  • Daarna is het tijd voor de laatste spelers om The Matrix te verlaten en de echte wereld te ontdekken.



    Rare uitspraak.

    The Matrix is niet de echte wereld. De game ook niet.


  • Ach, wat jammer.

  • vage game nooit gespeeld

  • Ohnee, daar gaat mijn perfecte replica van de online Neo….

  • Droge titel :')

  • Lol rickah. Tis toch n lame spel :p

  • nooit gespeeld wou het wel vroeger maar toch maar niet gedaan =]

  • ja soo gaat het nauw 1 maal

  • Moet zeggen dat ik nog nooit van deze game heb gehoord. Leuke artikel titel trouwens :)

  • haha prachtige titel voor dit artikel XD

    de game zelf kan me niets boeien :p

  • Had ik ook nog nooit eerder van gehoord…

    Wel veel MMO's gaan offline de laatste tijd zeg…

  • Wist niet dat het nog bestond :P nja niet lang meer iig XD

  • Oh ja! The Agency kwam ook nog ja, ik was die game helemaal vergeten. Stom eigenlijk, want het is best een interresante titel.

  • Bestond deze game dan ?

  • Daarna is het tijd voor de laatste spelers om The Matrix te verlaten en de echte wereld te ontdekken.



    Rare uitspraak.



    Als je the Matrix had gekeken en wist wat een MMO was zou je inzien dat het een hele treffende uitspraak is.



  • De titel van dit nieuwsbericht is vrij ironisch…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren