1. Beyond Good & Evil (PS2)

Beyond Good & Evil (PS2)

Beyond Good & Evil, BG&E;, is gemaakt door de bedenker achter het armloze figuurtje Rayman. We hebben het nu dus over Michel Ancel. En hij heeft met BG&E; weer een meesterwerk neergezet.

Alhoewel veel mensen nu denken dat BG&E; gewoon een kloon is van Zelda, nee daar ben ik het niet mee eens. BG&E; is een originele meeslepende action adventure waarvan ik bijna het gehele ontwikkelingsproces op de voet heb gevolgd.

Verhaal

Het verhaal draait allemaal om Jade die met haar oom Pey'j, een varken, in een vuurtoren woont en een soort kindertehuis heeft opgezet voor kinderen die hun ouders kwijt zijn geraakt door de Domz. De Domz zijn aliens die de planeet Hyllis, de planeet waar Jade op woont, voordurend aanvallen. Maar gelukkig zit er op de vuurtoren een krachtveld dat veel Domz tegenhoudt, maar dat komt het probleem. Jade en Pey'j hebben geen geld meer en kan het krachtveld niet meer geactiveerd worden. De Domz vallen op dat moment binnen en veel kinderen worden opgeslokt door vreemde wezens.

Daarna krijg je controle over Jade en moet je met een brandende stok de vreemde wezens te lijf gaan. Eenmaal beneden, want de grond zakte in, komt Pey'j met een soort Pumbaa aktie aan springen. Hij geeft je jou Dai-Jo stok en je vecht tegen meerdere Domz en tegen een grotere Domz. Eenmaal uitgevochten komen de Alpha Secties je in veiligheid brengen. Gelijk daarna komt een nieuwsgeile reporter je vragen wat er allemaal aan de hand is. Maar wordt op een knorrige manier door Pey'j weggejaagd.

Je hebt geen geld meer en je krijgt een redelijk duffe baan aangeboden door de professor. Zij zegt dat je met je fototoestel van alle dieren van Hyllis een foto moet maken, omdat ze door de vele Domz-aanvallen op uitsterven staan. Je neemt de baan aan en gelukkig kan je meer dan alleen foto's van dieren maken. Je kan ook foto's van plattegronden en schakelaars maken. Die worden dat omgezet tot een logische kaart en de schakelaar worden geactiveerd als de gouverneur de code heeft gekraakt.

De Mijn

Je eerste missie is om naar het Zwarte Eiland te gaan, het levert namelijk veel geld op. Daar staat een vent die vraagt of je een foto van twee Domz-wezens wil maken. Het is gevaarlijk, maar je doet het. In de mijn leer je de vele controls van Jade onder de knie krijgen. Ook kan je met de driehoek-knop je sidekick Pey'j een straallaarsenaanval doen, waardoor de vijand wordt verward en jij beter kan mikken. Op bijv. karren, andere vijanden, schakelaars, enz. Ook de boss van iedere uitdaging is leuk.

Wanneer je de Domz hebt gefotografeerd en de boss hebt verslagen, wordt je opgehaald door iemand van het IRIS-Network. Die vertelt je dat de Alpha Secties samenwerken met de Domz. Ik vind het wel een heel goed meeslepend verhaal.

Sneak, race, action, platform

Bij je tweede missie moet je in de fabriek komen. Die missie is aardig pittig en heeft heel wat leuke puzzeltjes en sneak gedeeltes. Daar wordt Pey'j ook ontvoert en leef je helemaal met het hoofdpersonage Jade mee. Gelukkig krijg je dan een nieuwe sidekick die Dubbel H heet. Na de fabriek moet je naar het slachthuis en moet je dus heel wat parels vergaren om zo een jump-kit voor je hovercraft te kunnen kopen. Die heb je nodig, omdat het slachthuis buiten het veilige gebied ligt. Na het slachthuis moet je naar je eindbestemming: de maan. Je gaat naar de maan met het ruimteschip van Pey'j, de Beloega. De maan bestaat uit een paar simpele puzzels en daarna het spectaculaire eindbaasgevecht.

Conclusie en beoordeling

None

Ik vind BG&E; een heel erg vermakelijke action adventure en lijkt niet echt op Zelda. Ik vind het alleen jammer dat na het slachthuis het verhaal een beetje weg is en dat de game een redelijk korte speelduur heeft. Ik heb de game in 10 uurtjes uitgespeeld. Al moet ik wel toegeven dat dat ook komt door de simpele controls van Jade. Je loopt heel gemakkelijk met haar weg. Ondanks de dip in het verhaal en de korte speelduur is BG&E; wel aan te raden. Een aanrader!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • beeldschone graphics
  • boeiend verhaal
  • leuke missies met variatie
  • Minpunten
  • dip in het verhaal
  • korte speelduur

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Handig overzicht. :)

  • Leuk zo'n overzichtje! Ben benieuwd naar de conferentie van Sony!

  • September en oktober worden drukke maanden. :)

  • E3 is gewoon helemaal top! Het is tot nu toe weer de oude vertrouwde E3, maar idd mijn portomonee gaat veel leiden vanaf september:P

  • benieuwd wat sony allemaal te bieden heeft

  • Die M$-conferentie was echt ziek qua aankondigingen, tijd om een 360 te halen :-P

  • Ik had sterk de indruk dat Milo van Lionhead een showcase / proof of concept was van Project Natal. Iets om te tonen wat de mogelijkheden ervan waren, maar niet dat het hier om een nieuwe game gaat zoals in dit overzicht is terug te vinden.

  • Ik vond project Natal toch echt wel een verrassing van M$.

  • @Asgorath:

    Lionhead doet al heel lang onderzoek naar AI, ik denk dat MS ze de mogelijkheid gegeven hebben om al vroegtijdig met dat apparaat te experimenteren.



    OT: De MS-conferentie was idioot goed, ik vraag me af of Sony dit weet te evenaren en of Nintendo dit keer iets anders dan casual troep naar ons gooit


  • die M$ presentator wat een kut flikker (sorry moest eruit) met z'n opscheppen over de xbox toen modern warfare 2 trailer/gameplay kwam

  • zeker een mooi overzicht, M$ is duidelijk blij met de games die er binnenkort aankomen ze waren al helemaal blij dat ze nu eindelijk metal gear solid konden aankondigen

  • Mocht je door de bomen het bos niet meer zien



    Precies! Bedankt voor dit overzichtje, IG. Ook handig als je, zoals ik, op je werk snel even 't laatste nieuws wil checken…

  • Ik voorspel zelfs dat project Natal deze kerstmaand uit zal komen. Natal betekent kerst in het portugees en toevallig dat ik portugees ben dus dat is dan wel weer handig….



    Heb ik voor een keertje ook de inside scoop….



    @gamerguy

    Denk dat Microsoft al wat jaren geleden al was begonnen met het Natal project maar door de komst van de Wii jaren geleden de snelheid van het project flink hebben opgeschroeft. Denk dat Asgorath mischien wel gelijk kan hebben dat Milo een project is om de technologie te showen. Al denk ik wel dat ze mischien er wel een game concept er omheen maken…maar om hun al te spreken over een game ??? Milo werd ook niet genoemd als een game op de persconferentie…dat maakt IG er van.



    Splintercell: Conviction, Halo: Reach, Metal Gear Solid:Lighting Bolt Action en Allan Wake waren de top games voor mij zelf op de persconferentie van Microsoft en die ga ik zekker ook halen.



    Mass Effect 2 is voor mij de topper op de EA persconferentie en APB heeft zekker potentieel. Al ben ik alleen bang dat de game teveel op een kruising van GTA en Saints Row probeert te zijn. Star Wars: The Old Republic lijkt me zekker een vet spel, alleen jammer dat ik geen PC heb die hem af kan draaien…(damn). En ik miste Fifa 2010 en er werd nog zoveel gepraat over EA sports franchise. Wel jammer.



    Ubisoft begon saai (man wat kan James Cameron lullen zeg snurk snurk), maar gelukkig kwamen ze weer met topgames. Assins Creed 2, Splintercell: Conviction en Red Steel 2 komen ook in mijn collectie terecht. Alleen jammer dat ik niet die lekkere Jade Raymond heb gezien. En ook jammer dat Beyond Good and Evil niet werd getoont maar dat was al bekent.



    Voor de eerste keer heb ik op een dag alle persconferenties live gezien via gametrailers….ik lag pas na 4 uur vanochtend in bed maar het was het zekker waard….












  • Gewoon niet normaal wat MS heeft geshowed. heel erg vet!

  • Erg handig zo een overzicht

  • Erg fijn zo'n overzicht.

    Is dat met Milo nou echt een game of gewoon een applicatie?

  • Heerlijk zo'n overzicht, maandag en dinsdag lag heel internet eruit.

  • I Love the E3.

  • Altijd handig, zo'n overzicht :)



    @Xian



    Love it too!



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren