1. Kirby: Nightmare in Dream Land (GBA)

Kirby: Nightmare in Dream Land (GBA)

Geschiedenis

Het begon allemaal in 1992, Kirby’s Dreamland kwam uit op de GameBoy. De Ronde Roze Kirby veroverde met dit spel meteen vele harten onder de Gamers, en dat deed het daarna nog eens in tientallen andere spellen. Zo kwam er voor de NES ‘Kirby’s Adventure, Kirby’s Dreamland 2 (GB), Kirby’s Super Star (SNES), Kirby 64: The Crystal Shards (N64) en ook de GameCube heeft al mogen genieten van Kirby met Kirby’s Air Ride. Kirby’s Adventure wordt tot op de dag van vandaag gezien als één van de beste platformgames ooit, en om Kirby’s tiende verjaardag te vieren bracht Nintendo een nieuw Kirby-Avontuur naar de GBA genaamd: Nightmare in Dreamland.

Correctie: Kirby’s Nightmare in Dreamland is geen nieuw Kirby-Avontuur, al doet de titel anders vermoeden gaat het hier om een remake: Nintendo’s zoveelste Poort. Maar gelukkig heeft Nintendo het Poorten goed onder de knie waardoor de Graphics een stuk beter geworden zijn en heeft het een paar leuke extra’s toegevoegd. In hoeverre deze Graphics zijn verbeterd en welke extra’s er zijn toegevoegd, dat zal allemaal duidelijk worden in deze Review.

Het Verhaal

Kirby woond in Dreamland, een utopisch planeetje aan de rand van het heelal. Op een dag gebeurd er iets vreemds, niemand in Dreamland heeft een droom gehad in de voorafgaande nacht. Kirby vermoed dat het iets te maken heeft met de ‘Fontein der Dromen’ en gaat op onderzoek uit. Kirby bleek gelijk te hebben gehad, eenmaal bij de fontein aangekomen komt hij de gezwore vijand van de inwoners van Dreamland tegen: Koning DeDeDe. Koning DeDeDe, een kwaadaardige pinguïn, heeft een belangrijk onderdeel van de fontein vernield: de ‘Star Rod’, een magische toverstaf, en heeft zich vervolgens opgesloten in de fontein. Daardoor heeft de fontein zijn magische werking verloren, en dreigt Dreamland ten onder te gaan. Om het allemaal nog maar erger te maken heeft Koning DeDeDe de ‘Star Rod’ ook nog eens in zeven stukken gebroken en verspreid, aan Kirby de taak om deze stukken trug te vinden en daarmee Dreamland te redden van een ondergang.

Levels

Kirby’s Nightmare in Dreamland bestaat in totaal uit 7 levels, in elk van deze 7 levels zitten weer 6 ‘Sublevels’. Ook zul je te maken krijgen met Mini-Game’s, een kamer die je kunt betreden om punten of levens te verdienen.

Een van die Mini-Games is het spel ‘Draw’, in de sfeer van het Wilde Westen houd je je vingers gereed om zo snel mogelijk op A te rammen zodra je het teken krijgt.

Eentweede is Bomb Tennis, waar een goede timing vereist is als je tenminste niet wilt dat Kirby zijn mooie roze vacht verliest.

De leukste Mini-Game is naar mijn mening Air Grind, waar je het moet opnemen tegen 3 tegenstanders. Je moet in dit spel grinden over buizen en ervoor zorgen als eerste te eindigen, let wel op de zwarte stukken die je snelheid enorm doet afnemen.

Ben je eenmaal klaar met de Mini-Game vervolgd het verhaal weer. Als je uiteindelijk alle zes Sublevels heb uitgespeeld, dan zal je het moeten opnemen tegen een Eindbaas (Pas wanneer je deze Eindbaas verslaat kun je doorgaan naar het volgende level).

Gameplay

Als ik aan Kirby denk, denk ik aan een rond roze mannetje… dat Zuigt ! Kirby heeft namelijk de mogelijk zijn vijanden op te zuigen, en neemt de eigenschappen van het slachtoffer over. Zo spuwt Kirby het ene moment vuur en het andere moment laat hij zijn vijanden bevrijzen met zijn adem. Ook kan Kirby zijn opgezogen vijand als projectiel gebruiken en dus schieten op andere vijanden. Kirby is ook nog eens bekend met Karate, zo kan hij zijn vijand vast grijpen bij de keel en vervolgens tegen de grond rammen, Kirby heeft dus genoeg methode’s om zijn vijanden uit te schakelen. Hierdoor blijft de Gameplay erg afwisselend en blijf je ook steeds maar doorspelen, met het ‘Platform Springen’ zul je echter geen problemen ondervinden aangezien Kirby zichzelf helemaal kan volzuigen met lucht waardoor hij kan vliegen. Zo is en blijft de Gameplay uniek, en blijft het een aardig pluspuntje aan deze game.

Graphics

De 8-Bit tekeningen van op de NES verschenen Kirby Adventure zijn flink opgepoetst. Alles werkt perfect, zo bewegen Kirby en zijn vijanden lekker soepel en ziet alles er kleurrijk en vrolijk uit. Ook is er voldoende afwisseling in de kleuren gebracht zodat je je er niet aan gaat ergeren, Grafisch is dus alles prima in orde.

Geluid

Ook dit onderdeel van het spel steekt goed in elkaar, vrolijke deuntjes die een verslavende werking hebben op de Gameplay. Het spel kent verschillende deuntjes, vrolijke, spannende, rustgevende, zachte en luide. Ook over de geluid effecten valt niet te klagen, zo hoor je Kirby zuigend zijn vijanden verslaan. Kortom dit steekt goed in elkaar: Mooi, goed maar vooral zuiver geluid.

Conclusie en beoordeling

None

Kirby’s Nightmare in Dreamland is een zeer goed spel met mooie Graphics, een zeer goede afwisselende Gameplay en met een aantal zeer mooie achtergrondmuziekjes. De enige minpuntjes aan dit spel is de lage moeilijkheidsgraad en het aantal levels, deze twee minpuntjes zorgen er echter wel voor dat de Replay-Waarde erg laag is. Een doordat de Replay-Waarde zo laag is vergeet je al snel alle goede aspecten. Dit betekent voor alsnog niet dat Kirby’s Nightmare in Dreamland een slecht spel is, maar de koper moet dit zeker in zijn achterhoofd houden als hij van plan is dit spel aan te schaffen. Ik persoonlijk raad niemand dit spel af, maar ik raad vooral de wat kleinere kinderen, die nog moeite ondervinden tijdens het spelen van een spel, dit spel aan.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay
  • Geluid
  • Minpunten
  • Moeilijkheidsgraad
  • Het aantal Levels
  • Replaywaarde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • GameCube controller haalt dit zo neer en is waarschijnelijk ook veel goedkoper.

  • Hmmm… er is iets wat mij niet aanstaat aan deze controller… Dan maar liever de logge Wavebird van de Cube

  • niet zo'n moo ding

  • nogal lelijk…

  • Wat een lelijk ding.

  • Hij ziet er beter uit in het zwart. =]

  • :P Goed voorbereid….

  • Hij lijkt in ieder geval níet op de tradittionele controller voor de VC……

  • Ik vindt em mooi, en een verademing om die wappercontroller niet te hoeven gebruiken.



    Voor mij iig een instant buy

  • Wat een reacties hier weer…



    Vet ding, instant buy voor mij in ieder geval.

  • Sony en MS controllers zijn altijd goed maar die noobs zeiken de Wii meteen maar af. Dat terwijl dit een normale controller is, wat alleen maar goed nieuws zou moeten zijn aangezien de Wii-remote een o zo harde faal is. Of zeurende mensen falen hier, kan ook.

  • Hmm, wel even wennen, maar ik zou hem zonder twijfel kopen. :)

  • ziet er uit dat je er een jaar voor nodig hebt om naar de start button te gaan.

  • Waarom ook niet.

  • GameCube controllers blijven de beste controllers tot nu toe…

  • Is ook geen aankondiging waardig.

  • Idd, de Cube-controller ownt deze dik. En is dit niet gewoon de oude CC met 2 'pootjes'?

  • nou, leuk ja…

  • ja leuk ma ge zet er ni veel mee he (gamecube)

  • Hmm, wat is de toegevoegde waarde van deze controller tov de \"oude\" classic controller en de gamecube controller?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren