1. Crash Bandicoot: Fusion

Crash Bandicoot: Fusion

Een van de boegbeelden voor Sony’s PlayStation was ongetwijfeld Crash Bandicoot. Vivendi kreeg enkele jaren geleden toestemming van Sony en Naughty Dog om te doen met het hondsdolle karakter wat ze wilden. Er verschenen sindsdien twee platformspellen en één kartpel van Crash op de Game Boy Advance. Op 25 juni verscheen het nieuwste avontuur van Crash en deze keer had Vivendi wel een hele bijzondere opzet in gedachte.

Vrienden voor het leven

Vicarious Visions, de makers van eerdere Crash Bandicoot spellen op de Game Boy Advance, werd weer ingeschakeld. Een huwelijk werd voltrokken. Vivendi bracht namelijk nog een spel uit op 25 juni, Spyro: Fusion. In Crash Bandicoot: Fusion speel je logischerwijze als Crash Bandicoot. Jouw realiteit is in aanraking gekomen met de realiteit van Spyro. De aartsrivalen van beide spellen hebben hun krachten gebundeld en willen de wereld overnemen. Crash kan dit natuurlijk niet over zijn kant laten gaan en hij besluit in actie te komen. Verderop in het verhaal komt Crash de roze draak Spyro tegen en ook zij vormen een team. De fusie tussen beide superhelden is een feit.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=8408

Wanneer je aan het spel begint lijkt Crash Bandicoot: Fusion op het zoveelste platformspel dat je aan het spelen bent. Je huppelt wat rond, springt over obstakels en verzamelt appels. Al snel echter ben je bij een portaal aanbeland, welke je begeleidt naar je eerste mini-game. Je leest de instructies aandachtig en komt erachter dat ze helemaal niet zoveel van je verlangen. Na wat mini-games uitgespeeld te hebben, heb je de wereld uitgespeeld en ben je weer een stapje verder in het verhaal. Het verhaal wordt je voorgeschoteld in de vorm van wat kleurrijke plaatjes en droge teksten.

Nattigheid

Dit principe herhaal je enkele keren tot je erachter komt dat Crash Bandicoot: Fusion helemaal niet zo’n leuk spelletje is. Het betreft eigenlijk een aaneenschakeling van mini-games, die verbonden worden door ongeïnspireerde platformelementen. Je waggelt van A naar B, ontwijkt wat obstakels, verslaat wat vijanden en met een beetje geluk kom je onderweg ook nog een bewegend plateau tegen. Een echte uitdaging kun je het toch niet noemen.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=8411

De besturing van de mini-games is wel een hele uitdaging. Zo moest ik eens een gebied doorkruisen en onderweg wat tanks molesteren. Zelden heb ik mijn voertuig zo langzaam voortbewogen als in dit spel, doordat ik herhaaldelijk vast kwam te zitten. Maar er is meer aan te merken op de mini-games. Zo wil het niveau nog wel eens verschillen en heb ik sterk mijn twijfels over de moraal van het spel. Persoonlijk kan ik de humor wel inzien van weerloze schapen doodschieten met een bazooka, maar of de ouders van al die driejarige kinderen dit ook zo zullen ervaren betwijfel ik. Ook worden de prestaties die je hebt geleverd niet bijgehouden. Wanneer je nog eens een mini-game zou willen spelen, weet je niet of je het nu beter of slechter dan de eerste keer hebt gedaan. Daar had Vicarious Visions wel iets meer mee kunnen doen.

Het spel is wat aan de korte kant met ongeveer tien uur aan speelplezier. Om de levensduur wat langer te maken heeft Vicarious Visions een honderdtal kaarten in het spel verstopt welke je moet vinden om het spel voor 100 procent uit te spelen. Deze kaarten zitten op verschillende plaatsen in het spel verstopt, maar je kunt ze ook bemachtigen door een mini-game uit te spelen of door ze te ruilen met een vriend. Deze vriend moet dan wel in het bezit zijn van Spyro: Fusion. Er zijn nog wel wat meer mogelijkheden wanneer je in het bezit bent van een linkkabel. Sommige mini-games zijn ook samen met enkele vrienden te spelen.

http://www.insidegamer.nl/getimage.php?id=8407

Conclusie en beoordeling

None

Al met al is Crash Bandicoot: Fusion geen geslaagd huwelijk gebleken tussen de beide superhelden. Als vrijgezel waren ze beiden goed voor een gezamenlijke verkoop van bijna vijftig miljoen spellen, maar de toekomst voor dit spel ziet er een stuk minder rooskleurig uit. De vele mini-games missen niveau en worden constant onderbroken door saaie platformelementen. Het is geen waardeloos product wat Vivendi aflevert, maar voor zoveel geld zijn er betere platformspellen te vinden op de markt.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Veel mini-games
  • Minpunten
  • Veel slechte mini-games
  • Ongeïnspireerde platformelementen

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Zonde! Ik had me redelijk verheugd op deze titel. Het leek me een erg coole fusie. Niet dus :(

  • nee dit is ook echt niks maar ik zou et niet een 5 geven eerder een 6 of 7

  • ik begrijp niet waarom ze Sypro en Crash zo verneuken he :(

  • terecht cijfer denk ik, vind dit echt een zeer matige game

  • jah hubert ik d8 het ook maar het is gedeelt door 4 de speelduur komt er nog bij.



    maja lijkt me ook een flut game ik vind alle crash games brak

  • @ jakob dat is een mooi, eerlijk en goed stukje

  • denk ook dat het een 5 waard is, maar ik begrijp dat puntensysteem niet.. 6-8-6 en dan toch een 5

  • ik denk dat het wel 6-8-6 waard is maar dat het eindpunt geen optelsom is maar eerder wat je er zelf van vind.

    omdat de Speelplezier, Techniek, Speelbaarheid 6-8-6 zijn hoeft de game toch geen 6,6 waard te zijn een kutgame met 1 10 voor grafx ga je toch ook geen 8 geven!

  • Idd maarja de 5 is denk ik ook wel terecht…

  • Inderdaad. Naught dog is gewoon steen goed. Al hun games kregen goeie cijfers. En ook zijn al hun games (JAK II nog niet) platinum gegaan. Sinds ze vivendi toestemming hebben gegeven voor crash bandicoot ging het helemaal de mist in. Crash bash ging nog wel. Die was alsnog van sony. Maar toen was het de beurt aan travelors tales en vivendi universal. En met 'de wraak van cortex' ging het al mis. Het zou vernieuwend zijn. Niet dus. Vervolgens komen er ook nog twee crash games voor de advance die dus heel zwaar tegenvielen. Vervolgens komt crash nitro kart. Die eerst voor PS2, xbox en gamecube kwamen.

    Twas wel een leuke game alleen niet wat ik verwacht had en zeker geen goeie opvolger voor crash team racing. CNK is dus vervolgens ook naar de gba uitgekomen. En die viel ook tegen. Binnenkort komt CNK nog naar de N-gage. En die verwachten ze wat beter. Nu is travelors tales weer bezig met een nieuwe crash genaamd 'Crash : Twinsanity'.

    Die voor ps2 en xbox uitkomt. En ik hoop dat deze wel vernieuwend is. Aangezien ze eindelijk is een keertje open weide levels gaan maken in plaats van levels waar je constant één richting in loopt. Ook hoop ik dat ze het spel groter maken en dat de multiplayer niet tegen valt.

    Als naughty dog deze game zou maken dan zou het zeker we goed zijn.


  • lijkt me nix, althans niet voor mij…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren