1. Geist

Geist

Geist was vorig jaar al te zien op de E3 en was dit jaar opnieuw van de partij. Er was het één het ander geschaafd aan het spel, vooral grafisch is het spel er behoorlijk op vooruitgegaan, maar er zijn nog steeds een paar minpuntjes. Onlangs mocht ik zelf even aan het spel ruiken en ik zal in het kort mijn bevindingen met jullie delen.

Zoals de meeste van jullie wel weten draait het in Geist om het bezit nemen van objecten of levende wezens, een concept dat we eerder zagen in het PC spel Messiah. Soms gaat dit overnemen met een druk op de knop, maar meestal moet het slachtoffer eerst flink bang gemaakt worden. Per slachtoffer zal dit verschillen. Er is waarschijnlijk meer voor nodig om bijvoorbeeld een stoere Hells Angel bang te maken, dan om een vijfjarige kleuter de stuipen op het lijf te jagen. Dit bang maken kun je doen door rare capriolen uit te gaan halen met de omgeving van deze persoon. Kasten laten omvallen, vaten met benzine tot ontploffing brengen, je kunt het zo gek niet bedenken. Als je slachtoffers’ haren rechtovereind staan van angst, kun je bezit namen van het lichaam en krijg je automatisch de beschikking over de vaardigheden en middelen van deze persoon. Denk aan toegangpasjes, wapens en specifieke vaardigheden die per mens of dier(!) verschillend zullen zijn.

In de demo begin je als je geest zonder lichaam. Je zit in een kamer met daarin een bewaker en een hond. Beide lichamen kun je nog niet overnemen, je zult dus iets anders moeten verzinnen. Als je langs de etensbak van de hond zweeft, geeft het spel aan dat je iets met de voerbak kan uitvreten. Met een druk op de knop neemt de geest bezit van de etensbak. Op dat moment komt de viervoeter eraan gesjokt om een hap eten te nemen. Via het voer krijg je nu controle over de hond. Al snel zie je dat er een gat in het hek zit, waar je doorheen kunt springen. Je doet dit en sjokt naar de bewaker. De bewaker haalt het beestje even aan en opent dan de deur voor je. Je rent de deur door, de gang op en even verderop zie je nog een bewaker. Deze is minder blij met de hond en hij stuurt je dan ook terug. Je zult dus een nieuwe manier moeten vinden om langs de bewakers te sneaken. Onderweg ben je een groepje ratten tegengekomen, die bij het zien van de grote hond het hazenpad kozen en een smal gangetje invluchtten waar jij niet inpaste. Als je nou eens….Juist! Snel ren je als hond weer naar de ratten, net als de vorige keer schrikken de ratten en vluchten weg. Terwijl je er achteraan rent zie je dat je één van de beestjes zo bang is geworden, dat je zijn lichaam kan overnemen. Je verlaat de hond, kruipt in de rat en volgt zo de andere ratten het smalle gangetje in.

Geist zal vol zitten met dit soort puzzels en regelmatig zal je vast komen te zitten in een level en echt moeten piekeren hoe je verder moet komen. Hierbij moet je alles proberen wat je kunt bedenken. Er is echter veel meer te beleven. Als je in de huid van een bewaker kruipt, zal je de beschikking krijgen over de wapens van deze persoon en verandert het spel ineens in een shooter; nu kun je jezelf gewoon een weg knallen door alle tegenstanders…tot je opnieuw je hersens zal moeten gebruiken om langs een bepaald punt te komen.

Het hele spelconcept is natuurlijk bij uitstek geschikt voor een multiplayer avontuur. Gelukkig dacht ontwikkelaar N-space daar net zo over. In welke vorm we het tegen elkaar kunnen gaan opnemen is nog niet helemaal duidelijk, maar met een beetje fantasie kun je zo een aantal toffe multiplayer modi verzinnen rond het Geist concept. Helaas heeft het spel ook een aantal minpuntjes. Zo is het grafisch wel een stuk verbeterd, maar nog steeds niet van het niveau dat we van een GameCube spel mogen verwachten. Ook de besturing mag op een aantal punten nog iets verbeterd worden. Maar als deze kleine euveltjes worden verholpen in de definitieve versie, heeft de GameCube er zeker een originele en uitdagende topper bij.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geist doet mij een beetje ps2 aanvoelen als ik dit zo zie



    verder wel ergtof concept!

  • Het concept is erg cool. Hopelijk poetsen ze de graphics nog op, dit ziet er goedkoop uit.

  • de graphics zijn inderdaad niet het sterkste punt van het spel. Ik hoop dat dat nog flink verbeterd wordt, want het komt de sfeer niet echt ten goede. Die hond bijvoorbeeld was gewoon slecht geanimeerd.

  • Beetje messiah achtig dus

  • wel lollig.. nu nog leuk

  • komt hij ook voor PS2? :-)

  • dit is zeker iets om in de gaten te houden, de graphics nog even omhoog en hop, en waarschijnlijke topper

  • het lijkt me wel leuk om iemand de stuipen op het lijf te jagen, en vervolgens zijn lichaam te stelen. Toch zien die screenshots er niet zo mooi uit.

  • ik weet het nog niet met die cube controller, die is meer gemaakt voor games als zelda en mario in mijn ogen, ik weet niet hoe lekker dat wel gaat in een fps met dat ding..maar dit spel heeft verder best veel potentie om een klein toppertje te worden

  • Lijkt me wel een erg leuk en uitgebreid spel.

  • WOw een must have!

  • waarom begin je in hemelsnaam over die controllers, het gaat hier over geist!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren