1. Halo: Combat Evolved Anniversary (X360)

Halo: Combat Evolved Anniversary (X360)

Tien jaar geleden was ik een mannetje van tien jaar oud. Ik had veertig euro mee gekregen van mijn ouders en ik mocht iets gaan uitzoeken in de stad. Toen ik bij de Intertoys aankwam en bij de game afdeling aankwam zag ik iets liggen. Een game met een grote metalen man op de voorkant. “Deze moet ik hebben!” dacht ik bij mezelf. Het zou het begin van het einde zijn. Nu tien jaar later kwam 343 Industries met een remake van het origineel vanwege het tien jarig bestaan van de franchise. Tien jaar lang heb ik op deze game moeten wachten, de game genaamd Halo: Combat Evolved Anniversary.

 

De grote metalen man op de voorkant van de game is het hoofdpersonage Master Chief of John-117 voor sommige. Nadat het schip the Pillar of Autumn uit hyperspace komt, wordt de Master Chief ontwaakt uit zijn slaap om te knokken tegen een gewelddadig ras genaamd de Covenant. Het eerste level van de game is eigenlijk een soort tutorial, je maakt kennis met je schild, de wapens en de mogelijkheden die de Chief heeft. Je maakt eigenlijk opnieuw kennis met de game maar dan in een compleet nieuw jasje, als je daar tenminste zelf voor kiest. Doordat 343 Industries een mogelijkheid heeft toegepast waardoor je alleen op de back knop hoeft te drukken, wissel je tussen de HD versie van nu en oude versie van Halo van tien jaar geleden. Daardoor komt dit eerste level gelijk een stuk grauwer en donkerder over. Dit is een echte aanwinst van de game.

 

Nadat de Chief is geland op de dichtstbijzijnde planeet, die de vorm van een ring heeft, genaamd Halo, maak je voor het eerst kennis met de gigantisch grote omgevingen van de game. Als klein mannetje heb ik daar nooit bij stil gestaan maar nu tien jaar later wel. Nu zie je pas echt hoe ver games zijn gekomen. De schaduwen en de licht inval zijn prachtig opgepoetst. Lang kan ik niet genieten van dit zicht, want de Covenant is ook inmiddels geland op deze inheemse planeet. In het begin denk je dat ze alle mensen die zijn gevlucht van the Pillar of Autumn willen uitroeien. Maar naarmate de game volgt blijkt dat niet zo te zijn. Aan de Chief om uit te zoeken wat ze van plan zijn.

 

Halverwege de game kom je er achter dat de Covenant Halo wil gebruiken als een wapen om de mensheid te vernietigen. Maar in eens krijgt de game een donkere twist, de Covenant ontdekt de Flood. Het hele level lang bouwt de spanning zich op  tot dat je ze eindelijk voor de eerste keer tegen komt. Tien jaar geleden durfde ik na dat moment een tijd de game niet meer aan te raken. De Flood is ongelofelijk snel en sterk en ze willen nog wel eens terug in leven komen als je niet oplet. Op sommige stukken op Normal zat ik zwetende hand en een zwetend hoofd aan de buis gekluisterd. Op sommige stukken is de game echt heel erg pittig en dan ben ik nog niet eens aan Heroic toe gekomen. Soms als ik probeerde te ontkomen aan de Flood had ik het gevoel alsof ik al eerder doordat zelfde gangetje was gelopen of in dezelfde kamer was beland. Dit gevoel had ik regelmatig door de game. De kleinere ruimtes waren in sommige gevallen een exacte kopie van een ruimte die je een kwartier geleden tegen kwam. Ik had gehoopt dat ze iets meer details in de ruimtes hadden gestopt zodat dit niet het geval was.

 

Sinds Halo 2 is er in elke Halo game een extraatje toegevoegd in de vorm van Skulls en Terminals. Deze skulls liggen verspreid over de hele game één per level en ze liggen meestal op moeilijk bereikbare plekken. Deze skulls brengen een leuk extra met zich mee naast een extra achievement. Als je een skull activeert kan een gevecht met de vijanden een leuke twist krijgen. Van exploderende Grunts tot een skull waardoor je weer van voor af aan in het level moet gaan beginnen. En de lengte van de singleplayer campaign is heel erg lang in vergelijking met andere shooters. Dit komt door de rust momenten die de game heeft. In deze momenten kan je lekker genieten van een wandeling door de sneeuw of met een warthog scheuren over het strand. Terminals brengen ook iets belangrijks met zich mee, wanneer je deze activeerd krijg je een kort filmpje te zien over de geschiedenis van het Halo universum.

 

343 Industries heeft ook gesleuteld aan de multiplayer zo hebben ze een nieuwe Firefight map gemaakt, wat ze eigenlijk hebben gedaan is het laatste gedeelte van het level Halo nagemaakt en wat extra’s toegevoegd. Ook voor het eerst in een Firefight map de hulp van Marines, deze hebben totaal geen toegevoegde waarde. Ik zelf vind ze alleen handig om wapen van af te pakken. Eigenlijk vind ik deze complete Firefight map niks extra's toevoegen aan de multiplayer. Ook hebben ze sommige maps uit het eerste Halo CE gehaald en opgepoetst en in de multiplayer van Reach gestopt. Door de mogelijkheden in Reach zoals jetpacks is manier van de Halo CE multiplayer enorm veranderd. Je kan op plaatsen komen waar je dat eerst nooit kon. Tot verbazing van sommige mensen hebben ze de map Blood Gulch er niet in zitten, voor mij persoonlijk maakt dat niet zo veel. De andere maps die er tussen zitten zoals Ridgeline Overview, die van Halo: CE Creative Edition afkwam. Ze hebben die map wat verkleind en wat overzichtelijker gemaakt, dit is heel erg fijn voor mensen zoals mij die snel verdwalen. Natuurlijk zijn deze maps ook apart te koop op Xbox Live.

 

Voor een game die eigenlijk niet compleet opnieuw opgepoetst hoefde te worden maar ze dat toch hebben gedaan.  Daarmee laat zien dat 343 Industries echt met passie aan de Halo franchise werkt niet alleen met deze remake, maar ook met de boeken die ze schrijven en niet te vergeten Halo 4 die rond volgend jaar november zal uitkomen. Ik denk dat we in de toekomst nog veel zullen zien. Tien jaar geleden kocht ik Halo: CE en er is geen moment geweest van spijt geweest, alleen bij mijn ouders die mij nooit die veertig euro hadden moeten geven. 

Conclusie en beoordeling

Halo: Combat Evolved Anniversary, in mijn ogen de game van het jaar. De remake van de game van tien jaar geleden was een lastige opgave voor 343 Industries maar ze hebben hun best gedaan. Persoonlijk vind ik dat dit de best remake game op de markt is. De belichting, de schaduwen, het geluid enz. Maar wat deze game echt geweldig maakt is het Halo gevoel wat ik krijg, als ik begin met vechten tegen de Covenant en met kippenvel zit te spelen door de muziek die op de achtergrond speelt is gewoon te gek. De multiplayer heeft een aantal opgepoetste maps gekregen die weer leuk zijn om te spelen, doordat je de maps in Halo Reach speelt voelt het toch weer net iets leuker aan. Volgend jaar rond deze tijd zal Halo 4 uitkomen tot die tijd zal ik me eigen prima met deze game vermaken.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • De singleplayer
  • Het switchen tussen oud en nieuw
  • De HD look van de game
  • Waar de grote omgevingen geweldig zijn...
  • Waar de opgepoetste multiplayers van waarde zijn...
  • Minpunten
  • ... geven de kleinere ruimtes een herhaaldelijk gevoel
  • ... is de nieuwe Firefight map dat niet.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren