1. Prince of Persia: Warrior Within (Xbox)

Prince of Persia: Warrior Within (Xbox)

Vorig jaar kwam Ubisoft met Prince of Persia: The Sands of Time. De game smolt verschillende gameplay elementen uitstekend samen. Platformen, combat, puzzels, alles zat erin en was ook nog eens erg goed uitgewerkt. Ondanks dat, waren de verkopen teleurstellend. In Nederland deed de game het nog wel aardig, maar de rest van Europa liet de game massaal links liggen. De schitterende sprookjessfeer sprak blijkbaar toch te weinig mensen aan.

Ubisoft gooit het dit keer over een hele andere boeg. De mooie, stijlvolle omgevingen uit The Sands of Time zijn vervangen door de harde, donkere omgevingen van Warrior Within. Ook de Prince is flink onder handen genomen. In The Sands of Time speelde je nog met een knappe, elegante jongen, nu speel je met een verbitterde vechtmachine. Ondanks de uiterlijke make-over is de basis van het spel nog steeds hetzelfde. Ook nu zul je weer van pilaar naar pilaar moeten springen, langs randen moeten klauteren, en meer van dat soort dingen.

Warrior Within speelt zich enkele jaren na de gebeurtenissen in The Sands of Time af. Je hebt een gat in de tijd achtergelaten, en om de tijdslijn te herstellen zit er een afgrijselijk monster achter je aan, de Dahaka. Uiteraard laat de Prince zich niet zomaar doden door dit monster, en hij besluit terug in de tijd te reizen, om zo de voorkomen dat de Sands of Time überhaupt gemaakt worden.

Dit tijdreizen kan alleen maar op bepaalde punten waar Time Portals zijn. Vanuit deze Portals kun je vanuit het heden naar het verleden, en vanuit het verleden naar het heden reizen. Dit reizen is niet alleen een leuke extra, maar je zult het ook daadwerkelijk moeten gebruiken. Zo zul je in het verleden puzzels moeten oplossen, die ervoor zorgen dat je weer verder kunt in het heden. Ook zullen de omgevingen compleet anders zijn. In het heden is alles grauw en donker, en zijn de omgevingen compleet verwoest, in het verleden is alles nog helemaal intact en heb je het idee dat je in een echt paleis rondwandelt. Op het begin is dit tijdreizen nog wel leuk, maar later, als je wéér door datzelfde gebied moet, begint het toch wel een beetje te vervelen.

Uiteraard zul je je avontuur niet ongestoord kunnen voltooien. Net zoals in The Sands of Time zijn er verschillende dingen die je het leven zuur maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan roterende boomstammen met scherpe punten, spijkers in de vloer en cirkelzagen aan de muren. Ook zijn er weer verschillende vijanden die je zult moeten verslaan. En daar zijn we aanbeland bij het grootste punt van kritiek op The Sands of Time: het vechtsysteem. Dat was in The Sands of Time niet helemaal goed uitgewerkt. De moves waren te beperkt, en de alsmaar respawnende vijanden wekten meer dan eens de nodige irritatie op. Ubisoft heeft goed naar deze kritiek geluisterd, en heeft het complete vechtsysteem vernieuwd. Er zijn talloze nieuwe moves en combo’s bijgekomen. Je kunt bijvoorbeeld richting een pilaar lopen, en al ronddraaiend kun je de hoofden van de omringende vijanden afhakken. Vijanden zullen nu niet meer respawnen, maar ze zullen in kleine groepjes aanvallen.

Dit betekent echter niet dat Warrior Within makkelijker is geworden. De vijanden zijn slimmer geworden, en met name de platformelementen zijn wat moeilijker gemaakt. Maak je een fout, dan ben je echter niet meteen verloren. Net als in The Sands of Time kun je de tijd terugdraaien, zodat je een extra kans krijgt.

De besturing is ook prima in orde. De combo’s zul je een paar keer moeten oefenen, maar daarna zul je ze achteloos uit je mouw kunnen schudden. De move waarbij je met je zwaard in een gordijn snijdt, en je dan naar beneden laat vallen is erg tof.

