1. Resident Evil 4 (NGC)

Resident Evil 4 (NGC)

Dit is het 4de (of was het 6de) deel in de beroemde Resident Evil reeks, Capcom is een nieuwe weg in geslagen met deze game, een meer actie gerichte. Deze viel bij vele gamers in de smaak. En zo ook bij mij…

Verhaal

Het verhaal is eigenlijk heel erg simpel en niet origineel.

Jij bent Leon S Kennedy, betrokken bij het ongeluk in Raccoon City 6 jaar geleden, je bent op pad gestuurd om de dochter van de president te redden. Het avontuur begint in een klein dorpje in Spanje, waar je onderzoek begint.

Nadat je gedwongen bent om je eerste slachtoffer te vermoorden, blijkt dat hij niet de enige was. Jammer genoeg heb je gelijk en blijkt dit het werk te zijn van de Los Illuminatos, die speciale plannen hebben met Ashley. Natuurlijk ga jij hier weer de grote held uithangen en is het jouw taak om de Los Illuminatos te stoppen.

Gameplay

Laat ik maar gelijk beginnen met een puntje kritiek op het spel. Het is makkelijk, en dan bedoel ik niet makkelijk maar heel erg makkelijk.

Eindbazen zijn simpel om te leggen en simpel om door te krijgen, zelfs mijn kleine broertje van 10 had ze naar 1x proberen al omgelegd.

Hetzelfde geldt voor de puzzels. Het is gewoon een kwestie van blijven proberen en blijven zoeken. Gelukkig wordt dit allemaal rechtgezet door de (voor de rest) perfecte gameplay.

Controls zijn heel simpel. A is de action button, je gebruikt B om te rennen, en te herladen in combinatie met de R knop. X wordt gebruikt om bevelen te geven aan Ashley en met Y tover je het wapenmenu boven. L zal je gebruiken om je oude vertrouwde mesje tevoorschijn te halen (never leave home without it). Start zijn we inmiddels al bekend mee.

Het saven gaat (zoals bekend uit vorige delen) op oude typmachines. Waar je in de vorige delen Inkt Ribbons verzamelde om te saven, ben je in dit deel vrij om te saven, waar je maar wilt en hoe vaak jij het maar wilt. Natuurlijk, de echte mannen onder ons saven alleen maar aan het eind van een chapter.

Nadat je Ashley bevrijd hebt, kan je haar hulp gebruiken (of gebruikt zij jouw hulp) om obstakels te overwinnen. Denk aan het openen van gesloten poorten, of het tevoorschijn halen van trappen.

Ook heeft Capcom er wat buttonbash momenten ingestopt. Momenten, waarin wordt getest hoe snel jij op dezelfde knop kan rammen, of hoe snel jij kan reageren op een knoppencombinatie die op het beeld verschijnt. Denk aan het ontwijken van bijlen of keelgrijpgrage Osama Bin Laden look-a-likes, of het ontwijken van een veels te grote steen. Het zit er allemaal in.

Graphics

De Cube bezitters mogen trots zijn, deze game is waarschijnlijk een van de mooiste games die deze generatie is verschenen op de Cube. Ashley en Leon zien er zo echt uit, tot in de puntjes uitgewerkt. Van de kleren die Leon draagt tot de wallen op zijn gezicht. Hetzelfde geldt voor de omgevingen, ze zien er allemaal prachtig uit een stralen sfeer uit. Tussenfilmpjes zijn heel erg goed, net zoals de leuk ontworpen vijanden.

Alhoewel ik daar nog wel een kritiekpuntje over kwijt wil, ze lijken allemaal zo op elkaar. Ik had echt het gevoel dat ik telkens hetzelfde mannetje een headshot gaf. Jammer

Geluid

In dit genre, horror, is het geluid een heel belangrijk aspect. Geluid zorgt voor een adembenemende sfeer die je vast houdt, vastgelijmt aan je stoel. En die je daar ook uren houd.

De gesprekken tussen Hunnigan en Leon en misschien nog wel meer… zijn leuk om naar te luisteren, en lopen ook vloeiend qua beweging van de mond en tekst. Het is prachtig om te horen hoe die villager ligt te janken van de pijn, om hem daarna de laatste kogel door zijn hoofd te rammen. Om vervolgens de laatste ‘’ Aaaaaahh….’’ te horen. De bevrediging. Nog nooit heeft muziek zo’n belangrijke rol gespeeld.

Conclusie en beoordeling

None

Bij het opstarten van de game verscheen er al een OMG! Deze game is speciaal. 1 uit 1000. DE reden voor iedereen die nog geen Cube had om er nu eentje te halen! Hulde aan Capcom!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Coole graphics
  • Vette eindbazen
  • Tunen van wapens
  • Minpunten
  • Eindbazen en puzzels iets te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik denk dat het goed is dat Ubi Jade Raymond nu wat meer op de achtergrond zet en Patrice Desilets op de voorgrond laat treden, aangezien Patrice hier de Creative Director is met alle ervaring.



    Ongeloofelijk, een nieuwspost over een producer. Ik begrijp het wel, jongens. Ik begrijp het.

  • Alleen omdat het een dame is heh? :P

  • haha, geinig dat van die club :P

  • still going sexy

  • Jahoor, de Jade Raymond hype begint weer!

  • Jullie hadden er wel een mooiere foto op kunnen zetten, zo lijkt ze eng xD

  • zo boeiend ziet ze er nou ook niet uit …… ach het is maar wat je gewend ben ;-)

  • Hadden we geen naaktfotos van haar? Post die dan.

  • Woohoo ^^

  • O hai Jade

  • Haha ik dacht al waar blijft ze toch. Heeft ze AC de rug toegekeerd, maar dat valt dus mee. Grappig dat eigenlijk nog geen enkel bedrijf deze 'stunt' heeft kunnen nadoen, want het is gewoon komisch om te zien dat Jade in de gameindustrie een celebrity is.

  • Die club is gewoon ….. wtf?! :D

  • ff dat interview checke dan, missschien meer nieuwss

  • Oh, insidegamer..

    In plaats dat jullie nou het nieuws vanuit het interview posten in plaats van de verschijning van Jade Raymond.. ;)



    Hè, dat bloodlines tussen 1 en 2 speelt en het verhaal van Altaïr verder vertelt..

    Maar nee..



  • Hey gasten, tuurlijk had ik ook inhoudelijk wat kunnen melden, maar ik zat te lang te staren naar het beeld ;)



    En ja ik ben wel wat gewend ;), ik ben alleen gewoon een sucker voor Jade, what can I say?

  • Zo knap vind ik haar nou ook niet… R0fl

  • Ze kan wat mij betreft oprotten! Al die f*cking kut leugens bij AC1.

  • WOEHOE!:D

  • Wat een rare smaak hebben jullie …

  • Haha, vooruit.

    We'll go easy on you, nomadius.

    Het is wel een leuke dame inderdaad.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren