1. Oz (PS2)

Oz (PS2)

Over Zenith : Rhythmical Combination

Een game van Konami die tot dusver alleen in Japan is gereleased, ongeveer een maand geleden. Vanaf de dag dat de eerste trailer werd gereleased, kon deze game rekenen op een trouwe, doch kleine, fanbase.

OZ is gemaakt door het team programmeurs wat ook Suikoden en Castlevania op zijn naam heeft staan. Michiru Yamane is er ook weer bij om de game van een fantastische soundtrack te voorzien. Maar daar kom ik later nog op terug.

Voor de mensen die nog geen trailers of beelden van OZ hebben gezien:

OZ is een Actie RPG. In de stijl van Chaos Legion en Devil May Cry 3 speel je missies, kijk je een cutscene, en word je beoordeeld aan de hand van "results".

Voorafgaand aan iedere missie kun je je equipment bepalen, nieuwe equipment kopen, tutorials kijken en natuurlijk je game saven.

Als je eenmaal aan je missie begint, wordt al snel duidelijk wat er van je verwacht wordt. Als je alleen vijanden aanvalt zul je weinig uithalen. Het gaat hier om het "overgooien" van vijanden. Je slaat een vijand de lucht in, op dat moment springt een ally deze vijand achterna, deelt hem een aantal klappen uit, en slaat hem naar een volgende ally of naar jou terug. Het is aan jou tijdens het "hooghouden" vijanden te ontwijken en zo goed mogelijk te proberen het "overspelen" gaande te houden.

Als je dit goed doet, vult zich langzaam een meter. De Deathblowmeter. Meter vol? Naar een groep vijanden toelopen en ze allemaal in één klap omver blazen.

Door de hele game wordt dit gameplay-element benadrukt. Ook bij de bosses ben je bezig met het overgooien van kleinere vijanden, je meter opbouwend. Als je meter volzit, ren je zo snel mogelijk naar de boss toe en deel je je klappen uit.

Misschien klinkt het nog enigzins verwarrend, maar je went snel aan deze innovatieve gameplay.

Wat betreft de graphics is alles dik in orde. Vooral het gebruik van de ontelbare hoeveelheid kleuren viel me op. Vooral tijdens de special moves komen alle kleuren van de regenboog voorbij. De omgevingen zien er ook redelijk mooi uit, alhoewel ze bijvoorbeeld niet zo gedetailleerd zijn als in Devil May Cry 3.

Er is helaas wel wat sprake van slowdown. Daar wen je snel aan, het maakte mij persoonlijk niet al te veel uit.

Michiru Yamane heeft voor deze game een meesterwerk van een soundtrack afgeleverd. Ze verdient echt een eervolle vermelding. Ze was eerder al te horen op de soundtracks van bijvoorbeeld Lament of Innocence of Symphony of the Night, beide uit de Castlevania serie.

De soundtrack is vanaf het begin tot het eind prachtig. Je hoort Trance, Rock en soms zelfs Drum & Bass tunes voorbijkomen. Alle stukken passen perfect bij de situaties. Ik heb zelf dan ook meteen de soundtrack erbij gekocht. Het geld dubbel en dwars waard.

Wat betreft de replay value zit het ook helemaal goed. Ik heb de game nu eenmaal uitgespeeld. Ik zal hem nog minstens 2 maal moeten uitspelen om alles te zien. Er zijn meer dan genoeg extra's om je bezig te houden. Het leukste vind ik hogere ranks halen in de missies. Is gewoon erg verslavend en je word ook nog eens goed beloond voor je inspanningen. Ik was ongeveer een uur of 10 bezig met de eerste playthrough.

Jullie zullen waarschijnlijk hebben opgemerkt dat ik tot dusver niets over het verhaal heb verteld. De game is volledig in het Japans en hoewel ik enige woorden/zinnen kan verstaan, zal ik de game nog een keer moeten spelen om het verhaal echt te begrijpen. Daarom zet ik hier (nog) liever geen informatie neer over het verhaal. Misschien maak ik later nog een threadje op het forum over deze game en het verhaal.

Mocht je een PS2 hebben die japanse games kan draaien en je spellen als Devil May Cry en Chaos Legion leuk vond, kan ik je Over Zenith van harte aanbevelen.

Conclusie en beoordeling

None

Een game die je zeker een keer gezien of gespeeld moet hebben. Als Actie RPG's helemaal je ding zijn, schaf deze topper dan meteen aan. (Amerikaanse en Europese release niet geplanned)
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verslavende en innovatieve gameplay
  • Meesterlijke soundtrack
  • Veel extra's
  • Kleurrijke graphics
  • Minpunten
  • Slowdown
  • Niet importfriendly : volledig in het japans, inclusief menu's

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mischien wel reclame voor de nieuwe ico team game…gewoon om ons lekker te maken…

  • LittleBigPlanet 2….LittleBigPlanet 2…..Where are you? :P

  • LBP 2 …???



    nouu… ik denk dat ze dit deel tot de grens en zelfs verder zullen uitmelken.

    En geef ze eens ongelijk!


  • Gast, voorlopig nog lang geen LittleBigPlanet 2. En dat is ook absoluut niet nodig. Ik bedoel wat wil je, behalve een grafische update, nou nog aan zo'n game verbeteren? Laat ze eerst maar eens de PSP versie afmaken. :)

  • Zo wel een gaaf level zijn! Al heb ik al eens een level gespeeld in LBP wat gebaseerd was op ICO. Die was erg goed gemaakt!

  • Ik moet zeggen dat ik hier nou niet echt van sta te springen.. Na ál die DLC..

  • Beetje zonde van het geld, maar ja als je er toch genoeg van hebt.

  • Erg leuk allemaal maar idd geen LBP2. Het is nu al zo goed en nog steeds beter aan het worden dus ze moeten het hierbij houden. gewoon door gaan met updates.

  • Oeh, Ico-dlc zou misschien nog best leuk zijn ook!

  • Dat zou wel vet zijn. Single player maps please!

  • Idd wij willen nieuwe levels zoals MGS (met Trophies)

  • no, als dat dlc word, dat speelt denk ik voor geen meter, sorry jongens :D

  • Tom van Someren schrijft: LittleBigPlanet 2….LittleBigPlanet 2…..Where are you? :P



    LittleBigPlanet2? Hoe kunnen ze nou een LBP2 maken? Ik zou niet weten wat er nog kan verandert worden aan LBP! Ze moeten de game maar verbeteren via DLC's…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren