1. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (PS2)

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (PS2)

Na de eerste MGS zat ik vol verwachting op SoL te wachten. MGS kon haast niet beter worden dan dat het al was. Toch? De tanker was machtig-mooi. Het voelde allemaal goed. De sfeer ... alles. En toen kwam die 360 graden draai aan het verhaal. De grootste fout van Hideo Kojima. Hoe haalde hij het in zijn hoofd?! Na afloop viel de schade die SoL had aangericht best wel mee. Maar toch ... het had zoveel meer kunnen zijn. Dat één zo 'n kleine wijziging zulke grote gevolgen met zich mee kan brengen.

Verwachtingen

Er zijn maar weinig spellen waar ik echt wat mee heb. Metal Gear Solid is één van de weinige titels waar ik enthousiast van wordt. Waarom? Heerlijk, die sfeer. De eerste ontmoeting met Solid Snake. Jammergenoeg niet op de MSX, NES, maar op de PSOne. Niet dat de PSOne een slechte console is/was, maar had Snake liever eerder dan later leren kennen. Maar goed, die eerste ontmoeting was alles-zeggend. Wat een machtig-spel. Echt filmachtige proporties nam het aan. Er was geen hype om MGS. MGS creeërde zelf de hype en de lof die het kreeg verdiende die ook. Sommige plotwendingen deden mij in het eerste deel rillen, schreeuwen (nee, niet huilen) ... zo ingrijpend, mooi, prachtig, geweldig vond ik de eerste MGS. Ik ken mensen die de FMV-cutscenes skippen en mij dan vragen, "En wat nu?" Ik ben geen graphics-h**r, maar kom op! Toegegeven, je moet er van houden. Die sfeer het "opgaan" in een spel. Dit soort discussies had ik dus best wel vaak met mensen in mijn omgeving en die discussies had ik wéér met Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Waarom zou je nog een keer MGS willen spelen?

Graphics

Nee, niet om de graphics. Maar het is wel een onderdeel van de reden waarom ik zo zat te wachten op Sons of Liberty. De eerste keer dat ik op de "Tanker" aankwam waren zó indrukwekkend. Dit-kon-niet-beter! De regen die druppelt op het dek, de bewakers die je op de hielen zitten, een verkoudheid die je overmeestert. Het was allemaal zó indrukwekkend! Overweldigend. Alles zag er zo verzorgd uit. (Bijna) iedereen heeft MGS en Sons of Liberty weleens gespeeld of gezien en ongetwijfeld ook het "Tanker"-gedeelte gezien en 't kan haast niet anders of je bent het (voor de verandering?) eens een keer met mij eens; het "Tanker"-level is geweldig! En het laat maar eens zien wat voor kracht de PS2 bezit.

Gameplay

Hetgeen wat eigenlijk in de NES-delen al aanwezig was; stealth kwam pas echt tot zijn recht op de "3d-consoles." Ja, ik ben niet alleen maar pro-2d en anti-3d. Soms kan 3d ook goed zijn voor een spel/genre. Als het maar een positieve werking heeft op de gameplay, dan heb ik er geen problemen mee. En het is juist die combinatie van overtuigende 3d-graphics en goed-uitgewerkte gameplay die Metal Gear Solid tot een succes maken. Daarnaast zorgen de overtuigende graphics en de goed-neergezette sfeer dat je wordt opgezogen in de wereld van MGS en dat de gameplay/controls heel natuurlijk aanvoelen. En het kan alleen maar een compliment zijn als spellen als Splinter Cell en b.v platformspellen stealth op de één of andere manier verwerken in hun gameplay. Dan weet je pas echt dat je als het ware het wiel opnieuw hebt uitgevonden ... of in iedergeval een nieuw onderdeel van het wiel (in dit geval staat "het wiel" dus voor "gameplay" :p) Hoe dan ook; de gameplay blijft mij boeien. Al moet ik zeggen dat ik toch soms de neiging heb om Rambo-stijl door een level een te lopen om even al die spanning van me af te halen. Maar daarna begin ik gewoon opnieuw en sluip ik weg van de niets-vermoedende soldaten ... je bent op dat moment gewoon Solid Snake. En de gameplay zorgt mede voor dat je nog meer ervan overtuigd bent écht in het spel te zitten.

Verhaal

Normaal is het bij mij nu gebruikelijk om met een conclusie te komen. Nu dus even niet. Metal Gear Solid draait wat mij betreft eerst om gameplay, verhaal en dán de graphics. Als de gameplay en het verhaal maar goed zijn. Tot nu toe niets dan positieve woorden over Metal Gear Solid. Maar waarom dan dat middelmatige eindcijfer? Het verhaal. Het verhaal spreekt mij totaal niet aan vergeleken met het voorgaande deel. Zonder al te veel te verklappen moet ik even kwijt dat ik niet hou van diepzinnige teksten. Misschien dat deze recensie voor sommige overkomt als soortgelijke diepzinnige teksten, maar goed ... Sons of Liberty doet zich groter voor dan dat het in werkelijkheid is. Het wil als het ware meer zijn dan "alleen maar" een spel. Wat aan de ene kant een goed streven is, maar aan de andere kant moet je het niet gaan overdrijven. Gesprekken over "King Kong" hoeven wat mij betreft niet en voegen niets toe. Metal Gear Solid had een lekker verhaal, een logisch verhaal, een groot oorlogsfilmpje. Daar vergelijk ik het meestal mee. Maar Sons of Liberty? SoL wil meer. Te veel, misschien. Het is zo zonde. Het had ook gewoon dat lekkere oorlogsfilmpje kunnen blijven. Met een stuk minder FMV-cutscenes. Tuurlijk, ze zijn mooi. Maar teveel van het goeie is ook weer niet goed. Je wil ook gameplay hebben. En dat is jammer. En dat is iets waar SoL al vaak is op afgerekend. FMV-cutscenes óver gameplay. Gameplay wordt ondergeschikt t.o.v graphics. En dat kan nooit goed zijn naar mijn mening.

Conclusie

Met pijn in mijn vingers en met mijn gedachtes al in dromenland sluit ik deze recensie af ... Metal Gear Solid was indrukwekkend. Sons of Liberty is dat minder. Metal Gear Solid 3: Snake Eater daarentegen ;) ... nee, dat typ ik maar een andere keer. Nu even weg van alles; ik ben straks voor even weer Solid Snake ...

Conclusie en beoordeling

None

Het eindcijfer had véél hoger kunnen zijn ...
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Goede graphics
  • Goede gameplay
  • Mooie FMV-scenes
  • Tanker"-level
  • Minpunten
  • Verhaal
  • Speelduur is te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dikke lulkoek lijkt me, MAG moest gaan overtreffen met 256, wtf is dit dan…

  • hoezo dikke lulkoek? Als die advertentie er staat zal het gerust wel waar zijn dat ze de mogelijkheden aan het bekijken zijn.



    Mij lijkt het in iedergeval tof. Ben benieuwd wat voor spellen uiteindelijk hier van gebruik zullen gaan maken als het eenmaal mogelijk is.



    Halo mmog?



  • Ik ben benieuwt!



    Ik hoop idd een halo game.

  • LOL



    straks spelen over 10 jaar call of duty 10, 500 tegen 500 mensen xD

  • Die server zullen ze vast nodig hebben voor een MMORPG die ze willen gaan ontwikkelen.

  • Kan die gameplay-agenda iets zijn als het Wii messageboard onderdeel dat je speeltijden bijhoudt?

  • WTF, dat kan nooit en het is onnuttig. Zo mogen die game dan wel heel goed balanceren, anders gaat iedereen op het meest belangrijke en /of leuke punt staan en dan crashed alles.

  • wth, als dat soepel zou kunnen zou je grote gevechten als d-day in multiplayer kunnen naspelen :o



    maar wat obiebarca zegt ja, zal wel een mmorpg zijn ;)

  • Tja dat MAG is helemaal niet bijzonder. xD

  • Gewoon een flinke MMO dus, een gemiddelde MMO heeft 20 tot 30.000 spelers in een server……



    MAG heeft hier dus helemaal niks mee te maken, want dat is namelijk geen MMO. Dat is een flinke shooter!

  • zal idd gewoon een MMO wezen

  • double post sorry

  • Leuk geprobeerd MAG

  • Behalve als het idd een MMO is, zie ik dit net als MAG absoluut niet werken

  • Ik denk niet dat we moeten denken aan een FPS met 300.000 spelers maar eerder aan een simpel puzzel spelletje. Bijvoorbeeld 1 tegen 100.

  • ik hoop echt dat het een fps is

  • HUXLEY HUXLEY HUXLEY HUXLEY HUXLEY…. DOHHHH!

  • 300.000 spelers..

    Xbox360 Home anyone ?.. Teminsten dat is het eerste wat in me op zou komen als ik denk aan servers die 300.000 \"spelers\" moet kunnen houden..



    Ben benieuwd, zal nog wel jaren duren voor we hier meer over weten.


  • Hmmm klinkt interresant ben ook nieuwsgierig in welk genre ze dit doen maar dan nog 300.000 spelers is niet niks en je hebt ijzersterke servers nodig om hierbij geen lag te krijgen.

  • Dat mensen hier ook serieus denken dat dit om een shooter gaat. Echt waar mensen, dit is gewoon een MMO(RPG).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren