1. GunGriffon (Xbox)

GunGriffon (Xbox)

Gungriffon: Allied Strike is een japans ontwikkelde game dat net op de markt is. Toen ik, met weinig verwachtingen, de game in mijn x-doos propte kwam het grafisch mineur van de intro meteen aan bod. De menu’s waren sober en onafgewerkt en de achtergrondmuziek was erbarmelijk slecht. Geen goed begin dus…

Een eerste kennismaking…

We zullen maar meteen beginnen bij het grootste minpunt van deze game. De gameplay. Ondanks de grote variëteit aan AWGS-units (Armored Walking Gun System), schiet het spel toch te kort op een heel aantal belangrijke features waarin de graphics een grote rol spelen maar daarover later meer. Je begint de game met een AWGS-unit. Deze is geheel aanpasbaar en realistisch. Zo zal een licht gepantserde robot sneller lopen dan een zwaar gepantserde robot. De wapens van de AWGS-units zijn ook uitgebreid aanpasbaar. Zo kan je kiezen uit een heel aantal kanonnen, machinegeweren, raketwerpers en telegeleide raketten. Elk wapen verschilt in vuurkracht en de beschikbare munitie dat je mee kan dragen. Het enige wapen dat ongelimiteerde munitie heeft, is het machinegeweer, dus je moet zeker een juiste tactische keuze maken bij het begin van het spel vooraleer je het slagveld betreedt. Ik persoonlijk kies altijd voor een lichte robot omdat die het snelst zijn en het langst kunnen vliegen en een boost kan gebruiken. Ja, inderdaad, je kan vliegen en in de grote en ruime levels komt dat zeker van pas. De controle over het vliegen en het ‘boosten” is wel vrij beperkt aangezien de twee tesamen nogal rare situaties kunnen leveren en het slagveld nogal snel onoverzichtelijk wordt. Nu ik het woord slagveld toch vernoemd heb zal ik er meteen wat meer over zeggen. Ieder slagveld lijkt op elkaar en door de mist in de verte kunnen de slagvelden je snel irriteren waardoor de gameplay, die al bij al wel meevalt, toch snel zal vervelen.

De missies

Ja hoor, Gungriffon bevat zeker een singleplayer mode met een aantal missies. Echter is de variatie zeer klein. Ofwel neem je deel aan een zoek-en-vernietig missies waarbij je je moet richten op vaste structuren of transportkonvooien, ofwel moet je escortmissies tot een goed einde weten te brengen waarbij je een zogenaamd 'zacht' doelwit moet beschermen. Bij deze laatste mogelijkheden zal je voortdurend voor de voeten worden gelopen door je medestanders. Deze blijven, gelukkig, niet lang in leven. Hun idioot gedrag gaat je na een tijdje zo irriteren dat je jezelf wilt gaan neerknallen, met alle gevolgen van dien. En niet alleen je medestanders gedragen zich idioot, ook je tegenstanders. Zo bleven ze gewoon rondjes draaien omdat ze niet wisten wat te doen of probeerden ze gewoonweg door een muur te lopen waardoor je ze natuurlijk zonder enig probleem neerknalt en de missie snel en gemakkelijk voldaan zijn. De missies zijn zelfs zo makkelijk dat ik zelf op hard de vijandige robots met één hand naar robothel stuurde en het hersenloos knallen werd à la Doom 3.

Dreamcast of Xbox?

De visuele kwaliteit van Gungriffon laat helemaal te wensen over. Een gebrek aan detaillering in de verschillende terreinen en een overmaats gebruik van mist (in de verte) zorgen ervoor dat het moeilijk wordt om meteen te zien wat er allemaal gebeurt - mede doordat de cockpit behoorlijk gecompliceerd lijkt. Gelukkig hebben de makers een third person view optie toegevoegd wat het allemaal toch iéts overzichtelijker maakt. Toch zijn de grafische kanten van de game zo slecht dat je begint te twijfelen of je nu een Xbox game of Dreamcast game speelt. Robots lopen als een spook door omheiningen of door bomen én zelfs door andere robots zonder enige schade aangebracht te hebben waardoor de game snel zijn realisme verliest. Ook het geluid laat hier sterk de wensen over. Als je met je medestander ergens rondloopt hoor je zijn robotvoetstappen wel, maar die van jou helemaal niet. Ook is de achtergrondmuziek tijdens de game zo stil dat je eigenlijk alleen de voetstappen van andere robots hoort of wat ‘shooting’. Tijdens de menu’s is er zelfs helemaal geen achtergrondmuziek aanwezig, buiten een klein deuntje dat telkens herhaalt en altijd hetzelfde is. De briefings worden niet voorgelezen en ook het stemmenwerk is weer heel slecht. Je hoort alleen één en dezelfde stem als je iets hebt voltooid of als je een nieuwe objective hebt. De geluidseffecten op zich kunnen er nog net door, maar het stemmenwerk moeten we toch bestempelen als een farce.

Xbox live

Gelukkig bevat GunGriffon: Allied Strike ook een multiplayermode via Xbox Live zou je denken, en inderdaad, het bevat een deatmatch-, teamdeathmatch- en een coöp-mode tot acht spelers. Toch is het in de praktijk veel minder. Er zijn slechts 3 multiplayer mappen terwijl er acht zijn voor de singleplayer. De lag valt zeer goed mee, aangezien bijna niemand te bespeuren is tijdens het online gebeuren. Dit is natuurlijk zeer begrijpelijk aangezien ook de multiplayer te wensen overlaat. Toen ik uiteindelijk toch een kamer met vijf spelers vond, (het was de enige kamer weliswaar) kwamen de latentieproblemen op de proppen. Wat bleek was dat de latentie afhing van het aantal spelers in de kamer. Het lijkt wel of Tecmo weet dat deze game een flop gaat worden. Back to the game. Toen er uiteindelijk iemand de game verliet konden we de game van harte lust testen. Wat meteen opviel was dat de game veel leuker bleek te zijn als je mede- en tegestanders niet zo idioot gedroegen als die in de singeplayer. (tenzij je met n00bs speelt natuurlijk ? ) We moeten wel aanstippen dat de snellere modellen met vliegmogelijkheden een aanzienlijk voordeel hebben ten opzichte van de modellen die uitgevoerd zijn met vier poten, waardoor ook de online multiplayergameplay enigszins ondermijnd wordt.

Conclusie en beoordeling

None

GunGriffon: Allied Strike is op heel wat vlakken een heel middelmatig game geworden - de graphics, gameplay en online play om de drie belangrijkste probleemgebieden te situeren. Gelukkig zijn er enkele soortgelijke én degelijke games te vinden die ons deze GunGriffon: Allied Strike snel doen vergeten.
4,7
Score
47
Score: 45
  • Pluspunten
  • FX
  • Minpunten
  • Graphics
  • Houdbaarheid
  • Muziek

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk voor echte verzamelaars, maar 90 euro is me tog ff te duur.

    oh enne….EERSTE

  • Good for you mister above me!



    Anyway, €90!? Vind ik wel erug veel!

    Doe mij maar gwn 60 balle voor die game.


  • Pre-order staat ^^

  • Klote bol.com

  • €90? Meteen doen!

  • Had ik gisteren al gezien maar 90 euro gaat me net iets te ver

  • die bestel ik meteen!

  • Juni!?

  • Er komen ook nog andere vette titels en zo in zo is 90,- best veel voor een spel.

  • Hij lijkt me behoorlijk vet, moet er alleen nog wel even over nadenken gezien de prijs van 90 euro.

  • €90? Meteen doen!

    Lol, zomaar even klakkeloos €90 neerleggen :')



    OT: Zelf haal ik de normale editie gewoon op GameHubs voor een veel mooiere prijs dan €90 of €60! :)


  • ik heb em gisteren avond al besteld, wat een geweldig pakket!!!:D Heb ik wel 30 euro extra voor over

  • Ik heb em ook al meteen besteld. Wat is nou 90 euro in een mensen leven xD

  • lijkt me een beetje overbodig, met het spel alleen kan je ook al genoeg lol hebben.

  • Gisteren al besteld :)

  • hmmm €90 vind ik weer wat overdreven. en ben eerst bezig met MW2.

  • Hm … toch maar eens gaan bestellen … wel jammer dat hij alleen bij bol.com is en alleen deze maand …



    Deel 1 kom ik nog overal tegen de speciale editie …

  • Nee, 90 euro heb ik voor dit spel niet over. Zoveel heb ik me nu ook weer niet vermaakt met deel 1.

  • nou dat wil je zo. Das ook echt wel die 90 euro waard. Dat spel is nog geen 10 cent waard man

  • Er zitten blijkbaar drie extra levels bij staat op bol.com

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren