1. Second Sight (PS2)

Second Sight (PS2)

Review: Second Sight

De makers van de Timesplitters serie hebben in de tussentijd niet stilgezeten en hebben deze originele, aparte game genaamd “Second Sight” neergezet. Nu willen jullie natuurlijk weten: “Is het de moeite waard of niet?”. Dat leg ik jullie in deze review uit.

Die vraag beantwoord ik volmondig met: “Ja!”. Deze game heeft namelijk al een uitzonderlijk goede verhaallijn dat het bijna niet meer mis zou kunnen gaan. Je speelt namelijk met John Vattic. John is zijn geheugen kwijt en komt er al gauw achter dat hij telepatische- en andere psychische krachten heeft. John moet zich d.m.v. het gebruiken van die krachten door de levels manoeuvreren en dat zit allemaal heel lekker in elkaar. Tussendoor krijgt John (speelbare) flashbacks die hem de waarheid proberen te vertellen. John ontrafeld gedurende het spelen van de game een groots mysterie waar ik verder niets over uit de doeken doe, want het is zo leuk om dat zelf te ontdekken.

Ook speelt het spel lekker weg qua besturing. John doet eigenlijk nooit iets wat je hem niet opgedragen hebt. De psychische zijn stuk voor stuk leuk om te gebruiken en ook daadwerkelijk nuttig. Zo kun je dus kiezen of je iemand doormiddel van telekinesis ombrengt of dat je hem toch gewoon lekker een derde neusgat bezorgd met je pistool. Het kan allemaal en die vrijheid maakt het spel leuk en gevarieerd, maar zeker niet te makkelijk. Ik zat een aantal keren behoorlijk vast bij een “puzzeltje”. Na veel (logische) dingen proberen kom je er uiteindelijk wel achter, maar makkelijk is het niet. Meteen ook een klein minpuntje, want enkele puzzels zijn gewoon heel onduidelijk qua uitleg, maar ook dit komt incidenteel voor.

De sfeer in de game word met name door het sublieme geluid en de toepasselijke graphics helemaal waargemaakt. Vooral als het alarm afgaat werkt het geluid zeer opzwepend. Over de AI van de guards ben ik minder te spreken. Ze onthouden niks en lopen soms gewoon langs je heen. Dit schaad die goede sfeer een beetje, maar het geheel blijft ruimschoots overeind staan.

Het is jammer dat John een probleempje heeft. Op de een of andere manier kan John niet zo goed richten met schieten. John schiet namelijk altijd met auto-aim op het lichaam van de guard en niet op het hoofd. Dit resulteert in het gebruik van meerdere kogels dan noodzakelijk is. Daarnaast heeft John in het snipergedeelte aan het begin van het “Madness” level een dermate irritante afwijking dat alle guards gewoon niet uit te schakelen zijn vanaf het platform. Je zal dus van het platform af moeten gaan en de overgebleven guards eigenhandig naar de hemel bonjouren. Daar moet ik nog wel bij zeggen dat sommige trucjes die je als John met een guard d.m.v. psychische krachten uithaalt nogal onrealistisch in beeld worden gebracht. Enkele minpuntjes dus die in de game geen grote rol spelen en dus ook geen echte stoorfactor zijn.

Het spel lijkt tot nu toe best geslaagd te zijn. Daarbij komt dat de speelduur lang genoeg is om een aankoop te rechtvaardigen. Gedurende het hele spel verveeld de game niet doordat je steeds weer nieuwe trucjes onder handen krijgt die het spel fris en uitdagend houden. Het verhaal blijft tot het einde boeien dus is dat de drijfveer om de game aan te schaffen.

Deze game lijkt een perfecte game te zijn, maar is dat niet door de enkele kleine foutjes. Second Sight is een topper die je voor een zachte prijs zeker in huis moet halen (als je hem nog niet hebt). De verhaallijn mag apart als briljant genoemd worden, want dit kom je weinig tegen in een game. Op zoek naar een filmische ervaring met aardige wat diepgang? Dan is dit je game. Ook andere gamers zullen niet van de koude kermis thuis komen.
8
80
  • De intrigerende verhaallijn