1. Full Spectrum Warrior

Full Spectrum Warrior

Er zijn van die spellen die je, nadat je er voor het eerst van gehoord hebt, een beetje in de gaten blijft houden. Full Spectrum Warrior is voor mij zo’n spel. Uiteraard heb ik het op de E3 ook gespeeld. Die speelsessie toen wakkerde mijn enthousiasme alleen maar aan. Ik was dan ook razend enthousiast toen ik het spel eindelijk in mijn eigen Xbox kon stoppen en zelf kon kijken hoe het eindresultaat eruit zag.

Het spel begint met de zogenaamde MOUT-training, oftewel: training in Military Operations in Urban Terrain. Je krijgt van de Platoon Leader (‘Charlie 32’) aanwijzingen en je leert allerlei technieken die je hard nodig zult hebben in de echte missies. Je leert onder andere hoe je met je beide teams, Alpha en Bravo (samen ‘Charlie 90’), zonder zelf gevaar te lopen, tegenstanders kunt uitschakelen. Hoewel deze training behoorlijk lang duurt (reken erop dat je zo drie kwartier bezig kan zijn) is het niet heel vervelend. Vooral de laatste trainingsmissie is een redelijke test voor het echte werk.

Wanneer je klaar bent met de training word je met je teams overgevlogen naar Zekistan. Je begeleidt daar een konvooi dat op weg is naar het vliegveld, wanneer je door plaatselijke terroristen wordt aangevallen. Het konvooi eindigt deels in puin. Aan jou de taak de omgeving op te ruimen en ervoor te zorgen dat het vliegveld alsnog bereikt wordt door de rest van het konvooi. Op weg naar het vliegveld (een weg opgedeeld in verschillende sub-missies) kom je allerlei gevaarlijke situaties tegen waarbij vijanden, al dan niet in dekking, jou tegen proberen te houden. Dan is het tijd om het geleerde in praktijk te brengen; kies je voor de tactische flankeermanoeuvre of neem je het zwaardere geschut en versla je hem met een granaat of de M203?

Na het voltooien van de missie word je overgeplaatst en volgen er nog een aantal missies. Je voelt het wellicht al aankomen: tijdens elke missie zul je steeds dezelfde technieken gebruiken, hetgeen eentonig wordt als je al een tijdje bezig bent. Daarbij is de Kunstmatige Intelligentie van je team een stuk beter als dat van je vijanden, waardoor je vrij probleemloos elke vijand kunt uitschakelen. Als je een beetje tactisch denkvermogen hebt betekent dit dat je in ongeveer elf uur tijd een niet al te moeilijk spel hebt uitgespeeld. Reken er ook niet op dat je het nog vaak zal spelen; er zijn slechts twee standaard moeilijkheidsgraden en de moeilijkste is zelfs best te doen als je het spel voor het eerst speelt.

Verder weinig te beleven in de singleplayer modus dus, maar wellicht biedt de Xbox Live ondersteuning uitkomst? Was het maar waar. Via Live kun je het spel Co-op met zijn tweeën spelen. De missies zijn echter precies hetzelfde als in de singleplayer modus. Nadat je eraan gewend bent dat je maar één team zelf bestuurt en door hebt hoe je effectief samen kunt werken, ben je in no-time ook al door de Co-op modus heen. Iets simpels als random vijanden in de missies plaatsen had dit al voor een deel kunnen verhelpen. Een gemiste kans dus.

Kies je voor een realistische aanpak, dan is het spel dus niet al te moeilijk. Tijdens het spelen zul je echter ook al snel merken dat het realisme soms ver te zoeken is. Dit komt voor een belangrijk deel doordat je teams standaard te langzaam reageren op je orders. Oké, de besturing is simpel, hoewel het plaatsen van de bewegingscursor erg irritant is, maar het duurt soms echt vijf seconden of langer voordat je team jouw bevelen uitvoert. Dit zorgt ervoor dat het spel de snelheid mist die het goed had kunnen gebruiken. Niet in de laatste plaats omdat snelheid in dit soort oorlogen juist van levensbelang kan zijn; een seconde kan het verschil tussen leven en dood betekenen.

Technisch weet het spel wél goed te scoren. De omgevingen, maar vooral de teams zelf zien er fantastisch uit. Het detailniveau is hoog. Zo heeft de leider van team Bravo ‘NYPD’ op zijn helm staan, omdat hij eerst voor de politie in New York heeft gewerkt. De filmpjes zijn van zeer hoog niveau en ook het geluid is goed. De Squad Leaders klinken zeer realistisch en dat geldt ook voor de wapens, het radiocontact, enzovoorts. Na een tijdje valt echter wel op dat het geluid wat eentonig is; je hoort je team vaak dezelfde dingen zeggen en dat gaat vervelen.

Conclusie en beoordeling

None

Is Full Spectrum Warrior nou een goed spel of niet? Het antwoord is minder simpel dan de vraag. Het spel brengt een compleet nieuwe gameplay en oogt realistisch, maar laat her en der teveel steekjes vallen. Toch vind ik het wel een goed spel. Het is zeker niet het topspel dat ik had verwacht en dat het ook had kúnnen zijn, maar dat betekent niet dat het meteen een slecht spel is. Neem de term ‘realistisch’ met een korreltje zout en je houdt een leuk tactisch spel over. Het zou me niet verbazen wanneer we in de toekomst spellen zouden zien die voortborduren op de door Full Spectrum Warrior ingeslagen weg. De mogelijkheden zijn er zeker, het échte topspel nog niet.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Geheel nieuw idee met nieuwe gameplay
  • Technisch erg goed
  • Minpunten
  • Actie valt al snel in herhaling
  • Te makkelijk doordat je teams slimmer zijn dan de vijanden
  • Xbox Live nauwelijks toegevoegde waarde

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • dit spel moet ook op PC en of Ps2 uitkomen :P

  • ik denk een terechte score..erg leuke game, maar moet nog redelijk veel aan gebeuren, dus een deel twee zou wel leuk zijn

    dit is beetje zoals breakdown, allebei leuke en verfrissende gameplay, alleen is het nog niet helemaal wat het moet zijn

  • Ja maar dat moeten ze dan maar verbeteren in Deel 2 ;-)

  • Wel grappig dat jullie dit spel hetzelfde cijfer geven als het -zwaar- mislukte Driv3r en 2 punten minder dan het slecht afgewerkte en nu al gedateerde Galleon. Wat mij betreft is FSW een van de beste spellen van het afgelopen jaar, en verdient het minstens een 8.



    Er zitten ook fouten in de review: er zijn 3 moeilijkheidsgraden, maar de moeilijkste (authentic) wordt pas unlocked na het uitspelen op Sgt. Major. Bovendien is via een cheat ook de originele Army versie te spelen.

  • ik zit momenteel FREEDOM FIGHTER te spelen….en ik moet zegge….deze is beter dan deze game



    dit spel heeft hetzelfde 'idee' maar ziet er alleen wat slechter uit (lees: ps2)



    FF heeft ook een multiplayer (tegen elkaar, of teams met z'n vieren, geen co-op)allleen niet voor online



    verder krijg je steeds meer mannen/vrouwen in je team die je goed en simpel kan besturen



    ook beter is dat je een missie altijd anders kan 'belopen', meer vrijheid dus



    ik zeg dus: vergeet dit spel, koop freedom fighter!



    terechte score btw!











  • Ik denk dat dit spel wel te vergelijken is met Driv3r omdat we er ook veel van hadden verwacht, maar het valt dus toch een klein beetje tegen. Ik stoorde me vooral aan de matige kunstmatige intelligentie van de tegenstanders en het feit dat er altijd maximaal 2 tactische beslissingen genomen kunnen worden: snel aanvallen of minder snel aanvallen. De ruimte in het kiezen voor tactiek valt weg omdat je wel kunt kiezen of je achter een auto gaat zitten, of achter een muurtje, maar dat blijft hetzelfde principe. Neemt niet weg dat dit een uniek vernieuwend concept is en het speelt nog eens uiterst simpel ook. Terechte score. Ik was zelfs zo teleurgesteld tijdens de eerste keer uitgebreid testen dat ik nog we lager wilde gaan, maar dat is onzin, een 7 is goed lijkt me:)

  • nog niet gespeeld, lijkt me wel erg vet…

  • Wanneer komt hij naar de PC ?? Ik las ergens op internet Q4 2004, is dat waar?

  • een 7 maar ik dacht dat het bter was wat ik in alle andere gamesmagazines en op gamekings zag, leek het veel beter

  • Ik vind hem zelf wel wat hoger dan een 7, zou zelf meer rond de 8 zitten.

    Maar ieder zijn eigen…

  • ik zal hem eens verder dan de training gaan spelen :)

    kijken of hij dit punt verdiend..

  • Kan deze review ook niet echt serieus nemen. De game is wel anderhalve punt meer waard.

  • Oké, de besturing is simpel, hoewel het plaatsen van de bewegingscursor erg irritant is, maar het duurt soms echt vijf seconden of langer voordat je team jouw bevelen uitvoert. Dit zorgt ervoor dat het spel de snelheid mist die het goed had kunnen gebruiken. Niet in de laatste plaats omdat snelheid in dit soort oorlogen juist van levensbelang kan zijn; een seconde kan het verschil tussen leven en dood betekenen.



    Aan de cursor ben je binnen een uur spelen helemaal gewend, en irritant vind ik 'm al helemaal niet. Ff wennen toch? En 'zeuren' over je teams reactie snelheid van het opvolgen van een order is ook niet echt nodig denk ik. Kom op, ze zijn sneller dan ik dat zal zijn in de situaties waar ze inzitten.. Dat is natuurlijk geen argument, maar ach.



    Maar goed, grootste minpunten zijn idd de moeilijkheidsgraad, de hard setting is IMO een tikkeltje oneerlijk. En de A.I van de vijanden, echt, zulke domme sukkels die zekes, granaten gooien kunnen ze al allemaal niet.



    Hopen op een deel 2 maar.. Waarin we hopelijk van te voren wapens en gear kunnen uitkiezen.



    Een 7 is een prima cijfer voor FSW..







  • Kan best zijn dat het geen topper is, maar schijnt op Live toch voor extra speelduur te zorgen. Heb review niet gelezen, het spel niet, maar vraag me af in hoeverre het op Live gespeeld is, want dan moet je toch zeker kunnen zeggen dat het wel gespeeld wordt na die 22 uur.

  • is een gemiddelde he, niet te letterlijk nemen.



    Live is op zich wel aardig, Co-op is voor een keer best lachen, maar ik had sterk het gevoel dat ik gewoon een herhaling van de singleplayer zat te doen, wat eigenlijk ook zo is… geen aparte missies voor Live dus.

  • Bovendien is de Live optie erg beperkt want het mooie van het spel is dat je zelf twee teams om en om naar het doel stuurt, terwijl je online maar één team kunt bespelen. Dan valt er dus een heel groot element van het spel in één keer weg. Overigens is het wel leuk om met een vriend een beetje aan te klooien hoor, begrijp me niet verkeerd:)

  • Het verbaast me dat het spel tegenvalt bij sommigen. Er zitten wat bugs/glitches en de AI is niet altijd super, maar het spel heeft mij bij de strot gegrepen en dagenlang vastgehouden. Meestal ben ik vrij snel op een spel uitgekeken, maar dit blijft gewoon naar meer smaken. En ik heb het nog niet eens online gespeeld!



    Maar goed, over smaak valt niet al te veel te twisten denk ik… Overigens komt het spel wel pas echt tot zijn recht als je direct op Sergeant Major gaat spelen, want de standaard Sergeant modus is veel te makkelijk.

  • alleen over LIVE…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren