1. Paper Mario: The Thousand Year Door (NGC)

Paper Mario: The Thousand Year Door (NGC)

Paper Mario: the thousand-year door

Intelligent systems in een tak van Nintendo die al jarenlang games maakt van de bovenste plank. Paper Mario is zo’n spel. De blauwgebroekte loodgieter is hierin zo plat als papier, en dat is niet alleen duidelijk in het uiterlijk van dit spel maar ook in de gameplay.

Mario reist dit keer af naar Roqueport om daar Princess Peach te ontmoeten, gek genoeg is ze spoorloos verdwenen. (Het lijkt me duidelijk dat iedereen wel weet wat er met haar gebeurd is) Zodra Mario aankomt in het ruige stadje raakt hij al gauw in de problemen met een stel vreemde snuiters.

Zo begint meteen Mario’s eerste gevecht. Het zal je direct opvallen dat deze gevechten ietwat anders voorlopen dan je gewend bent van de gemiddelde RPG. De gevechten zijn dan wel turn-based je moet toch actief meedoen door op het juiste moment op bepaalde knoppen te drukken. Laat Mario bijvoorbeeld op een vijand springen, druk je dan op het juist moment op de A-knop, daardoor zet Mario zich nog eens extra hard af. Dat levert dubbele schade op.

De gevechten spelen zich af op een podium, dit zorgt ervoor dat als jij daar iets te wild te werk gaat, er wel eens decor stukken op je hoofd kunnen vallen. Omdat alles zich afspeelt op het toneel heb je ook publiek dat enthousiast meekijkt naar de gevechten die jij opvoert. Mislukken de aanvallen die je uitvoert of word je voortdurend geraakt, dan zal het publiek boos worden en met dingen gaan gooien of nog erger: zo lopen gewoon de zaal uit. Je word beloond met mooie acties door een toegift. Met dit applaus vul je je meter waarmee je speciale aanvallen kan uitvoeren. Met een bepaalde move kan je zelfs even naar je fans zwaaien waarna ze helemaal uit hun dak gaan!

Tussen de gevechten door loop je in gevarieerde vormgegeven omgevingen rond, waar je allerhande met personages praat, en je puzzels oplost die ook te maken hebben met het papier aspect. Mario kan op bepaalde tegels veranderen in een papieren vliegtuigje om zo, al vliegend, een afstand te overbruggen. De verder je komt des te meer bewegingsvrijheid Mario krijgt.

Daarnaast ontmoet je steeds meer personages die met Mario meegaan op avontuur, en die hebben ook allemaal weer hun eigen speciale eigenschappen. Zo is er Goombella, een Goomba meisje dat over elke plek en elk personages wel iets te vertellen heeft, en Koops, een Koopa die je met schild en al kan afschieten naar onbereikbare plekken. Deze figuren staan ook zij aan zij met Mario tijdens de gevechten, waarin ieder zijn eigen speciale aanvallen heeft. De makers hebben duidelijk veel werk gehad aan het ontwerpen van je teamgenoten want de tekst van elk personages is speciaal geschreven voor elke situatie.

Het spel is opgebouwd uit meerdere hoofdstukken die je een voor een af moet zien te ronden. Dit doe je door de crystalstars te vinden die de kracht hebben om the thousand year door te openen. Elke keer dat je een crystalstar vind krijg je een nieuwe speciale aanvallen, waarmee je gezondheid kunt herstellen of die van je vijanden reduceren. De crystalstars liggen verspreid over de gevarieerde spelwereld.. Zo moet Mario in het ene hoofdstuk een draak verslaan waarna hij zich in een spookstadje bevind. Telkens moet je iets anders doen om je avontuur succesvol af te ronden en dat zorgt ervoor dat Paper Mario niet snel verveelt.

Wat Paper Mario extra leuk maakt om te spelen is de humor die het gehele spel aanwezig is. Het Mario universum word in de vele stukken tekst op een subtiele wijze belachelijk gemaakt. Figuren die je in de speelwereld tegenkomt hebben vaak wat nuttigs of grappigs te zeggen. Zo komt Mario bijvoorbeeld een jonge toad tegen die hem herkent als Jumpman! Tussen de hoofdstukken door, moet je vaak ook even met een ander personage aan de slag. Zo moet je Bowser (wiens zoektocht naar de prinses niet helemaal vlekkeloos verloopt) door klassieke Mario 2D werelden loodsen terwijl je vlees eet om te groeien en je vijand verbrand en verplettert.

Overigens is Mario niet de enige die op avontuur is, zijn broer Luigi is namelijk ook opzoek naar een prinses. Tussen de hoofdstukken door kom je hem vaak tegen en kun je even een praatje met hem maken over zijn laatste belevenissen.

Over de stijl van Paper Mario word door sommige personen wat geklaagd, het ziet er inderdaad wat kinderachtig uit. Maar ik kan je verzekeren dat geen enkel klein kind dit spel zomaar uit speelt. Ten eerste is er de vele engels tekst, en ten tweede is de game lang niet altijd even makkelijk. Het zou trouwens ook nog eens zonde zijn van de vele slim verstopte grapjes die niet begrepen zullen worden.

Nu heb ik niet alleen maar lof voor Paper Mario. Zo zijn niet alle hoofdstukken even leuk, dat is vervelend als je de vorige helemaal te gek vond en je je door een saai deel moet zien te ploeteren. De grote lappen tekst kunnen natuurlijk flink afschrikken, maar ik denk dat de meeste hiervan juist van zullen genieten. De muziek is verder niet helemaal top, wel veel leuke remixjes van oude Mario deuntjes maar af en toe klinkt het meer als een gameboy of snes dan als een gamecube, en dat is eigenlijk een beetje zonde.

Conclusie en beoordeling

None

Paper Mario is zonder twijfel een van de klassiekers die de gamecube rijk is, fans van RPG’s, Mario en Nintendo hebben deze game natuurlijk al lang gespeeld, maar voor de rest raad ik deze game van harte aan, de kleine foutjes neem je maar voor lief!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • leuke RPG gevechten
  • Humor
  • Afwisseling
  • Minpunten
  • veel tekst
  • geluid niet optimaal
  • voor sommige een (te) kinderachtig uiterlijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Jammer dat ze meer op muziek gaan richten want het vechten vond ik echt vet in Fight for New York.

  • De game lijkt in tegenstelling tot de voorgaande delen meer een muziekgame te worden dan een vechtgame.



    In tegenstelling? In Icon was het niks anders dan dat.

  • Ben benieuwd

  • wat? ik wil vechten met def jam, niet virtueel iemand dissen met mijn raps? XD

  • yes, yes, yes. ffNY en icon waren vet.

  • DJ: FFNY was cool Icon dus echt niet.

  • Ben ik toch benieuwd wat ze er mee gaan doen. Heb zelf ook nog genoten van FfNY.

  • Ben benieuwd wat ze er dan mee gaan doen, vond het vechten nooit zo veel aan in Def jam.

  • def jam:FFNY was egt vet,maar icon trok op niets,heb nog steeds spijt dat ik hem kocht ;(

  • Nah, ik houd niet zo van Def Jam.

  • Ik vind de Def Jam-games altijd wel leuk, maar ik betwijfel het of ik deze game ga aanschaffen.

  • Ik dacht dat ze het net als fight for new york gaan maken maar nee, ze gaan het meer verpesten :S

  • jmmr, beste tot nu toe was NY

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren