1. Breakdown

Breakdown

Innovatie is een begrip dat we tegenwoordig weinig tegenkomen in videospellen, maar Breakdown is eindelijk zo’n spel dat erin slaagt vernieuwend te zijn. Alles, maar dan ook alles beleeft de speler vanuit de eerste persoon en nóóit wordt van dat perspectief gewisseld. Breakdown is echter geen ordinair schietspel, het is een groots avontuur waarbij vooral ook gevochten moet worden. En dat zie je dus allemaal gebeuren vanuit je eigen ogen!

Eigenlijk zijn het de ogen van Derrick Cole, de hoofdpersoon van Breakdown. Aan het begin van het spel wordt hij wakker in een laboratorium en kampt hij met compleet geheugenverlies. In het gehele avontuur gaat Derrick op zoek naar z’n ware identiteit, probeert hij z’n extreme krachten terug te krijgen om zo tegelijkertijd een geheimzinnig ras genaamd de T’lan te stoppen. Dit klinkt allemaal weinig hoogstaand, maar naarmate het spel vordert wordt het verhaal steeds interessanter, waardoor de drang om door te spelen erg groot wordt. Allerlei plotwendingen maken het misschien wel wat complex, maar juist daardoor kan het verhaal zich meten met de betere science-fiction films.

Dat zit dus wel goed, maar de grote vraag is of de first-person engine ook allemaal goed werkt. De eerste vijanden die je tegenkomt zijn soldaten die makkelijk te doden zijn met een geweer. Omdat het vizier automatisch wordt gericht op de vijand is het schieten kinderlijk eenvoudig. Interessanter wordt het dan ook als er gevochten moet worden tegen monsters, want zij zijn bestendig tegen kogels. Het is echt fantastisch om vanuit je eigen ogen te zien hoe je zo’n monster volledig in elkaar ramt. Het vechtsysteem zit op zichzelf dan ook goed in elkaar, totdat je meer van zulke tegenstanders tegelijk moet afwerken.

De auto-aim die bij het schieten nog zo handig was, blijkt bij het vechten juist voor veel irritatie te zorgen omdat je steeds maar aan één vijand klappen kunt uitdelen, zodat de ander je makkelijk kan aanpakken in je rug. Bovendien zijn de combinaties veel te langzaam, waardoor die monsters meer dan eens de kans krijgen je vol tegen de grond te slaan. Op zo’n moment heb je weinig kans om terug te komen in het gevecht, want je raakt compleet gedesoriënteerd en bij het opstaan staan de vijanden klaar om je opnieuw neer te slaan. Daarnaast doet de besturing vaak wat je niet wilt. Dit alles maakt het vechten oneerlijk. Je tegenstanders zijn namelijk erg dom en het is vooral hun grote hoeveelheid die je de das om doet, niet hun intelligente combo’s.

Echt veel variatie kent Breakdown niet. Over het algemeen loop je door lange, grijze kantoorruimtes die steeds weer een nieuwe vrachtlading monsters herbergen. De drang om door te spelen blijft echter aanwezig door het fantastische verhaal dat voor unieke momenten zorgt. Bijvoorbeeld het hallucineren (door z’n zoektocht naar het verleden) van Derrick bij een simpele conversatie met een arts; je moet het zelf meemaken om te zien hoe tof dit is. Jammer alleen dat zulke momenten spaarzaam zijn, want het overgrote deel van het spel bestaat uit het vechten.

Is er dan verder niks meer te zeggen over dat eerste persoons perspectief? Ja, eigenlijk wel: het spel is zo draaierig dat ik vooral bij het maken van een achterwaartse salto gewoon misselijk werd. Hoewel de meeste mensen dit zullen ervaren als intens, zijn mensen die vaker last hebben van flitsende driedimensionale beelden gewaarschuwd.

De grimmige sfeer zit er in ieder geval goed in, ondanks dat er visueel weinig opzienbarends wordt getoond. De animaties zijn goed, maar aan sommige lichteffecten had nog wel wat gesleuteld kunnen worden. Over het algemeen valt hier echter weinig over te klagen en dat geldt ook voor het geluid. De ingesproken stemmen zijn redelijk en de achtergrondmuziek wordt passend op de juiste momenten ingezet.

Conclusie en beoordeling

None

Ontwikkelaar Namco heeft iets geheel nieuws gedaan, maar helaas pakt het niet helemaal goed uit met als grootste probleem het vechtsysteem. Desondanks kent Breakdown zijn briljante momenten en dat is helemaal te danken aan het prachtige verhaal. Daarnaast moeten we zo’n typisch Japans spel dat exclusief voor de Xbox verschijnt koesteren. Deze dingen zorgen ervoor dat ik met smart wacht op de aankondiging van een opvolger, want dat verdient Breakdown wel.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • i>First-person engine biedt unieke mogelijkheden
  • Prachtig verhaal
  • Drang om door te spelen
  • Innovatief
  • Minpunten
  • Vechten tegen meerdere vijanden irritant
  • Meestal saaie, grijze omgevingen
  • Niet al te slimme vijanden
  • Wellicht misselijkmakend

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • hoop echt op een vervolg want deze game is niet heel goed, maar het is wel heel speciaal en als ze al die minpunten wegwerken in het tweede deel, heb je echt een supergame

  • Jaaa, dat verhaal is zo tof gedaan. Jammer idd dat het zoveel binnen afspeelt, want dat ene veld dat je ff buiten in die 'tuin' bent is wel cool :)

  • lijk je dit vet?

    koop dan C. of Riddick!

  • Ja die is egt toppie, maar breakdown is ook een vette game, maar ietjes meer open lucht zou deze game ten goede komen.

  • Alles is in first person view, dat is echt vet.

  • beetje laat met de review he??????

  • Nee hoor.

  • "Innovatie is een begrip dat we tegenwoordig weinig tegenkomen in videospellen"



    Crap. Vandaag de dag kom je meer originele ideeen tegen in games dan ooit tevoren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren