1. Doom 3: Resurrection of Evil (PC)

Doom 3: Resurrection of Evil (PC)

Id Software kwam zo’n acht maanden terug op de proppen met een gloednieuwe Doom. Het spel werd zoals verwacht een lekker potje hersenloos knallen, maar je moet van de stijl houden om het een goed spel te vinden. Nu acht maand later komt id Software al met Doom 3’s eerste expansion pack. Rond de uitbreiding hangt er geen hype, misschien wordt deze wel een stille topper? Wat het is geworden met Doom III: Resurrection of Evil lees je hier!

Verhaallijn

Doom III: Resurrection of Evil vindt twee jaar later plaats dan in de originele Doom 3. Als je Doom 3 hebt gespeeld dan zal je in een latere stage van het spel zeker omgevingen herkennen uit het originele. Onze nieuwe held (opnieuw een marine) wordt terug naar het helse Union Aerospace Corporation gestuurd om er een vreemd signaal te gaan ontdekken. Wanneer je samen met je team aankomt, merk je meteen een duivels voorwerp op, dat de artifact genoemd wordt in Resurrection of Evil. Vanaf dan wordt de faciliteit opnieuw ingenomen door demonische beesten. Je hebt geen flauw benul van wat de artifact is of welke kracht het kan uitoefenen, maar daar komt naar mate je in het spel vordert al gauw achter. Het probleem is dat Dr. Betruger ( je weet wel, die ene kale uit Doom III) het voorwerp kost wat kost terug wil, en hij stuurt alles wat hij in bezit heeft op je af. Op het einde van de game maak je dan persoonlijk kennis met Dr. Betruger….

GamePlay

Het originele Doom III vond ik maar niets, vanwege de niets vernieuwende gameplay. Je moet van de stijl houden. In Resurrection of Evil wordt hier toch iets meer aandacht aan besteed. Vooral de grabber gun (Een wapen waarmee je allerlei voorwerpen kan opnemen) zoals de gravity gun in Half-Life 2 zorgt voor véél meer fun. Voor velen is het een doodgewone kopie van de Gravity Gun in Half-Life 2, maar het brengt toch veel meer leven in Resurrection of Evil. Door de inbreng van de grabber gun moet je natuurlijk ook een sterke physics engine hebben. Die is ook aanwezig in deze expansie. Zo zal je vrijwel alle voorwerpen (en soms ook kleine vijanden) kunnen opnemen en vervolgens verplaatsen naar waar jij het wil. Verder zal de grabber een soort beschermings middel vormen. Want je zal aankomende rakketen, vuurballen,… kunnen afweren, en zelf terug kunnen afvuren zodat je vijand door zijn eigen aanvalsmiddel wordt vermoord. Ideaal als je zonder munitie zit, maar dat zal niet snel gebeuren, want je komt vaak "lockers" tegen waarin er zich meestal munitie in bevind. Net zoals Doom III kan je met behulp van een PDA de codes van deze "lockers" makkelijk achterhalen.

Een tweede (grote) vernieuwing in deze add-on is de artifact. Dit duivels voorwerp gevuld met menselijke zielen komt uit de hel, zoals je hierboven al kon lezen. Hoe verder je in het spel zit, hoe sterker het ding wordt. In het begin kan je het enkel gebruiken om de tijd om je heen te laten vertragen, Bullet Time dus. Kan erg handig zijn als je het tegen grote groep beesten moet opnemen. Nadien evolueert de artifact tot een enorm krachtig ding, dat sterker wordt gemaakt door zielen van grootscheepse beesten. In totaal zijn er dat drie, en dat zijn ook meteen de nieuwe monsters die in deze add-on aanwezig zijn. Erg jammer, want echt veel vernieuwing brengt de expansie dus niet echt met zich mee.

Id Software heeft vele negatieve opmerkingen gekregen op Doom III omdat het nogal lineair was. In Resurrection of Evil is dat al veel minder het geval. Het zijn vooral grotere omgevingen waar je in zal rondlopen. De claustrofobische omgevingen worden nu echt tot een minimum verlaagd. Gelukkig verliest de expansie zijn creepy sfeertje niet.. In het eerste deel van het spel zal je echter niet zo vaak met je pillamp moeten rondlopen, maar eens je verder in het spel zit, zal je echter alleen maar dat kunnen doen om te zien waar je moet lopen. Nu we toch over wapens bezig zijn, kan ik je vertellen dat heel je arsenaal slechts twee nieuwe wapens telt, namelijk de grabber en double-barreled shotgun. Verder zit er ook een klein meer variatie in de missies, waardoor je nu wel enkele uren aan een stuk kan gamen op Doom III: Resurrection of Evil. Helaas is het naar mijn smaak alweer te kort…In een kleine 10 uur ben je door de singleplayer heen. Verder is de A.I. van de vijand weinig of niets aangepast. Wat op zich misschien een beetje jammer is, maar dit behoord gewoon tot de stijl die je in de Doom reeks telkens kan terug vinden.

Mooi, mooier, mooist!

Doom III was een spektakel voor het oog, dat kan niemand tegen spreken. Ik had al schrik dat mijn PC’tje het niet zou kunnen draaien (onderaan zie je het test systeem). Gelukkig verliep alles lekker goed, en had ik weinig of geen problemen. Bij Resurrection of Evil ligt dat toch wat anders. Het spel heeft regelmatig last van frames drops, wat niet prettig is. In tegenstelling tot Doom III verreist Resurrection of Evil wel een vrij sterke PC.

Het spel beschikt nog steeds over één van de beste engines op deze aardbol. En als je er dan nog eens bijneemt dat deze engine slechts op 50% zou draaien, dan kan je je al niet meer voorstellen tot wat de engine in staat is. De lichteffecten worden in het spel veel mooier in in beeld gebracht door het zogenaamde HDR. De engine werd ook door Nerve Software voorzien van een goed ingebouwde physics engine speciaal voor de grabber. Ook de textures zijn van aanzienlijk hogere kwaliteit. Wat het meeste indruk op mij naliet is het feit dat je nu ook (sommige) ramen kan kapot maken. Als je boxt op een raam zal je zien dat je box een serieuze barst in het raam heeft gebracht. Sla je een tweede keer, dan is het raam helemaal kapot, en liggen de glasscherven op de grond, indrukwekkend. De enige reden waarom de graphics niet de volle pot krijgen, is omdat het altijd beter kan, niets is perfect. Het geluid is vrijwel onveranderd gebleven tegenover zijn voorganger, wat een goede zaak is.

Multiplayer

Threewave werd ingehuurd voor de multiplayer van het spel. Doom 3’s multiplayer stelde echter niet veel voor. Threewave, verantwoordelijk voor de multiplayer in Quake, wilde daar absoluut verandering in brengen. Maar er zijn echter maar twee multiplayer modes, namelijk het overbekende deathmatch en capture the flag. Samen met een mooi aantal aan nieuwe maps, die je met acht kan spelen. Maar al snel gaat de multiplayer vervelen door de weinige variatie. Doom III: Resurrection of Evil is net zoals Doom III een pure singleplayer game.

Testsysteem

AMD Barton 3000+

FX5900XT (128MB)

80GB Harde schijf

512 MB Ram

Asus Deluxe: A7N8X-E

Conclusie en beoordeling

None

Als je Doom III graag had, dan is dit een must have. Vond je Doom III een flop, dan moet je deze add-on links laten liggen.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Hersenloos knallen
  • Sfeer
  • Meer variatie
  • Grabber gun
  • Minpunten
  • Kort
  • Multiplayer
  • Systeemeisen
  • Weinig vernieuwing

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Op het discriminerende af!

  • Heeft dat balance board van de wii ook geen gewichtslimiet? :p



    Hier gaan een aantal 'vette' gamers niet blij mee zijn

  • Moet je maar niet zo dik zijn.

  • Daar gaan de verkoopcijfers van Tony Hawk Ride, de gemiddelde Amerikaan is al gauw 200kg

  • Damn, als ik ruim twee keer zo zwaar word ben ik snoeihard de sjaak!

  • Dat is niet zo vet..

  • Nou, daar gaan de sales in Amerika..

  • Nou, daar gaan de sales in Amerika..

    Haha exactly :P ..

  • Balance board is ook 150kg..

  • maar hoe wil iemand zichzelf ontrekken aan de zwaartekracht als die boven de 140 kg is? Heeft dan zowiezo geen zin of die is binnen 30sec compleet uitgeput.

  • Dan moeten die vette biggen maar een andere game spelen. Sorry hoor, maar ik heb geen medelijden met mensen die zich helemaal vet vreten. Dat is een keuze die deze mensen maken en ze weten dat daar bepaalde consequenties aan vast zitten. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, mensen met suikerziekte bijvoorbeeld of mensen die verslaafd zijn aan eten.

  • @Wout0r



    Helemaal mee eensch

  • Waarom zou er een \"gewichtslimiet\" op zitten.. Iemand die zich rond eet, speelt dit spel toch niet onder de motto \"Teveel werk\" ..

  • tja het is niet zo dat je hem niet mag kopen of erop spelen als ze zo zwaar bent.. je hebt alleen grote kans dat ie snel kapot gaat en ik denk toch dat de meeste mensen er zelf voor zorgen dat ze zo zwaar worden

  • moet je maar niet zo dik zijn? Kijk ff naar een paar spelers uit de nba, veel wegen ook rond dit gewicht maar zijn zeker niet dik.

  • Dat zag eraan te komen, maarja een echt skateboard houd ook niet zo'n zwaar gewicht denk ik ;P

  • Was al wel een beetje te verwachten. Dat zo'n skateboard controller een gewichtslimit heeft.

  • best vet :O

  • 136 kilo is al erg veel denk niet dat je dan op een skateboard gaat staan er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals genoemd Ricky \"Steel Knees\" Chamberlain

  • Damn, 160 kg en dan nog fatsoenlijk kunnen skateboarden, das nog es een prestatie!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren