1. Area 51 (PS2)

Area 51 (PS2)

Area 51 werd de laatste maanden in totale globaliteit aan de grote klok gehangen, inclusief alle toeters en bellen die je er maar kan bij verzinnen. Wie deze naam hoort wordt ongetwijfeld herinnert aan de geheime basis die gevestigd is ergens in de Havannawoestijn en de bijhorende, en minstens even geheime, onderzoeken die daar worden uitgevoerd. Na een kleine tien jaar is hier weer een game over verkrijgbaar en het belooft een absolute topper te worden. Tijd voor een bespreking van een game vol hoge verwachtingen!

Ploeteren door het slijk in een gepixelde rallywagen , scheuren met een taxi door de drukke straten van Miami, de ene ace na de andere slaan op het court met Virtua Tennis, ontelbare soldaten naar het hiernamaals knallen in Metal Slug. Je hebt er vast en zeker oneindige twintig frank stukken mee verspilt. Dan had je ook nog een game die Area 51 heette. Hierin zette jij jezelf achter een lichtgun. Het was en is nog steeds een knaller van formaat. Nu zijn we toch al een kleine twintig jaar verder en komt dezelfde topper, geconverteerd weliswaar, naar console. Wij testten de game voor PlayStation2.

-Verhaal-

Je kruipt in de huid van Ethan Cole, een HAZMAT soldaat die de opdracht krijgt samen met een horde collega’s door de extreem zwaar beveiligde geheime basis, Area 51, te trekken. Na het aantrekken van een hevig gepantserde uitrusting, het uitpikken van een gun en het beluisteren van je eerste missie wordt je na enkele minuten al midden in de actie gezet. Een spion, die zich in de basis heeft weten vestigen, werd opgemerkt en het is aan jou om de achtervolging in te zetten. Al snel merk je dat niets alles even pluis is, en dat er naast bewakers ook heel wat andere vijandelijk gespuis in de basis verstopt zit en dat de toestand van het heuse command centre eerder benard is. In het begin verlopen de missies nog met een compact team, maar stilaan zal dit opmerkelijk snel uitgedund zijn en ben jij als laatste de enige hoop om de missie te doen lukken.

-Gameplay-

Het arsenaal aan wapens is niet meer dan mager te noemen. De keuze beperkt zich tot zes standaard wapens , zo heb je een normaal pistooltje, een shotgun, een half automatische gun, een sniper en twee wapens die hun oorsprong vinden in de handen van een alien. Ja, inderdaad, aliens. Dit zijn door de hele game door de vijanden waar jij zal mee moeten afrekenen. Nadat Ethon besmettelijk is geraakt door een bepaald virus, kan deze gebruik maken van enkele bovennatuurlijke powers. Zo kan hij uitpakken met een extreem dodelijke klauw, een hoopje parasieten naar de vijand sturen en een dodelijke straal afwenden op de vijand. Naast deze creaturen bestaan er ook de zogenaamde black-ops, die de weg naar de eindstreep vroegtijdig horen stop te zetten. Wat we een beetje missen zijn meer gevarieerde slechteriken.

Ten eerste zijn deze aliens totaal niet geïnspireerd (ook al dragen ze een wit pak en een zware gun)en vallen ze je langs alle kanten aan (zodat je dood bent vooraleer je het beseft. Jullie denken nu vast: “Ja, dan moet je maar beter gamen!”. Maar dat is het probleem echter niet. De aliens geven namelijk zo’n rake klappen dat ze je energiebalkje in enkele seconden naar het minimum kunnen herleiden. Enkel een rood pijltje, dat gewoonweg niet duidelijk genoeg getoond wordt, geeft aan of je al dan niet in gevaar bent. Maar goed, de AI van deze monsters maakt hiervan een deel goed. Ze stormen met groepen op je af, en schieten zelfs vanaf verre afstand raak, ze snijden je pas af alsof ze op voorhand weten waar je naartoe gaat, springen van een hoger platform vlak voor je neus en gaan realistisch tegen de grond onder toezicht van de ragdoll-psychics. Ook met de besturing zit dat behoorlijk snor. Alles verloopt erg vloeiend, van heen en weer bewegen tot het wijzigen van je wapenkeuze.

Op het gebied van gameplay kan Area 51 niet tippen aan rechtstreeks concurrent, Killzone. Toch is er een gebied waarin deze game, het Nederlandse product kan overtreffen. De graphics zijn oogverblindend. Naast de cutscenes en de personages zijn ook de omgevigen erg mooi uitgewerkt. Hoewel we betwijfelen dat de makers vooraf foto’s maakte het ‘gebouw’, zou het perfect kunnen zijn dat dit de eigenlijke Area 51 basis is.

Conclusie en beoordeling

None

Zoals eerder vermeld verwachtten we heel wat van deze game, maar toch komt het op heel wat gebieden enkele stappen te kort om het te bestempelen met een classic-label. Zo bieden de missies té weinig afwisseling en verplichten ze je de levels lineair te doorlopen, zijn de vijanden té eentoning en zijn er gewoon veel te weinig wapens tot Ethon’s beschikking.Nee, het is niet wat het moest zijn. Een gevarieerde shooter die spelplezier garandeert tot het einde en een eigen gouden ster in de vloer zonder geflankeerd te zijn door mosterdpotten Killzone en Halflife.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Ai van vijanden
  • Minpunten
  • Minpunten
  • Weinig wapens
  • Onafwisselende gameplay

Dit artikel delen

Over de auteur

Ratch Momenteel redacteur bij CHIEF en 9lives.

Reacties

  • Ben benieuwt.

  • ik niet, makers van turok. zegt genoeg.

  • VET :D, hopelijk worden de zeeslagen nog epischer dan in de eerste game! lijkt me heel leuk als het een verbeterde versie van dat spel wordt met een verbeterd combat systeem!

  • turok was kut, het idee van een pirates of the caribbean vind ik een leuk idee. maar ik heb toch het gevoel dat deze niet goed word uitgewerkt. ook zou ik het dan het lieftst zien als mmorpg. lekker egte andere mensen online beroven. maar dat zal het niet worden

  • Eerst instantie; MEGA PWNAGE. Maar ja, we weten allemaal hoe tegenvallend Turok was… -_-



    Hoop dat het wat wordt!!

  • Hmm, turok nog nooit gespeeld. POTC was wel een stoere film :D

  • Propaganda Games, de makers van de meest recente Turok-game.

    En die game was zó ontzettend goed :P

  • Swashbuckling adventures ^^



    Ben benieuwd, zal wel niks worden maar toch :P

  • PotC is echt heel vet, maar moet het nog maar zien hoe leuk die game wordt.

  • op dit moment is het gissen, maar ik verwacht er niet al te veel van

  • PotC leent zich qua setting heel mooi voor een game, visueel is het een wereld waarin ik graag zou willen vertoeven. Jammergenoeg word het door een flut ontwikkelaar gemaakt, erg jammer.



    PS Ik wacht nog steeds op een goeie Lord of the Rings game.

  • vond de eerste PotC game wel gaaf, was heel mooi voor die tijd en zat heel goed in elkaar! hoewel het weinig met de films te maken had.



    scheepsgevechten waren gaaf en het had een reëel weersysteem (wat je nooit meer ziet)

  • care… blijft een slecht idee in mijn ogen want het brengt gewoon niks nieuws op de tafel de films waren ok maar verder moet je het niet door trekken.

  • Oud nieuws…. Het stond een paar dagen geleden al op IGN….. Still awesome, though.

  • Lijkt me geen ruk aan, eerlijk gezegd. Pirates of the Carribean is nogal overschat.

  • Ik wil dat ze het niveau weer halen van de eerste PotC game. Ik denk het niet eigenlijk, want ze volgen het verhaal van de films. De eerste PotC game was zo gruwlijk vet…



    turok was kut, het idee van een pirates of the caribbean vind ik een leuk idee. maar ik heb toch het gevoel dat deze niet goed word uitgewerkt. ook zou ik het dan het lieftst zien als mmorpg. lekker egte andere mensen online beroven. maar dat zal het niet worden



    Bestaat al: Pirates of the Carribean Online



  • Turok was GEWELDIG dus deze game gaat zeker hoog scoren.

  • Pff…hoogstwaarschijnlijk zal ie een flop worde.

  • Ik vond het laatste deel eigenlijk ook wel leuk.

    De sfeer zat er goed in..

    Alleen jammer dat er weinig variatie in zat :P



    Dus we shall see :)



  • ben benieuwd

    zijn goede films hopelijk wordt dit een lekkere game!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren