1. Enthusia Professional Racing (Xbox)

Enthusia Professional Racing (Xbox)

Jep, u heeft de titel goed gelezen. Wéér een racegame. Ik snap jullie wel hoor. Ze komen er langs mijn oren ook uit maar toch was ik blij deze titel in mijn bus terug te vinden. Waarom? De uitgever, Konami, had namelijk enkele uitspraken gedaan dat deze titel de nieuwe Grand Turismo zou worden. Of het hen gelukt is? Read on…

Game voor wiskundigen…

Als je Konami een beetje kent weet je dat als zij met een game op de proppen komen dat je een game met kwaliteit mag verwachten. Zo denk ik aan Pro Evolution Soccer, Metal Gear Solid maar toen ik deze Enthusia in mijn PS2 propte, had ik toch enkele bedenkingen. Ik startte een carrière (waarover later meer) op om zo meteen te gaan racen. Ik denk dat het 10 minuten heeft geduurd eer ik mijn wagen over het wegdek zag scheuren. Man, man, ik zag zwarte stippen nadat ik de miljoenen schermpjes moest trotseren, terwijl alles haarfijn (boring… werd uitgelegd en alle statistieken, waar je eigenlijk geen bal aan hebt, je om de oren vlogen. Ik kreeg zowaar een flashback naar mijn laatste wiskundeles van vorige vrijdag. Dus, na die saaie minuten, sta ik dan toch op het circuit met mijn mooie Mini Cooper S. Racen geblazen…

Straf

Toen ik nog geen vijf seconden op het wegdek stond viel me al iets op. De Enthusia-meter. Aangezien ik die saaiste tutorial ever had geskipped wist ik natuurlijk van toeten of blazen maar na een potje geracet te hebben wist ik goed wat dit metertje deed. Enthusia bestraft je als je een tegenstander een kleine beuk verkoopt, langs de vangrail schraapt of met een wiel van het asfalt raakt. En om je te straffen gaan er punten van je, dat heb je goed geraden, Enthusia-meter. Door deze meter pas je je rijgedrag zeker aan aangezien het verlies van Enthusia-points je een aardige dollar kost. Toch heb ik enkele bemerkingen op het systeem. Soms word je bestraft op de momenten waar jij helemaal niets fout doet! Zo word je dus bestraft als een tegenstander jou van achteren aantikt als je het gat probeert dicht te gooien. Erg vervelend dus. Het gaat er dus eigenlijk om hoe ‘mooi’ je rijdt en niet zo zeer hoe snel je over de finishlijn rolt, winnen komt op de tweede plaats. Ook qua A.I. stelt deze game wat teleur. Er worden wel nog foutjes gemaakt door de digitale coureurs wat best leuk is. Zo zag ik in de laatste bocht de racer voor mij de zandbak in gaan zodat ik met de winst kon gaan lopen maar toch viel het hele racegebeuren me een beetje tegen. De uitdaging was er niet. Het Forza Motorsport (Xbox) gevoel was er niet en ook het Grand Turismo 4 gevoel, dat in mijn ogen ook wat tegenviel, was niet van de partij. Je wint oftewel met drie straatlengtes voorsprong of je maakt geen schijn van kans, hoe mooi je ook rijdt. Ook in deze game zijn er wat lesjes rijvaardigheid maar of dit de houdbaarheid verlengt? Ik dacht het niet. Back to the career. De carrière modus van deze game is eigenlijk de reden waarom je deze game zou overwegen te kopen. In “Enthusia-life” is het de bedoeling dat je zo ‘mooi’ mogelijk rijdt om dan meer en meer punten bij mekaar te sprokkelen. Met die punten stijg je in de Enthusia-ranking en wordt je auto automatisch in tien stappen getuned. Na deze stappen is je auto zogezegd klaar en mag je verder rijden met een andere, betere wagen. Bij elke race die je wint kan je een auto winnen. Wel het zit zo: als je wint kan je door middel van een soort loterij de auto van de tegenstander winnen. Wordt een auto gekozen die je al hebt dan heb je pech en kan je je nieuwe auto op je buik schrijven.

Hulp gevraagd! Of toch liever niet?

Tijdens het racen krijg je ook een soort van hulpmiddel. Het ‘Virtual Gravity System’ reikt je de nodige informatie aan over hoe jouw wagen reageert. Het werkt dus eigenlijk op de G-krachten van je auto. Zelf gebruik ik dit hulpmiddeltje zelden en zie ik het persoonlijk als een leuk extraatje want als je met je wagen over het circuit rijdt ‘voel’ je eigenlijk zelf al hoe je wagen reageert en wat je het best doet als je bumper eraf gevallen is. Dit leer je allemaal spelenderwijs; door veel te rijden en de circuits in je hoofd te prenten. Ook is het leuk om met de R1-trigger heerlijk te driften in de bochten zo ook de koppeling te gebruiken door de L1-trigger in te drukken. Leuk? Dat wel. Een meerwaarde voor de game? Dat niet...

Albert Motar

De grafische kant van deze game is denk ik het beste punt van deze game. De modellering van de wagens is netjes verzorgd, maar met ‘Gran Turismo 4’ in de rekken zijn we natuurlijk meer gewoon. De grafische interface is wat onverzorgd en simplistisch afgewerkt maar gaat nooit echt storen. Ook de omgevingen zijn zeer mooi uitgewerkt maar dan verkloten ze het toch wel met de sound zeker! De meeste auto’s klinken als opgefokte grasmaaiers op speed en maken zo’n irritant geluid dat je spontaan moet terugdenken aan de racegames op the good old 16 bitconsoles. “Enthusia Professional Racing” is in mijn ogen een gemiste kans voor Konami. Misschien had het spel wel een jaar eerder moeten uitkomen, zodat het buiten de concurrentie bleef van absolute toppers als ‘Forza Motorsport’ en ‘Gran Turismo’. En daarmee heb ik meteen de betere alternatieven opgesomd…

Conclusie en beoordeling

None

Ben je op zoek naar een realistische racer waarin je jezelf echt vast kunt bijten dan is Gran Turismo 4 op de PS2 en Forza Motorsport op de Xbox vermoedelijk een betere keuze…
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Muziek
  • Anders dan de anderen...
  • Minpunten
  • maar daarom niet beter
  • Geen online optie
  • Barslechte FX

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat is echt een vette voorwaarden! xD Goeie van DICE

  • Da's leuk bedacht, de no-lifers mogen voor mij gaan zweten voor die nieuwe map! (A)

  • Oh, ik dacht dat je zelf zoveel kills moest halen. :') XD

  • Vette actie, zo moeten er wel mensen actief zijn zodat die map vrijgespeeld wordt!

  • Ik ben benieuwd hoe lang er daarover gedaan wordt.

  • lol 43miljoen kills?

    laten we zeggen dat de gemiddelde speler 2 kills per minuut maakt.

    43 000 000 / 60 = 716 667, dat delen door 60 = 11 944, is het aantal uur dat het gespeeld moet worden voordat die map unlocked is, dus rond de 12000, dat lijkt me best snel gedaan, ik geef het iets meer dan een weekje voordat die map unlocked is.

  • Air modus?:D Dik tegek!

  • en hoe zit dat dan met de pc versie? :/

  • Gaan we ff kills glitchen! :D iedereen op 1 hoop staan, dan droppen we de bommen op iedereen zijn harsus :D

  • je berekening klopt niet. Je deelt als eerste door 60, dat betekend 1 kill per minuut. Maar als je er van uitgaat dat het zo is, dan lijkt het mij een goede schatting dat een gamer zo'n 15 uur per week speelt.

    Dus 12000/15 = 800 weken voor 1 speler. Als je dat verdeelt over zo'n 100.000 spelers. Dan is het zo gebeurd. Als ik iets fout doe, hoor ik het wel:P

  • hehe, ik dacht al zoiets toen ik dat filmpje gisteren zag, ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren!

  • Als ze eerst nou eens zeggen wanneer die uitkomt.

    Ze zeggen wel heel leuk in juni, maar welke juni?

  • Dus als op PSN de 40mil nog niet is bereikt dan moet Xbox Live ook wachten?

  • Leuke achievement. Kan niet wachten.

  • @Freestyleforce



    Ik denk dat Xbox Live dan gewoon de map al krijgt en PSN dus later.

  • Zeker leuk :D

  • Goed bedacht, maar ik denk dat dat wel op de release-dag gebeurd is. 12000 uur, als iedereen die de game koopt meteen een uurtje speelt ben je er al :)

  • Dat zal niet lang duren…

  • Ik weet niet hoor maar ik vind het zelf ergens een beetje absurd. Je koopt een spel en vervolgens ben je afhankelijk van anderen wanneer jij je map kan spelen.

    Moeten ze nog een hoop doen aan die map of zo of willen ze gewoon dat zoveel mogelijk mensen die shit gaan spelen?



    Naahja, gelukkig wacht ik de PC versie al af dan zal het rond die tijd allemaal wel 'vrijgespeeld' zijn.


  • duurt 1 week..en xbox zal het eerder hebben hun hebben meer mensen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren