1. Viewtiful Joe (PS2)

Viewtiful Joe (PS2)

Review: Viewtiful Joe

PS2-bezitters hebben een tijdje moeten wachten op deze titel die tot voor kort Cube-exclusive was, maar nu kunnen ook zij hun hart ophalen met het meest recente (en tot nu toe enige) avontuur van Viewtiful Joe. Dit zal niet het enige avontuur zijn wat op de PS2 zal verschijnen. Ook Viewtiful Joe 2 staat rond November 2004 in de startblokken om de PS2 te veroveren. Eerst willen we toch wel even weten of de PS2-gamer daar enthousiast van moet worden.

Viewtiful Joe verscheen iets minder dan een jaar geleden op de Gamecube en was daar meteen een hit mede door het feit dat er weinig games in het genre (2D-fighter/adventure) bestonden. De looks van de game spraken menig Cube-gamer aan. Het verhaal is vrij simpel. Joe en Silvia zitten in de bios naar een film te kijken van Captain Blue. Opeens word Silvia als het ware ontvoert naar het bioscoopscherm en ook Joe word meegenomen. Na en paar lessen van Captain Blue moet jij je door zeven episodes knokken om Silvia te bevrijden. Ondertussen zul je vele bossfights en interessante puzzels tegenkomen.

Zoals ik al zei zit Joe dus vast in een film. Dit zie je heel goed terug. Joe kan namelijk naarmate het spel vordert vele moves en Special Effects (SE) leren. Je moet hierbij denken aan slowmotion, mach speed, zoom in en nog enkele anderen. Hier zit meteen ook het puzzelaspect van deze game. Vaak zul je een plek niet kunnen bereiken met je normale jumps of snelheid. Door gebruik te maken van de SE zal dit dus wel mogelijk zijn. Een klein voorbeeldje: Joe komt in de tweede episode een bus tegen. Met deze bus moet je via een schans over een kloof springen, maar als je de tijd in z’n normale snelheid afspeelt zal de bus lang niet ver genoeg jumpen (Spoiler Alert!).Door middel van Slowmotion zal de bus verder jumpen en bereik je de overkant van de kloof. Dit soort kleine innovatieve puzzeltjes zetten een behoorlijke toon in de game en zorgen net voor dat intelligente aspect. Je moet altijd even nadenken hoe je bij een bepaalt punt moet komen door de eigenschappen van de SE op een rijtje te zetten.

Het vechtsysteem in Viewtiful Joe zit ook geweldig in elkaar. Joe tovert de meest vette moves uit zijn mouw om daarmee zijn vijanden te verslaan. Het leuke hieraan is dat je met de “Zoom In” functie de actie heel dichtbij kan brengen en in combinatie met de “Slow Motion”functie levert dit een geweldige ervaring op. De standaard vijanden zijn vrij gemakkelijk te verslaan, maar de iets specialere vijanden zijn moeilijker te verslaan. Zo is er een robot die zich gedraagt als ballerina en dus pirouettes maakt. Deze is tijdens die pirouettes niet te raken, dus moet je de “Slow Motion”functie gebruiken om deze vijand effectief te raken. De game barst van de leuke ideeën die erg goed zijn uitgewerkt. Dit heb ik nog nooit in een andere game gezien. Het heeft wel iets weg van Lost Vikings waar je verschillende personages moest gebruiken om je doe te bereiken. Hier zijn het dan geen verschillende personages, maar technieken (functies).

Viewtiful Joe is niet helemaal perfect. De game speelt zich namelijk af in volledig 2D. Dit heeft natuurlijk zijn charmes, maar de game haalt niet de volledige kracht uit de Gamecube en PS2. Jammer, maar ik zie dit niet als een minpunt. Zonder de 2D vorm was Viewtiful Joe een heel ander spel geweest. Ook is het jammer dat Viewtiful Joe aan de korte kant is. Ik had namelijk veel langer van dit pareltje willen genieten, maar niet getreurd voor de PS2 bezitters. Als je de game hebt uitgespeeld kan je het altijd nog eens overdoen met Dante uit de Devil May Cry franchise. Er zijn verder nog enkele extra personages, maar die mogen jullie zelf ontdekken. Ook jammer is het ontbreken van en coöperatieve mode. Dit had de speelduur een duwtje in de rug kunnen geven.

Clover Studios heeft met Viewtiful Joe een hele frisse game gemaakt. Die mede door de stijl en zijn goede uitwerking is uitgegroeid tot een hit. Gamecube-gamers hebben al bewezen dat dit een hit is en nu is het hopen dat de PS2-bezitters dit ook gaan doen. Viewtiful Joe is namelijk een zeer leuke game en hij ligt (voor de PS2) voor een zacht prijsje (30 euro) in de winkel. Ren naar de winkel, want deze game is zeker het spelen waard. Ik hoop dat ik jullie dat al duidelijk had gemaakt en anders bij deze.
9
90
Score: 90