1. Prince of Persia: Warrior Within (PS2)

Prince of Persia: Warrior Within (PS2)

Prince of Persia : Warrior Within is een klein jaar na Prince of Persia: The Sands of Time gereleased. Maar de veranderingen in dat jaar zijn groot. Zo is de look vooral veranderd van de game. De nieuwe PoP is veel grimmiger en duister dan de laatste. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de vorige is dat de game veel langer is, veel meer moves en wapens heeft en veel moeilijker is. Je kan nu uit drie moeilijkheidsgraden kiezen en de makkelijkste moeilijkheidsgraad is al moeilijker dan de moeilijkheidsgraad van The Sands of Time. Snap je het nog?

Het verhaal van PoPWW is veel uitgebreider dan van SoT. Aan het einde van SoT had de prins dood moeten gaan, maar dat is niet gebeurd. Maar omdat je je lot niet kan veranderen, tenminste voor alsnog, gaat de prins zich zorgen maken. Het grote beest Dahaka zit hem namelijk op de hielen en wil hem dus een kopje kleiner maken. De wereld van PoPWW is veel gevarieerder dan de SoT en je verplaatst je ook niet alleen in het paleis, maar ook er om heen. Ook zijn de CGI-scenes compleet nieuw en doen die het verhaal uit de doeken. De personages zijn dit maal allemaal veel belangrijker en ook eindbazen hebben hun opwachting gemaakt.

De prins is qua uiterlijk enorm veranderd, hij heeft geen hoge stem meer maar een zware stem. Ook zijn gezicht is zichtbaar ouder geworden en hij heeft nu een veel duistere look dan daarvoor. Die look past precies bij het Free Form Fighting system dat de game hanteert. Je kunt nu eigen moves aan elkaar breien tot één supercombo move. Waarna je in slow motion je de vijand dan ziet creperen wanneer je het zwaard horizontaal of verticaal door het bijna levenloze lichaam van de vijand baant. Naast dat je nu FFF-system hebt, maak je ook gebruik van twee wapens op zijn tijd. Je kunt met twee wapens vechten wat je de mogelijkheid geeft tot double moves. Ook kun je het wapen van een vijand afpakken of hem wurgen met je armen. Dat wurgen kan alleen als je maar met één wapen speelt.

Om even weer op het verhaal terug te komen. De prins had een idee. Hij wilde ervoor zorgen dat The Sands of Time nooit zouden worden gebouwd. Dan zou hij hem namelijk ook niet kunnen activeren en zou zijn lot niet bezegeld zijn met de dood. Daarom maakt hij gebruik van tijdportalen die hem naar het verleden en heden brengen. Sommige stukken speel je in het verleden en moet je daarna weer in omgekeerde versie in het heden spelen. Erg leuk, maar wel backtracking of een sneaky manier. Erg vind ik het niet eigenlijk. Wat ook nieuw is zijn de Dahaka Runs. In het heden zit de Dahaka regelmatig achter je aan. Het beeld kleurt dan sepia en je moet dan vluchten voor hem door niet-wetend door de hindernisbanen van de levels heen te rennen. Wat mij betreft hadden de ontwikkelaars dit er buiten mogen laten, want het voegt niet echt iets aan de gameplay toe. Behalve frustratie dan.

Wat betreft de tijdkristallen en tijdkrachten. Ze zijn allemaal weer nodig. Het versnellen, vertragen en terugspoelen. Ze zijn zelfs vaker nodig. Waar je SoT nog zonder versnellen en vertragen kon spelen zijn ze nu vereist om bepaalde puzzels op te lossen. Dan vind ik wel een leuke verbetering. Ook de puzzels zijn net zo leuk en vermakelijk als eerst. Maar worden niet vooraf gegaan van een visioen zoals in SoT. De traditionele hindernisbanen zijn nog steeds van de partij en vormen een fijne afwisseling voor de gevechten. Ook daarbij zijn de Time Powers vereist.

Om maar weer verder te gaan met wat er allemaal nieuw is aan de game. Er zijn 2 verschillende eindes. Je kan als je alle Life Upgrades hebt gevonden een goed einde verwachten en als je ze niet allemaal hebt gevonden een slecht einde. Boeiend en verlengt de replay weer. Ook kan je filmpjes en art-work unlocken. Naast de vele wapens in de game zijn er ook nog speciale wapens zoals bijv. de grappige Rayman-vuist. Zulk soort kameo’s zijn altijd leuk in games.

Conclusie en beoordeling

None

PoPWW is een goede game en enorm vernieuwend vergelijkbaar met de vorige. Goed van de ontwikkelaars, want het is tenminste geen smakeloze sequel. Wel jammer is de vele frustrerende gevechten en de Dahaka Runs. Daarom vind ik de WW iets minder dan SoT. Voor nieuwkomers is het geweldig, maar SoT moeten ze zeker ook ff checken.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • langere speelduur dan SoT
  • veel moves
  • afwisselend
  • Minpunten
  • te duister af en toe
  • paar storende bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Cool, ik heb nog nooit een castlevania spel gespeelt maar het zag er altijd wel leuk uit. Maar word dit gewoon 2D met 3D elementen of word het helemaal 3D?

  • Met Kojima aan het roer wordt mijn interesse automatisch gewekt :)

  • De 2D-Castlevania op de DS heb ik helemaal kapot gespeeld, dus ik ben heel erg benieuwd!

  • Was ook al wel aan de allereerste trailer te zien, zoals die 'ridder' zijn zwaard als zweep gebruikte…

  • Met Kojima aan het roer wordt mijn interesse automatisch gewekt :)

  • We krijgen toch niet allemaal van die halfgebakken games, Kojima werkt toch meestal aan 1 game per keer.

  • normaal wekt deze game men interesse niet maar omdat Kojiama erachter staat wel

  • Erg benieuwd, Castlevania is te gek!

  • Kojima werkt overal aan?

  • Die Kojima heeft het maar druk :P

  • Was dit de game voor de teasersite? Of was het voor Castlevania en MGS?

  • Ik hou het zeker in de gaten

  • Aardig veel projecten neemt de beste man op zich. Zolang het kwaliteit blijft vind ik het geen probleem.

  • Ik vind het goed nieuws! Een man die het kan en een franshize die het kan gebruiken!

  • Ik heb net de trailer gezien met gameplay!!! Echt vet hoor jullie moeten maar is kijken op onderstaande link:



    http://www.gametrailers.com/video/e3-09-castlevania-lords/50687

  • Wow ziet er goed uit maar het is toch wel fel afgekeken van God Of War vind ik, met die kettingen die ronddraaien en die trollen waar je een oog kan uit rukken

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren