1. Mario Kart 7 (3DS)

Mario Kart 7 (3DS)

Mario Kart is oorlog. Dat zijn de Call of Duty- en Medal of Honor-adepten inmiddels vergeten – of ze hebben het nooit begrepen – maar het is zo. Oorlog hoeft niet per sé gepaard te gaan met geweren, tanks, loopgraven en/of Duitsers (ik heb de Modern Warfare-games niet gespeeld maar ik ga ervan uit dat ook daarin Duitsers een hoofdrol spelen). Onder alle kleurrijke racebanen, banaantjes, muntjes en paddestoeltjes die Mario Kart rijk is, gaat een wereld schuil waarin het slechtste in de mens naar boven komt. Niets is meer frustrerend dan, in het laatste rondje, een meter of vijf voor de finish afgeschoten worden of nét die ene banaan raken, waardoor de winst aan je voorbij gaat. En toch is het leuk. Dat was het bijna 20 jaar terug in Super Mario Kart en dat is het nog steeds in het nieuwste deel, Mario Kart 7.

Maar waarom? Misschien zit het hem juist wel in die verraderlijke, haast vileine combinatie van idiote schattigheid en vlijmscherpe competitie, die ervoor zorgt dat je de haatgevoelens die vanuit je onderbuik komen opwellen na een verloren potje ook razendsnel weer verliest in de volgende race. En de daaropvolgende: Mario Kart 7 is wederom erg verslavend. Nintendo lijkt geen moeite te hebben gedaan om het originele concept te herzien of grote wijzigingen door te voeren. In plaats van vernieuwing lijkt het bedrijf met Mario Kart 7 vooral verfijning te willen brengen. Verfijning die, zo viel uit de kritiek op de Wii-versie op te maken, hard nodig was.

Het is dan ook vrijwel onmogelijk in een party-racegame als Mario Kart die ultieme balans te vinden tussen ‘party’ en ‘race’ en tegelijkertijd elke speler tevreden te stellen. Met Mario Kart 7 heeft Nintendo een zeer aardige poging gedaan. Tot tien muntjes zijn tijdens de race te verzamelen, die ervoor zorgen dat je – zij het marginaal – sneller gaat. De nummer één heeft het meeste kans op het verzamelen hiervan; het is geen absolute straf meer om op kop te rijden. Het blauwe schild komt íéts minder vaak voor dan in de voorganger, maar is nog steeds te krachtig (het staat niet voor niets op nummer 1 in InsideGamers Top-5 'wreedste Mario Kart-wapens’) en hierdoor neigt Mario Kart 7 soms net iets teveel naar een ordinaire party-game.

Gelukkig is het dat toch niet, mede door de mogelijkheid om bepaalde items in bepaalde races uit te schakelen. Dat is ook een vereiste, want als handheld-game moet Mario Kart 7 zich ook meer op het individu richten dan dan het Wii-equivalent, en daar slaagt het over het algemeen prima in. De online-modus is flink verbeterd ten opzichte van Mario Kart DS en is door de snelle opzet verschrikkelijk verslavend. Datzelfde kan gezegd worden van de Time Trial-modus; door het uitwisselen van ghosts – beelden van de recordtijden van andere spelers – kun je je honderden uren vermaken met het verbreken van record na record. Het verbeteren van het online-gedeelte heeft ook tot gevolg dat het nu eenvoudiger dan ooit is om je tijden te delen met de hele wereld, waardoor je je dankzij Mario Kart eigenlijk nooit meer hoeft te vervelen.

Er lijkt geen wolkje aan de lucht; de balans tussen feestgame en serieuze racer is verbeterd, het spel bevat dankzij de online-modus een onbeperkte replaywaarde en – tot nu toe onvermeld gelaten – het spel ziet er fantastisch uit, met gedetailleerde omgevingen waar de 3DS geen enkele moeite mee lijkt te hebben. Toch heeft Nintendo naar mijn mening gefaald in één, niet onbelangrijk aspect: de circuits. Om te beginnen: de helft ervan is gerecycled materiaal uit de eerdere Mario Kart-versies. Deze opzet is al een paar Mario Kart-delen aan de gang en wekt steeds meer de indruk van pure luiheid van de kant van de developers. Daarnaast zijn de zestien nieuwe circuits allemaal niet erg memorabel, met een troosteloos, grauw Neo Bowser City als stilistisch dieptepunt en Maka Wuhu als speltechnisch dieptepunt: door een glitch valt de halve baan af te snijden.

Briljant is daarentegen wel de nieuwe Rainbow Road, net als twee andere nieuwe banen bestaande uit één groot traject in plaats van drie keer hetzelfde rondje. En vooral daar, maar ook op de andere circuits, komt toch weer de genialiteit van de Mario Kart-serie naar voren. Daar maakt het eigenlijk helemaal niet zo veel meer uit dat de banen wat ongeïnspireerd zijn en vrijwel allemaal gebruik maken van de nutteloze nieuwe gimmick om te kunnen vliegen en onder water te kunnen rijden. Intens is het toch wel, of je het nou met vrienden, alleen, of tegen een wildvreemde Japanner speelt. Want zoals ik al zei: Mario Kart is oorlog, en dat is niet anders in Mario Kart 7.

Conclusie en beoordeling

Waarschijnlijk is Mario Kart 7 niet de beste, of ultieme, Mario Kart, maar de game stelt – ondanks het gebrek aan vernieuwing – absoluut niet teleur. De vernieuwingen die zijn toegevoegd – vliegen, onder water racen en het customizen van je kart – zijn vrij overbodig. De nieuwe banen zijn een beetje suf en wederom is de helft oud materiaal. Maar afgezien daarvan heeft Nintendo met Mario Kart 7 een ijzersterke game afgeleverd, met een verbeterde balans tussen het ‘party’- en het ‘race’-gedeelte, waardoor de game zowel in single- als in multiplayermodus een geweldige spelervaring biedt voor iedereen die niet bang is voor rondvliegende bananen, schildjes en paddestoelen. (en: de sukkels die dat wel zijn moeten maar Call of Duty gaan spelen)
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Het Mario Kart-concept blijft briljant.
  • Online-modus is uitstekend.
  • Grafisch prachtig.
  • Oneindig speelbaar.
  • Minpunten
  • Nieuwe circuits zijn ongeïnspireerd.
  • Het vliegen en onder water racen voegt niets toe.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • joepiedepoepie

  • @ kevforce,



    Dat klinkt gay ;)

  • Die DLC in september wil ik wel, helaas heb ik de game niet! xD

  • @ Sjengster



    ik ben… niet gay!



    @ Tommie



    < zegt genoeg ;)




  • @kevforce hij zegt niet dat je gay bent het klinkt gewoon echt gay. Ben blij dat ze wat aan de besturing doen maar van mij had het niet gehoeven.

  • @ theron guard



    ja weet ik ;)

  • Waarom een DLC in een boksgame :S

  • ik ga deze game ook kopen zekers weten.

  • Die in September zou wel fijn zijn, maar inderdaad BlackIce.

  • Nice Sugar Ray!!



    die 2de dlc kan me niet veel schelen ik vind het best gemakkelijk eenmaal je het door hebt

  • vond hem totaal niet lekker spelen..

  • Wie kan mij helpen !!! welke camera is compatible met de playstation 3 zodat ik foto's kan maken om vervolgens met een bokser te maken met mijn eigen hoofd erop. Ik heb het al via een ea account geprobeerd maar na een week van alles geprobeerd te hebben lukt mij dit niet ….. ( mijn playstation 3 account wordt niet herkend) contact gehad met ea helpdesk maar die weten niet eens van het bestaan van fight night 4 af !!!!????

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren