1. FIFA 12 (PC)

FIFA 12 (PC)

Elke herfst een nieuwe FIFA in de winkel en tevens in mijn collectie. Steevast haalde ik op de dag van de release de nieuwe FIFA in huis om mijn PC overuren te laten draaien, maar in de afgelopen jaren nam het speelplezier af. PC-gebruikers kregen een veredelde PlayStation 2-versie voorgeschoteld en daar had ik uiteindelijk geen trek meer in. Bovendien gaf mijn PC met een rooksignaal aan dat zijn carrière voorbij was. Anno 2011 heb ik een nieuwe PC en een nieuwe FIFA, tijd voor een grondige test.

Het eerste wat echt opvalt is de grafische verbetering die het spel heeft meegemaakt. Natuurlijk was de FIFA-serie op de next-gen consoles al een genot voor het oog (en de pc-versie was vorig jaar ook al sterk verbeterd), maar het is het een compliment waard. EA Sports heeft met FIFA 12 namelijk een grafisch spektakel neergezet dat niet voor een echte wedstrijd onder doet. Hierbij moet ik overigens melden dat de PC-versie gelukkig een keer niet onderdoet voor haar console-zusjes. Het draait namelijk op dezelfde engine.

Het nadeel hiervan is dat de PC-versie wel enigszins een gepoorte versie is. Dit werd mij in de demo pijnlijk duidelijk toen het spel mij vroeg om op A-knop te drukken om verder te gaan. Die A-knop zit namelijk wel op de gamepads van Logitech en het is daar ook voor bedoeld. FIFA spelen met een toetsenbord is nog wel steeds mogelijk, maar is zo omslachtig geworden dat spelen met een gamepad wordt aangeraden. Ik heb zelf gekozen voor de F710 van Logitech, maar ook andere varianten werken prima. Spelend met een gamepad voelde de PC-versie verder even goed aan als de Xbox 360-versie die ik ook heb gespeeld.

En goed is het spel zeker, het is zelfs beter dan ooit tevoren. Het realisme draalt van het spel af en een speelsessie bevestigd dit alleen maar. Daarin komen namelijk de vier vernieuwde gameplay-elementen naar voren die EA Sports dit jaar in het spel heeft gestopt.

Dit heeft allereerst geresulteerd in de Player Impact Engine. Dit zorgt ervoor dat bewegingen van spelers een stuk realistischer ogen. In de strijd om de bal komt het duwen, trekken en neerhalen van de tegenstander beter naar voren doordat spelers echt op delen van het lichaam geraakt kunnen worden. Het heeft echter ook een nadeel, want soms schiet het spel er enorm in door en vliegen spelers na een kleine tik een meter door de lucht en blijven ze maar doorrollen.

De tweede vernieuwing is het Tactical Defending-systeem. Hierbij is het mogelijk om je als verdediger breed te maken om daardoor de weg naar het doel te versperren. Door op het juiste moment in te stappen, kun je de bal veroveren. Het verdedigen wordt hierdoor gemakkelijker, alhoewel de computergestuurde medespelers amper meeverdedigen, waardoor je zelf beter op moet letten. Als speler heb je in FIFA 12 dus meer controle over de verdedigers, maar je bent ook een stuk kwetsbaarder doordat je alles zelf in de gaten moet houden. 

Naast de verdediging heeft EA ook aandacht geschonken aan de aanval en dat brengt mij tot de derde grote gameplay-verandering: Precision Dribbling. Hiermee is het mogelijk om meer controle over de bal te krijgen in kleinere ruimtes. Dit zorgt ervoor dat aanvallers meer tijd hebben om beslissingen te nemen en daardoor echt het tempo van de wedstrijd kunnen bepalen. Het leuke is dat het Tactical Defending en Precision Dribbling-systeem goed bij elkaar passen, waardoor het spel in evenwicht blijft.

De laatste vernieuwing is Pro Play Intelligence, waardoor spelers inzicht hebben in hun eigen sterke en zwakke punten en die van hun teamgenoten. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat spelers met veel spelinzicht wel een steekpass geven in een lastige situatie, terwijl een minder begaafde speler zich anders uit de situatie weet te redden.

Alle vier de vernieuwingen brengen het spel op een hoger niveau, waardoor een vergelijking met voetbal op televisie terecht is. En helaas, net als in het echt, zit in FIFA 12 de scheidsrechter ook vaak mis. Ben je in de aanval, word je onderuit gehaald en dan klinkt het fluitje van de scheidsrechter. Maar helaas, een vrije trap voor de tegenpartij. Verder geeft de man met de fluit soms ook iets te gemakkelijk een strafschop weg. Sommige overtredingen heb ik tot in den treure uit alle camerahoeken bekeken en ik kon er geen strafschop in  zien. Het resultaat: in de eerste vier wedstrijden kon ik het aantal strafschoppen niet meer op mijn handen tellen. Overigens  waren die wedstrijden qua strafschoppen in vergelijking tot mijn verdere wedstrijden heel extreem.

Een ander storend element in FIFA 12 zijn de bugs. Heel soms rolt de bal niet zoals hij in het echte leven zou moeten rollen en dat is vervelend. Een ander bug zit in het creëren van een opstelling. Terwijl ik de posities van mijn spelers aan het perfectioneren was, dacht het spel grappig te zijn, wat resulteerde in een opstelling waarin ik vier keepers moest opstellen. Als ik daarna de opstelling wilde maken en op de posities van de keeper een speler wilde zetten, ging het spel terug naar Windows.

Gelukkig waren dit bugs die niet al te vaak voor kwamen, waardoor ik uiteindelijk volop van het spel heb kunnen genieten, zowel online als offline.

Conclusie en beoordeling

EA Sports heeft met FIFA 12 een voetbalspel op de markt gezet om u tegen te zeggen. Het spel is een genot voor het oog, vanwege de grafische pracht, maar ook het realisme. Er zijn natuurlijk altijd dingen die beter kunnen, maar dat kan altijd nog in een volgende FIFA. Het product FIFA 12 is gewoon een heerlijk spel die niet in de collectie van gamende voetballiefhebbers mag ontbreken.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Top graphics
  • Verhouding verdediging-aanval in balans
  • Realistisch voetbal
  • Player Impact Engine
  • Minpunten
  • Spelen met toetsenbord is praktisch onmogelijk
  • Spelers soms overgevoelig
  • Scheidsrechters nemen rare beslissingen
  • Bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Deze game wordt weer superslick 8-)

  • Betekend dit dat ze de PS3 als lead-platform gebruiken? Dat zou nice zijn. Ben benieuwd naar deze game.

  • Marketplace zal vat ook wel rond die tijd komen, ga ik vanuit?

  • Tjaah, na Fuel alweer Dirt, Codemasters is weer lekker bezig!

  • Codemasters is een beetje de marktleider geworden op het vlak van racegames. Die demo ga ik zeker spelen en ik blijf hopen op splitscreen al zal het er wel weer niet van komen. DiRT 2 zal wel weer een dikke rallygame worden.

  • Ik kan niet wachten op deze game :)

  • September pas!!??



    :-)

  • Even downloaden maar. :) Ben benieuwd!

  • 360/PC demo please.

  • Hoezo geen 360 demo? Naja dan maar ff wachten…

  • Haha eindelijk eerst een demo op PSN, i.p.v. op Xbox Live :P

  • Effe proberen dan maar in September :P

  • Misschien wordt het wel PS3 Exclusive!

  • Zoals vele site's melden komt de demo van Dirt 2 tegelijkertijd op Xbox 360 en PS3, en bij de PS3 is het mogelijk om screenshots in-game te maken wat bij de Xbox 360 weer niet zeker is.



    Edit: Ik heb even de bron bekeken daar staat inderdaad niet in dat het voor de PS3 eerder uitkomt!



    (Iedereen kan fouten maken)


  • Dat duurt nog wel even.

  • Dat duurt nog wel even.

  • hoe kan je dat nu al weer weten….heel mischien gaat er nog wel wat fout met de game ofzo….nouja jammer dan we weten het teminste

  • Zeker downloaden, en zodra de game uitkomt meteen halen.

    Wat een heerlijke rally game zal dat gaan worden.

  • @ haasje94

    Uuh, nee! ^^

  • Kan niet wachten ! Dirt rulez !

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren