1. Codemasters

Codemasters

Wanneer ik Codemasters noem zullen de meesten van jullie waarschijnlijk aan Colin McRae, DTM Race Driver, of misschien wel Operation Flashpoint denken. Hoewel dit belangrijke franchises voor het bedrijf zijn, is het uiteraard niet het enige waar ze zich mee bezig houden. Een terugblik op het verleden, een kijk op het heden, en een blik op de toekomst in deze editie van ‘het bedrijf’ waarin Codemasters aan bod komt.

Back to the eighties

Voor Codemasters is het halverwege de jaren tachtig allemaal begonnen. Richard en David Darling waren op jonge leeftijd al bezig met het programmeren van spellen voor de Commodore 64. Deze eenvoudige budget titels werden uitgegeven door Mastertronic dat toendertijd de meest succesvolle uitgever was op dat gebied. Na een aantal jaar hielden de gebroeders Darling het voor gezien en begonnen ze voor zich zelf. Het is 1986 en Codemasters is geboren. Ondertussen fuseert Mastertronic met Virgin en in 1991 koopt Sega het bedrijf uit. In de eerste jaren van Codemasters gaan Richard en David Darling eigenlijk door waar ze eindigden. Mastertronic was niet meer en dus konden ze onder de naam Codemasters rustig doorgaan met het maken en uitgeven van budget spellen, waar ze al snel de grootste in werden. Begin jaren negentig brengt Codemasters vooral actie- en avontuurspellen op de markt zoals Dizzy, maar ook de eerste racespellen beginnen te komen. Micro Machines was eigenlijk de eerste grote franchise van Codemasters te noemen. Er verschenen door de jaren heen heel wat versies, voor onder anderen op de Amiga, Game Boy, Genesis, PC, (S)NES en N64. Micro Machines was een pure ‘funracer’ waarbij je in verschillende voertuigen over diverse circuits moest rijden. Deze varieerden van keukentafels tot de badkamers en nog gekker.

De 21ste eeuw

In 1999 is Codemasters inmiddels een gevestigde naam en begint het uit te bouwen. Ze kopen Yosemite Entertainment (het toenmalige ontwikkelgedeelte van Sierra-Online) over van Sierra, waar Havas Interactive de touwtjes in handen neemt en af wil van de verschillende ontwikkelgedeelten. In 2000 begint Codemasters met wat nu één van de belangrijkste franchises van het bedrijf is geworden. Colin McRae Rally vindt in april en mei zijn release op de PC, PlayStation en Game Boy Color. In twaalf authentieke rallywagens die door acht verschillende landen over het zand racen, maken we voor het eerst kennis met de serie. Inmiddels zitten we bij deel vier van de serie, en in kwartaal vier van het jaar wordt Colin McRae 2005 verwacht. Eerder, in 1998 begon een andere grote franchise. TOCA Touring Car Championship zag het licht op de PlayStation en PC en kreeg vele namen. In Europa kennen we het spel als DTM Race Driver, waarvan deel twee al weer enige tijd voor de Xbox in de schappen ligt (een PlayStation 2-versie komt er aan). Zoals de naam al aangeeft verschilt het spel met Colin McRae Rally en gaan we van off-road naar geasfalteerde circuits en piepende banden. Naast deze twee succesvolle series is er ook nog de reeks van IndyCar, die in Europa duidelijk minder populair is.

Het sportgenre ziet Codemasters duidelijk zitten. Naast de grote reeks racespellen houdt het bedrijf ook wel van een potje voetbal. In 1999 verschijnt de eerste LMA Manager (op de PSOne). Als coach neem je een club in handen om ze naar de titel te leiden. Het simulatiespel sloeg aan en LMA Manager 2004 is de meest recente versie. Buiten het simulatiespel om heeft Codemasters ook een spel om zelf tegen de bal te schoppen. Nog niet zo lang geleden, in 2003, verscheen de eerste Club Football. Dit spel viel vooral op door de vele versies die er beschikbaar waren. De zeventien beste clubs van Europa kregen een eigen editie en zo had je dus onder andere Club Football Ajax en Club Football Arsenal. Elke versie was helemaal naar de club gemaakt. Alles wat met de club te maken had werd tot in de details uitgewerkt. Van het stadion tot de spelers tot de geschiedenis aan toe. Het spel zelf werd redelijk goed ontvangen en zelf vond ik de speelbaarheid ook best goed.

Het meest populaire genre van de afgelopen jaren is zonder meer het actie/schietgenre. In vele spellen neem je het op als soldaat of iets vergelijkbaars. In 2001 droeg Codemasters hier zijn steentje aan bij met Operation Flashpoint: Cold War Crisis. Als militair moest je met je groep overleven in de grote, open gebieden. Kenmerkend voor het spel waren de vele voertuigen die bediend konden worden. Daarnaast was het toen der tijd ook een van de meest realistische en complexe oorlogspellen. Momenteel zie je veel elementen van het spel nog steeds terug. In Battlefield en Joint Operations hebben we ook de beschikking over talloze voertuigen en Ghost Recon heeft een beetje dezelfde sfeer. Naast het origineel kreeg de PC nog twee uitbreidingen voorgeschoteld. Een misschien iets minder populair actie spel van het bedrijf is Project I.G.I. Van deel één kan ik me nog goed herinneren dat je nooit kon op slaan, wat in deel twee gelukkig wel kon. Verder geen bijzonder spel maar wel het vermelden waard.

Met strategische spellen is Codemasters iets minder actief. Hoewel Operation Flashpoint enigszins strategisch is rekenen we het niet écht tot een strategy. Het recente Soldiers: Heroes of World War II is dat echter wel. In het PC-spel is het zaak met een groep soldaten bepaalde missies te voltooien. Tactische stappen zullen ondernomen moeten worden en het gebruik van de nodige voertuigen is ook geen slecht idee. Ik kan zo nog uren over de titels van Codemaster door kletsen, maar dat lijkt me niet nodig. De enige titel die ik nog even wil melden is MTV Music Generator, waarmee Codemasters een gedeelte van hun doelstelling duidelijk maakt. Het bedrijf streeft er namelijk naar innovatieve, hoge kwaliteit spellen af te leveren die gebaseerd zijn op populaire thema’s. Dat ze dat regelmatig lukt kunnen we opmaken uit de zestig nummer één hits die ze hebben gemaakt. Denk hierbij aan de Best Driving Game Award van PC Zone in 2001, en Action Game of the Year uit 2001 van GameSpy voor Operation Flashpoint. De diversiteit in het spelaanbod van Codemasters is te danken aan de vier interne ontwikkelstudio’s die voor een groot gedeelte van de spellen zorgen die het bedrijf vervolgens zelf uit geeft.

Coming up next

Op de E3 2004 was geen grootse stand van Codemasters aanwezig. We weten dat Second Sight voor de Xbox, PlayStation 2 en GameCube zal verschijnen en Colin McRae Rally 2005 was te spelen net als IndyCar Series 2005. Hoewel er geen nieuwe DTM Racer aanwezig was is het duidelijk dat wordt voortgeborduurd op de goedlopende franchises. Zo komt het tweede seizoen voor de Club Football serie eraan (kwartaal vier) die dit keer ook zijn weg naar de PC maakt. Daarbij zal de reeks uitgebreid worden met nieuwe clubs.

Operation Flashpoint 2 zou aanvankelijk op de beurs aanwezig zijn maar daar was niks van te bekennen. Drie jaar nadat deel één op de PC verscheen hebben we nog steeds geen idee van hoe het vervolg er uit zal gaan zien of zal spelen. Het enige dat bekend is, is dat er in drie omgevingen te spelen zal zijn die zich allen in de jaren zeventig afspelen (Vietnam Oorlog). Volgens de laatste berichten staat het spel gepland voor december dit jaar maar dat lijkt erg sterk aangezien er al lange tijd niks van het spel is vernomen. Wel is iets meer bekend over Operation Flashpoint voor de Xbox. Het betreft hier deel één van de PC (inclusief uitbreidingen) maar dan met veertien nieuwe missies. Ook zal het spel via Xbox Live online te spelen zijn. Cold War Crisis is vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd en de release staat gepland ergens in het vierde kwartaal, waarschijnlijk oktober.

Richard en David DarlingMet de aankondiging van de handhelds opent Codemasters een nieuw boek. De PlayStation Portable gaat in ieder geval ondersteund worden, over Nintendo´s DS is nog niks bekend. Ook de metamorfose die de N-Gage is ondergaan ziet het bedrijf duidelijk zitten. Colin McRae Rally 2005 is inmiddels aangekondigd voor Nokia’s tweede versie van haar handheld. Hoe het allemaal gaat uitpakken is nog afwachten maar we hopen dat Codemasters ons in de toekomst veel gameplezier zal bieden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Codemasters heeft me nooit echt kunnen boeien, hou totaal niet van sportgames en shooters zijn ook niet mijn favo genre. Bovendien is er niks van hun voor de cube dus echt iets betekenen doen ze voor mij niet.

  • Nee idd, zeer weinig voor cube. Benieuwd hoe second sight uitpakt.

  • Codemasters ontwikkeld niet meer voor de Cube. Ik heb wel een paar spellen van Codemasters zoals DTM en TOCA. Vooral TOCA World Touring Cars voor de PS1 was erg goed.

  • Operation Flashpoint was en is brilliant.

  • nou euh ik vind van codemasters niet een spel egt boeiend:s

  • Misschien moet je je dan iets meer in de materie verdiepen, want ze staan niet voor niets ongeveer 20 jaar al aan de top.

  • Niet alle games van codemasters spreken mij aan maar ik vind collin 4 tot nu toe de beste rally game ooit.

  • Idd.. Kan me nog zat oude titels van Codemasters herinneren. Maar zat ook een hoop crap bij. Hebben ze trouwens ook een zooi titels voor een budget prijs weg gegeven. Kan me nog zoiets vaags herinneren dat je voor een kleine prijs een bandje of diskette kon laten copieren. Euh.. Dwaal een beetje af:)

  • Ik denk dat het succesvolste 'spel' ooit van codemaster toch wel de gamegenie was =P … vooral ook omdat het een van de weinige bedrijven was, die door een 'gat' in nintendo's licentie model hun 'spellen' konden verkopen zonder een licentie van nintendo te hebben …



    Codemasters (yet another unlicensed NES producer, based in England) designed the Game Genie, which was distributed by Galoob Toys. This accessory allowed players to use cheats on NES games by tweaking the program code. Nintendo sued to prevent the Game Genie from being sold, but they didn't win and it became quite popular. The Game Genie later appeared on other platforms, such as the Genesis.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren