1. Prince of Persia: Warrior Within (PS2)

Prince of Persia: Warrior Within (PS2)

Het lijkt misschien al een tijd geleden dat Ubisoft de game Prince of Persia: Sands of Time heeft uitgebracht. Het is echter nog maar 9 maanden geleden dat we dit fantastische avontuur speelden op onze cube. Ondanks de pogingen van de prins om het romantisch af te sluiten, was het toch een happy end. Gelukkig heeft Ubisoft een vervolg op Sands of Time uitgebracht zodat wij weer de prins uit de problemen kunnen helpen.

Doordat de prince in de Sands of Time gekloot heeft met de tijd, en hij hierdoor zijn eigen dood ongedaan gemaakt heeft, zit een niet te stoppen beest genaamd de Dahaka de achter onze de prins aan. Dit beest is de beheerder van de tijdlijn, en zal niet stoppen voordat de prins dood is en alles wat door de Sands of Time is voort gebracht weer hersteld is. Jammer genoeg is de Dahaka onverslaanbaar en zit er dus niks op voor de prins om te vluchten voor het monster. Een andere optie is om ervoor te zorgen dat de Sands of Time nooit gemaakt worden zodat de Dahaka ook geen reden heeft om de prins te doden. Dit leidt de prins naar het eiland van de Empress of Time om de creatie van de Sands of Time te voorkomen.

Wat gelijk op valt aan Warrior Within is de sfeer. Alles is een stuk duisterder geworden. Terwijl Sands of Time nog een Perzisch sprookje was, is Warrior Within een stuk grimmiger. Dit zie je ook in terug in de soundtrack. Sands of Time had een hippe mix van Arabische muziek en softe rock, terwijl bij Warrior Within er keiharde rock uit de speakers komt knallen. En dit is gelijk mijn eerste punt van kritiek: ik vond de sfeer in Sands of Time een stuk beter dan deze grimmige sfeer in Warrior Within. En van de muziek moet je maar houden.

Warrior Within is opgesplitst in twee delen. Je speelt zowel in de ruines van het paleis van de Empress of Time (heden) als zowel in het paleis (verleden) tijdens de creatie van de Sands of Time. Via zogenaamde Time Portals reis je tussen het heden en het verleden om zo de creatie van de Sands of Time te voorkomen. In het heden kom je af toe de Dahaka tegen, en zul je voor hem moeten vluchten. Gelukkig voor de prins kan de Dahaka niet tegen water, en de ruimtes waar de Time Portals zich bevinden bereik je door een gordijn van water onderdoor te lopen.

Water speelt ook een hele belangrijke rol in Warrior Within: het is namelijk de enige manier om je levensmeter weer bij te vullen. Dit doe je in fonteintjes waar je tevens ook het spel kan opslaan.

Net zoals in Sands of Time kun je ook in Warrior Within de tijd beheren. Zand kun je verzamelen door kruiken en vazen kapot te slaan en vijanden te verslaan. Naast het terugdraaien van de tijd kun je ook die ook gebruiken in gevechten: denk aan razendsnel bewegen en de vijanden van de prins binnen enkele seconden in mootjes gehakt zijn, of de tijd vertragen zodat de prins makkelijker hun bewegingen kan ontwijken of ze vaker raken dan normaal. Ook zul je de functie moeten gebruiken bij bepaalde puzzels.

Al deze moves leert de prins door het ontdekken van Time Portals, en dus leer je bepaalde moves pas aan het einde van het spel.

Een punt van kritiek van Sands of Time was het gevechtssysteem, deze was namelijk eentonig en saai. In Warrior Within heeft Ubisoft het gevechtssysteem zo uitgebreid gemaakt als mogelijk. Naast je primaire wapen kun je nu ook een tweede wapen oppakken om die naar je vijanden te gooien of hem gewoon als extra wapen te gebruiken. Mede in combinatie met deze secundaire wapens heeft de prins meer dodelijke combo’s in petto. Ook als de prins maar gewapend is met een wapen heeft hij nog talloze combo’s, bv: je slaat hoofden van lijven af, je splijt vijanden verticaal in twee stukken of je gooit hem juist van je af. Deze moves gaat gepaard met kilo’s bloed, wat erg past bij de duisterde sfeer die de game ook uitstraalt. Ook zijn er in dit deel eindbazen toegevoegd.

Aan de rest van de gameplay elementen is haast niks veranderd, want eigenlijk ook niet hoefde. In Sands of Time was het gevechtssysteem duidelijk de minste en ik kan zeggen dat je in Warrior Within hartelust kun uitleven met de vele combo’s die de prins tot zijn beschikking heeft.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de Sands of Time slecht verkochte, waardoor Ubisoft besloot om het vervolg maar duisterder, grimmiger en gewelddadiger te maken. Dit is namelijk erg jammer. Want de sfeer die ik zo goed vond in Sands of Time is hier nergens meer te bekeken. In plaats van de charmante en humoristische prins hebben we hier te maken met een duisterde prins die als doel heeft te overleven. En daarom maakt Warrior Within niet beter als zijn voorganger. Zoals ik al zei de setting in Sands of Time was uniek en daar zie je nu helaas niks van terug.

Graphics: Warrior Within ademt een duisterde en grimmige sfeer uit. Ook zijn de prins animaties prachtig gedaan. Hij vliegt, rolt en springt, en het is fantastisch om daar naar te kijken.

De cutscenes, kunnen we onderscheiden in 2 categorieën: ingame filmpjes, en... laten we zeggen de echte geanimeerde fimpjes. Met name die laatste zien er subliem uit, en laten het water in de mond lopen. 90%

Sound: De harde rock past goed bij de sfeer die er is in Warrior Within, maar je moet er maar van houden. De voice acting is net zoals in het vorige deel hoog van niveau, zowel die van de prins als die van Kaileena, waarvan de stemt word ingesproken door Monica Bellucci. Ook zijn de geluidseffecten van het kletteren van de zwaarden tot het onthoofden van je tegenstanders is over het algemeen goed. 90%

Gameplay: Het gevechtssysteem is duidelijk beter als die van zijn voorganger. Het gepuzzel is alleen haast verdwenen en dat vind ik erg jammer. De game is eigenlijk meer actiegericht dan zijn voorganger. De platform actie is eigenlijk het zelfde gebleven. Ook nog een minpunt aan Warrior Within is het vele backtracken. Je komt doordat je steeds naar heden en verleden reist steeds in de zelfde ruimtes terecht. Toch is Warrior Within een hele vette game geworden. 75%

Replay: Je bent er zeker wel even bezig mee, maar als je hem eenmaal uitgespeeld hebt verdwijnt hij in de kast en pak je hem niet gauw nog een keer. 70%

Conclusie en beoordeling

None

Het is erg jammer dat Warrior Within niet beter is geworden dan zijn voorganger. De unieke Arabische sfeer die we in Sands of Time zagen, is hier nergens meer te bekennen. Ook is jammer dat er haast geen puzzels meer zijn en de game juist meer is gericht op de gevechten. Hopelijk zie we in het volgende deel (die er vast wel komt!) de sfeer van het vorige deel met de verbeteringen van Warrior Within. Als laatste minpunt wil ik nog wat zeggen over de bugs. Want dit is echt zonde. Deze game heeft zoveel potentie maar de bugs bederven het een beetje, als de camera opeens blijft hangen, je verder helemaal vast zit, word je niet echt vrolijk.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Vechtsysteem
  • Visueel prachtig
  • Minpunten
  • Backtracken
  • Weinig puzzels
  • Bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Ash

Reacties

  • Hmm, ik had eerlijk gezegd gehoopt op Galaxy 2, maar dit is beter dan niets. Ik ben benieuwd wat ze nog meer aankondigen in de persconferentie… Maar toch: ik wil meer singleplayerbeelden!



    EDIT: YEEEEES!!! Hij komt. Galaxy 2!

  • Saai…..

  • Mario Bros was altijd wel leuk. Heb die op de DS nog nooit gespeelt, dus wil eerst meer info/gameplay enzo.

  • Op de DS was hij echt easy, binnen anderhalve dag was hij uitgespeeld :S

    Met 4 man is best gaaf en hopelijk word hij ook ietsjes moeilijker.

  • Zie je, hardcore gamers krijgen remakes… :( met wat extra's.

  • Op de ds is ie goed, dus op de wii zal ie ook wel goed zijn.

  • Het is natuurlijk een vette game, maar kom eens met wat nieuws en geen remakes en dergelijke.

  • wat suf deze port naar de wii

  • Nieuwe Metroid !!! XD Golden Sun DS is ook wel vet :D

  • JEEJ lijk me tof

  • Kut e3 vr nintendo

    het laat zn fans weer in de steek!

    zelda ftw

  • wel leuk, alleen ziet er haast precies hetzelfde uit als de DS-versie

  • dit is wel hip
    nieuwe mario en metroid
    word wel goed

  • Toch liever super mario galaxy 2 dat new super mario bros wii

  • Ben benieuwd, alleen jammer dat het precies hetzelfde is.

  • mooi nieuws dit!

  • Vind de 2d platform mario altijd nog even leuk als de 3d versies. Maar kijk wel meer uit naar galaxy 2

  • Als het gewoon de DS versie gekopieerd met co-op erbij, valt me dat toch tegen van Nintendo.

  • De game ziet er echt top uit, kan niet wachten om hem te spelen.

  • weer een k*t port, breng dan gewoon een nieuwe super mario bros op de wii uit. shit man

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren