1. Battlefield 3

Battlefield 3

Waarom dit artikel

De eerste reden dat ik dit artikel ben gaan schrijven is omdat ik wat meer met de InsideGamer comunity wil gaan doen met de launch van IG4. De tweede reden dat ik dit schrijf is omdat ik me mateloos erger aan een aantal dingen die ik ervaar in de multiplayer van Battlefield 3.

Geschiedenis van mij met de battlefield serie

Als heel klein jochie ben ik bij een kennis in aanraking gekomen met battlefield 1942. Ik herinner het me allemaal niet meer zo heel goed maar wat ik me wel kan herinneren is dat het heel cool was. Jaren daarna, met de introductie van Battlefield 2, hadden wij inmiddels ook een redelijke pc. Die redelijke pc was tegen de tijd dat ik de volgende Battlefield oppikte helemaal opgerookt. We zijn dan inmiddels aanbeland bij de eerste van de Bad Company (Xbox360) serie. Deze heb ik maar heel kort gespeeld omdat ik niet zo van het XBL model houd. Mijn broertje had inmiddels een Playstation3 gekocht en mij leek het leuk om de serie een vervolg te geven met Bad Company 2. Mijn skills met twee pookjes waren blijkbaar niet van dien aard dat ik niet zo heel veel plezier behaalde uit de multiplayer. Dit probleem heeft mij aangezet om afgelope januari, met de introductie van Intel Sandy Bridge processoren, een game PC te kopen. Daarop heb ik opnieuw Bad Company 2 aangeschaft en tot mijn eigen verbazing ben ik daar bijna 100 uur in verzijlt geraakt.

Problemen Bad Company 2 multiplayer

Bij het spelen van Bad Company 2 heb ik me af en toe mateloos geërgerd aan hoe mensen als een "team" speelden. Irritante rambo revivers welke je, volledig tegen je wil in, voor nog effe die paar puntjes extra tot leven wekte midden op het slachtveld. Daarnaast waren er veel mensen die dachten met een ghillie suit, 600 meter van de objective lekker mee te kunnen spelen. Dat waren altijd de mensen die je tekort kwam wanneer je net die laatste push niet kon maken in een potje rush.

Eerste geluiden uit de community over de multiplayer van Battlefield 3

Door mijn speelsessies met Bad Company 2 heb ik op YouTube de bekendere kanalen van spelers als D0n7bl1nk leren kennen. D0n7bl1nk is onderdeel van de DCRU groep welke zeer actief bezig waren met Bad Company 2. Van een video welke gemaakt is tijdens een trip naar de E3, plus nog andere gameshows in Amerika waar hun te vinden waren, heb ik mijn eerste duidelijke informatie over de multiplayer ontvangen. Alles leek erop uit te wijzen dat mijn computer me in de winter lekker warm zou houden door de afgegeven warmte van mijn speelsessies.

Maar ?

Ik heb helaas mijn verwarming al een paar keer aan moeten zetten omdat de multiplayer mij niet al te best gezint is. Voertuigen zijn verschrikkelijk belangrijk in Battlefield 3. De (land)voertuigen zijn ook verschrikkelijk leuk om mee te spelen. Daarom is het des te frustrerender dat sommige spelers verschrikkelijk egoïstisch zijn door er in hun eentje met een voertuig vandoor te gaan. Het gevolg daarvan is dat ik een half uur kan lopen naar de dichtsbijzijnde objective. Negen van de tien keer krijg je onderweg ook nog een kogel door je kop van iemand die liggend in een bosje, ditmaal zonder ghillie suit, het hele potje probeert stil te liggen. Daardoor kan je weer opnieuw beginnen in je eigen basis en zie je het volgende frustratiepunt. Mensen die staan te wachten op de jets en choppers! Iemand in een jet zul je aan het einde van een potje nooit aan de bovenkant van de leaderbords terugvinden. Waarom ga je dan je tijd verkwantselen door op een jet te staan wachten ? Wanneer je tegen een aardig team speelt, deze hoeven nog niet eens heel goed te zijn, ben je dus meteen in een ruime ondertalsituatie waardoor je net als in Bad Company het onderspit zal delven. 

Slecht mapdesign

In Bad Company 2 hadden sommige mappen heel erg last van chokepoints. Deze punten zorgen ervoor dat het grootste gedeelte van de pot beslist wordt door de partij die dit punt in handen krijgt. De map Metro in de gamemode Conquest is een bijzonder goed voorbeeld. Een capabel team welke de B vlag (normale conquest) in handen krijgt is meestal de winnaar. Vervolgens speelt er zich een groot rocketfest af waardoor er meestal geen doorkomen meer aan is voor de andere partij. Zo heb je ook nog de map Seine Crossing en Noshar Canals waar zon punt in een iets andere vorm ook zit. Wanneer er dan geen destruction mogelijk is, wat toch een selling point was van Frostbite 2, wordt het een zeer lastig verhaal om te winnen.

Zijn er dan alleen maar negatieve punten ?

Nee, zeer zeker niet. Wanneer ik mijn eigen falen onder controle heb kan ik me in een capabel team zeer vermaken met deze game. Grafisch en qua audio is het een behoorlijke stap vooruit ten opzichte van Bad Company 2. Op het gebied van gameplay is er nog een hoop te verbeteren maar heeft het hele sterke punten. De manier waarop je jouw wapens kan veranderen is behoorlijk groot. En het feit dat ik nadat ik dit artikel heb geschreven weer ontzettend verlang naar het geknal moet toch iets betekenen. 

Tot slot

Om een lang verhaal kort te maken, DICE heeft met Battlefield 3 een goede game neergezet waar ik alleen meer van had verwacht. Met de eerste echte patch welke afgelopen week is uitgebracht is DICE nog niet helemaal de goede richting in gegaan. Er zijn dus nog zat verbeterpunten, maar gezien de reputatie van DICE zullen deze zeker nog verbeterd worden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit was mijn eerste artikel op InsideGamer, laat me hieronder weten wat je ervan vond zodat ik een volgende keer daarop kan letten. Tijdens het schrijven van dit artikel ben ik me gaan beseffen dat het meer een review aan het worden was. Maar voor een review heb ik lang niet alle punten benoemd. Ik wil meer een discussie uitlokken tussen de community leden over hoe sommigen het spel spelen. Daar waar ik mij het meeste aan erger kan een ander ten slotten een hele plausibele verklaring voor hebben.

Mijn excuses voor eventuele slechte spelling. Ik sta niet heel erg bekent als spelkoning.

Dit artikel delen

Over de auteur