Er is echter nog wel één puntje van kritiek: de camera is soms wat vervelend. Hij draait niet altijd lekker mee, en daardoor zijn de afstanden tussen bepaalde punten soms wat lastig in te schatten. Maar dit valt in het bij de uitstekende gameplay, en de puike graphics. Ook het geluid is erg goed. Tijdens de gevechten hoor je harde metal door de speakers schallen, en tijdens de platformgedeeltes kom je enigszins tot rust met zachte, ontspannende muziek. En natuurlijk is er weer dat heerlijke geluid als je de tijd terugspoelt.

Conclusie en beoordeling

None

Ubisoft heeft met Prince of Persia: Warrior Within een waardige opvolger van The Sands of Time gemaakt. Het gevechtssysteem is flink verbeterd, en ook de gameplay voelt prima aan, de graphics zijn in orde, en het geluid is erg goed. Persoonlijk vind ik het jammer dat de sprookjessfeer vervangen is door duisternis, maar dat is een kwestie van smaak.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Verschillende gameplay elementen
  • Vechtsysteem
  • Graphics
  • Minpunten
  • Camera
  • Geen sprookjessfeer meer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb alles toch al gelezen :)

  • niet echt veel boeiends E3 nieuws vandaag

  • weer een mooi overzicht maar net als Victor. alles al gelezen

  • allemaal al gezien, niets nieuws :(

  • 2 CD's voor Forza, installatie vereist. Mannen van Microsoft dit kan echt niet, mijn harde schijf van 20GB zit al voor 12GB vol en dan ben ik er nog spaarzaam op, ik ga echt geen nieuwe harde schijf van jullie voor een belachelijke prijs kopen.

  • Heb ik ook allemaal al gelezen :P

  • Goed gedaan!! Erg fijn om een overzicht te krijgen met het belangrijkste nieuws!!

  • slechtse dag van allemaal…

  • hoe kunnen deze nobody's nou op de E3 zijn, als schoonmakers ofzo zeker.

  • Beetje jaloers Bob? :P

  • Jammer dat dit feest voorbij is nu

  • Had er dus toch een paar gemist.

  • Heb liever een E6 in plaats van een E3 lekker 6 in plaats van 3 dagen(eigenlijk 4) games lo….maar ja je kan ook niet alles hebben.



    EAgeeft het blijkbaar toe dat ze toch meer gecharmeerd zijn van Natal dan van de PlayStation Motion Controller (veels te lange naam).

    Vind de PlayStation Motion Controller persoonlijk te beperkt nadat ik Natal in werking heb gezien. Milo ziet er toch toffer uit dan een eyepet en de interactie met Millo is denk ik wat uitgebreider dan met een eyepet. Al is het voor mij wel gissen want ik heb eyepet niet live in actie gezien. Natal heeft voicerecognition maar ik weet niet of de PlayStation Motion Controller die ook heeft (man ik ga dat ding dan ook afkorten zeg met zijn lange naam voortaan gewoon PMC).

    Weet iemand dat?





    Wel een fail dat de Nintendo-medewerkers geen idee hebben wanneer die standaardcontroler uit komt voor de Wii. Kon Nintendo die controler net zo goed uit de vitrines laten daar.



    @debeul

    Disc 2 is alleen vereist voor instalatie want daar staat de extra content op, je speelt het spel gewoon door disc 1 in je xbox te stoppen.









  • Mindgame



    E3, de 3 staat niet voor 3 dagen ofzo lol.



    Het is ''Electronic Entertainment Expo''



    Drie woorden met een E = E3



    Doet me denken aan K3 ^^D







  • Peter en Microsoft hebben mekaar wel gevonden zo te merken.

  • Zitte wel strakke games bij :)

    Wist het al wel allemaal :P

  • Die nieuwe artwork van Zelda ziet er wel nice uit. Wat ook erg tof is, is het feit dat Rare zich gaat bezig houden met Project Natal, misschien dat er nog wat toffe oldschool-games worden ervoor worden uitgegeven.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren