1. Battlefield 3 (PS3)

Battlefield 3 (PS3)

Compleet gefrustreerd kijk ik naar de kill-cam van mijn tegenstander. Drie maal op rij heeft ene DynamicTurk het voor elkaar gekregen mij helemaal overhoop te schieten met zijn T-90a tank. In een moment van pure woede wissel ik mijn Assault-kit in voor de Engineer-kit, klaar om met mijn RPG en antivoertuig mijnen een eind aan DynamicTurk te maken. Eenmaal gespawnt duurde het nog geen tien seconden totdat er een gedeelte van het gebouw eruit werd geblazen. Ik wist meteen hoe laat het was. Door de rookpluim en brokstukken heen wissel ik naar mijn RPG, spot ik de tank en zie de naam DynamicTurk verschijnen. Een halve minuut later is daar dan mijn gloriemoment. In een prachtige explosie toont mijn scherm in blauwe letters dat DynamicTurk is heengegaan. Naar het hiernamaals, dood, ter ziele gegaan. Voor twee minuten, want daarna naaide hij me met een jet.

Battlefield is terug. Na een zijtak in de vorm van Bad Company 1 en 2 is hier nu Battlefield 3, zes jaar na de release van Battlefield 2. Samen met de terugkeer ontstaan er ook weer verhalen als hierboven. Sterke verhalen, heldenverhalen, frustrerende verhalen. Deze worden alleen maar versterkt door de grafische kracht en mogelijkheden die de game je voorschotelt. De nieuwe engine Frostbite 2 tovert prachtige realistische beelden op je beeldscherm. Of je nu door de nauwe straten van Teheran rent, met een tank een basis binnenvalt of in een jet het luchtruim onveilig maakt; de engine genereert moeiteloos prachtige omgevingen en lichteffecten. Hiermee probeert studio DICE een ervaring neer te zetten die zo compleet mogelijk moet aanvoelen. Voor PC-bezitters is er dan een multiplayer voor 64 spelers, grafische pracht vanaf DirectX 11, Battlelog, grote maps, voertuigen en een hele riedel wapens met bijbehorende upgrades. En een singleplayer, de vreemde eend in de bijt.

Allereerst kan je je afvragen of een game als Battlefield wel een singleplayer nodig heeft. Battlefield is traditioneel altijd al multiplayer georiënteerd geweest, en daar was het goed in. Maar een singleplayer kan misschien net die extra oefening zijn voor beginnende spelers, een introductie in het schietwerk. Een mogelijk goed idee dus. Tenminste, als de campaign daadwerkelijk de moeite waard was geweest om te spelen.

En daar slaat DICE dus de plank mis. Het verhaal achter de singleplayer is inwisselbaar, cliché en eigenlijk iets om niet over naar huis te schrijven. Kort door de bocht gaat het weer over Russen, weer om een verdwenen kernbom en weer is er maar één persoon om de kwade plannen te stoppen. De hoofdpersoon en andere personages worden zwak geportretteerd, waardoor er geen moment is dat je een band met ze krijgt of met ze meeleeft.  Er wordt gewisseld tussen realistische oorlogsvoering en explosievolle Rambo-momenten die compleet misplaatst aanvoelen. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer je eerst een grootschalige Russische aanval uitvecht op een open vlakte, om vervolgens in een scenario geslingerd te worden waarbij drie personen een klein leger uitschakelen. In een villa. Met neerstortende helikopters. Daarmee probeert Battlefield een game te zijn die het helemaal niet is, en absoluut niet moet worden. Immers, andere (concurrerende) games doen dit al en doen dat ook beter.

Was dit een game geweest die het moest hebben van de campaign, had DICE een groot probleem gehad. Het ergste is, is dat eerdergenoemde excuus voor het maken van de singleplayer – ervoor zorgen dat spelers bekend raken met het spel – niet eens opgaat. Oké, je gebruikt alle wapenklassen minstens één keer, van sniper tot handwapen. Maar hetgeen dat Battlefield juist nog eens extra onderscheid van de rest, de voertuigen, zal je niet of binnen strikt gebaande wegen afleggen. Geen moment zal je een helikopter besturen, vliegen in een jet doe je als copiloot en het rijden in een tank werkt voornamelijk als een soort onrail shooter. Zelfs de destructie is flink ingeperkt, waardoor voornamelijk muurtjes schade kunnen krijgen of scripted events zorgen voor terreinschade.

Gelukkig is de singleplayer maar een klein onderdeel van de game. Een ervaren speler zal binnen vijf uur de campaign voltooid hebben, nieuwkomers doen er wellicht twee uur langer over. Het zou dan ook flauw zijn Battlefield te (ver)oordelen op de singleplayer alleen: zoals eerder gezegd moet Battlefield het hebben van de multiplayer, en dat bewijst zich dit maal weer.

Want de multiplayer staat wederom als een huis. Misschien niet de beste metafoor voor deze game, aangezien geen enkele muur veilig is in Battlefield 3. Dat is dan ook meteen één van de sterkste punten in de multiplayer. Geen moment ben je gebonden aan de limieten die muren doorgaans geven. Een tactische nieuwe doorgang creëren? Een camper die zich verstopt op de tweede verdieping? Geen probleem: met een tank of RPG blaas je de betreffende muur eruit. Gelukkig is het niet zo dat elke speler rondloopt met een raketwerper; spelers kunnen kiezen uit vier verschillende klassen, ook wel kits genoemd. Deze zijn respectievelijk Assault-kit, Engineer-kit, Support-kit en Recon-kit. Deze kits kennen allemaal een hoofd- en handwapen en twee “gadgets”.  Nu klinken vier kits weinig, maar het spel voelt bijzonder gebalanceerd aan. Zeker wanneer er sprake is van samenwerking, zullen er snel linies ontstaan gebaseerd op deze kits. Zo zal je Assault bijna altijd vooraan in de linie vinden, die met close- tot midrange wapens en Medic-gadgets er de dienst uitmaken. Support en Engineer vind je er niet snel achter, die met hun ammunitieboxen en reparatie gadgets de eerste linie ondersteunen. Daarachter vind je Recon: de snipers. Zij kunnen bijvoorbeeld mobiele spawnpunten opzetten of op grote afstand tegenstanders uitschakelen.

Zelfs als je jezelf beperkt tot één kit, snel zal je niet uitgekeken zijn op de multiplayer. Elke kit brengt veel upgrades met zich mee, die je vrijspeelt naar mate je meer een bepaalde kit speelt. Denk aan het vrijspelen van wapens, het verkrijgen van nieuwe gadgets, of – als je veel in voertuigen speelt – het upgraden van tanks of helikopters. En dat niet alleen; het is het simpelweg waard om tijd te investeren in de game zodat je deze upgrades vrijspeelt. Zeker bij de vele voertuigen, die je over de gigantische, veelzijdige en pracht vormgegeven maps vervoeren. Maps variëren van close-quarter terreinen als Grand Bazaar of Seine Crossing tot gigantische open-terrain maps als Operation Firestorm en Caspian Border. Door middel van verschillende modi als Conquest (het veroveren van gebieden door middel van vlaggen) en Rush (vernietigen van paren M-COM stations) voelen en zijn de maps elke match weer anders, waardoor ze geen moment vervelen.

De co-op is de derde grote component die Battlefield 3 kent. Hier speel je met een andere speler verschillende missies, waarin je ervaringspunten en wapens vrij kunt spelen. Deze missies zijn er niet zomaar even tussen gestopt: geen enkele is gebaseerd op de singleplayer en zijn zorgvuldig opgezet. De ervaring van de co-op is het beste wanneer je samen met een vriend via een headset communiceert; wanneer je het beiden uitgilt als je gevechtshelikopter langzaam begint neer te storten is hilarisch, maar in het geval dat een missie echt moeilijk wordt, zeker een geweldige ervaring.

Deze overweldigende multiplayer ervaring gaat gepaard met de Battlelog; de site waar al je statistieken terug zijn te lezen, maar tevens ook het portaal is naar de matches voor PC-bezitters. Voor consolebezitters is er in de Battlelog geen vuiltje aan de lucht; alle statistieken laden snel en zijn overzichtelijk. PC-bezitters zullen nog even moeten wachten op de perfecte ervaring, zij kampen nog met kleine bugs. Op de singleplayer na klopt alles, en met meer content in de vorm van DLC’s in aantocht heeft DICE weer een game gemaakt die makkelijk jaren mee kan gaan. Toch is het de community achter Battlefield die de game maakt tot wat het is: een eerlijke shooter die je elke keer weer op wil pakken en spelen. En DynamicTurk natuurlijk, die ik gezwind met een Stinger uit de lucht schoot.

Conclusie en beoordeling

Battlefield koop je voor de uitstekende multiplayer, en dat is in deel 3 niet anders. Met enorm veel content en eerlijke gameplay zal je als fan van shooters deze game niet snel wegleggen. Verwacht helaas geen singleplayer die de multiplayer evenaart: de campaign is bijzonder zwak en cliché.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • + Heerlijke multiplayer
  • + Eerlijke gameplay en voertuigen
  • + Grafisch aan de top
  • + Veel content en Battlelog
  • + Geweldig schademodel omgeving
  • Minpunten
  • - Bijzonder zwakke singleplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heeft Sony eens een tijdelijke exclusive, krijgen we dit :').

  • Haha, inderdaad Wexxle :P

  • Goede nieuws voor mensen die op deze game moeten wachten, want 16 juni is niet zo ver in de kalender

  • mooi kan ik eerder aan beginnen.

  • Sony heeft toch wel een goede deal gesloten. Ghostbusters komt namelijk waarschijnlijk in november uit voor de niet sony platformen in europa. en in die maanden kan ghostbusters het waarschijnlijk niet redden. er zijn ook niet heel erg veel mensen die games importeren. maar toch mooi dat ghostbusters regiovrij is voor de echte fans.

  • Beter voor de mensen die hem echt heel graag willen.

  • Als de Asia versie ook regio vrij is komt het goed uit. Die kost maar 36 euro.



    Ik koop tegenwoordig geen fullpriced Nederlandse versies meer. Het is het niet waard en importeren is easy as fuck.

  • Geniaal!



    In your face sony xD

  • Dat is goed nieuws. Dan ga ik binnenkort eens kijken op AxelMusic. =)

  • goed nieuws voor 360-only eigenaren.



    Het is sowieso jammer dat ghostbusters niet een normale release krijgt in Europa, ook al komt hij via Sony in elk geval nog wel op de PS3 en PS2 uit hier. Anders kon je er helemaal naar fluiten / verplicht importeren. :|

  • Haha dikke backstab voor sony

  • Dat scheelt als je hem importeert, heb je hem waarschijnlijk in juni nog. Als je hem hier wilt kopen moet je tot 1 november wachten. Dus als je deze wilt, zou ik hem importeren.

  • wow een ghostbusters game ik kan ook niet wachten tot ie er is ……………………..NOT

  • Oke het is een tijdelijk exclusive maar dan alleen in europa… WTF.

    Als ze echt de 360-eigenaren willen overtuigen om hem voor de Ps3 te kopen kunnen ze beter in Amerika doen. Ik bedoel maar daar zijn meer dan de helft van de 360's.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren