1. Football Manager 2012 (PC)

Football Manager 2012 (PC)

Ik ben een liefhebber van mooi voetbal. Na mijn kennismaking met de Spaanse Liga BBVA en de Engelse Premier League, is mijn interesse in onze eigen Eredivisie dan ook aanzienlijk verminderd. De passie waarmee speler als Lionel Messi en bijvoorbeeld Nani op het veld staan maken een wedstrijd gelijk honderden malen aantrekkelijker. Mijn ideaal is dan ook het niveau van deze, buitenlandse, competities eens terug te zien in de Eredivisie. In de realiteit onmogelijk, in Football Manager een haalbaar ideaal.

 

Het is een vaste naam in de gamewereld, Football Manager. Net als de Fifa en de Call of Duty reeks kent ook deze gameserie een jaarlijkse release. De meest recente hiervan (2012) kwam pas geleden in de winkelschappen te liggen. Bij de genoemde gameseries is het gebrek aan een vernieuwing een bijna jaarlijks terugkerend punt van kritiek. Helaas moet ik dan ook gelijk aan het begin van de recensie het grote minpunt van Football Manager 2012 (vanaf nu FM12) aanstippen, het gebrek aan vernieuwing. De ontwikkelaar (Sports Interactive) komt elk jaar met een lange lijst aan verbeteringen (waarvan de meeste minimalistische details zijn) en denkt met zo een lange lijst de indruk te wekken dat er veel veranderd is. Natuurlijk is er ook veel veranderd, maar voor de recreatieve speler is dat lang niet genoeg om een aanschaf te rechtvaardigen. De meest in het oog springende positieve verandering is het feit dat er nu na elk seizoen de mogelijkheid bestaat om de landen waarin de speler actief kan zijn, te veranderen. Grootste negatieve verandering is de interface. Vooraf aangeduid als verbeterd en simpeler dan ooit, maar na vele uren spelen (door mijzelf) is er naar mijn mening niks verbeterd. Nog altijd ben ik op zoek naar bepaalde knoppen en functies en ontgaat mij met regelmaat de logica van de vindplaats hiervan.

 

De basis van de game is gelukkig wel hetzelfde gebleven. De speler start een spel, selecteert de landen en competities waarmee hij/zij wil kunnen spelen en wacht vervolgens een paar minuten totdat alles ingeladen is. Na deze wachttijd maakt de speler een manager profiel aan, met daarin nog altijd de bekende opties. Voor iemand die graag gelijk bij de grote ploegen aan de slag wil is dat nog altijd mogelijk. Ook voor spelers die liever beginnen in een lagere competitie om zo iets moois op te bouwen, is er niks veranderd. Eenmaal begonnen met spelen merk ik wel kleine veranderingen op. Scoutingrapportages zijn uitgebreider en vooral ook duidelijker gemaakt en contractonderhandelingen lopen nog soepeler dan voorheen. Dit heeft voor een deel te maken met de introductie van het slotje. Tijdens de onderhandelingen met een speler over bijvoorbeeld het loon, kun je aangeven dat je echt niks meer biedt dan (bijvoorbeeld) €20.000,- per week. Met deze verandering heeft de ontwikkelaar er in ieder geval voor gezorgd dat de contract onderhandelingen sneller gaan. Na het doorlopen van de selectie en eventueel aantrekken van enkele nieuwe spelers is het uiteraard tijd om een tactiek in elkaar te zetten. Dit gaat eigenlijk nog altijd exact het zelfde als in voorgaande delen. De interface is wel veranderd waardoor het geheel nieuw en fris aanvoelt, maar inhoudelijke veranderingen zijn amper op te merken. Een groot nadeel is dit niet (vanwege de zeer uitgebreide functies). Het zet echter wel aan tot denken, heeft de ontwikkelaar zich er niet erg makkelijk vanaf gemaakt?

 

Na een tijd van knutselen en managen is het tijd voor de eerste wedstrijd. De wedstrijdengine is uiteraard ook verbeterd. 2D loopt weer net wat soepeler en kijkt nog altijd heerlijk weg. Toch is het de makers gelukt om eindelijk de 3D functie ook goed voor elkaar te hebben. Zo goed zelfs dat ik, als doorgewinterde 2D fan, vanaf deze editie altijd gebruik maak van de 3D functie. Het geeft een net wat nauwkeuriger beeld van de opbouw van bijvoorbeeld die ene beslissende aanval. De vernieuwde 3D functie zorgt er ook voor dat ik nog meer dan voorheen (en dat wil wat zeggen) meeleef met de wedstrijd. De passie, het verdriet en de euforie. Alles wat voetbal op TV en in een stadion zo meeslepend maakt, is meer dan ooit aanwezig in een FM game. Dit komt mede door de (licht) verbeterde geluidseffecten. Al zijn deze nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Dit is dan gelijk ook een speerpunt voor de komende jaren in mijn ogen, het geluid moet echt beter. Het gevoel van daadwerkelijke langs de zijlijn manager zijn en meeleven met je team is gelukkig niet verdwenen. Tijdens de wedstrijden sta je echt langs de zijlijn (gevoelsmatig) en maak jij de beslissende keuzes. Wisselen of doorspelen, aanvallen of verdedigen. Het lot van jouw ploeg ligt in jouw handen. Een mooie vernieuwing voor nog meer beleving is het feit dat er nu incidentjes plaatsvinden op de tribunes. Tijdens een wedstrijd met het Nederlands elftal werd een waas van rode rook boven de tribune zichtbaar. Dit soort dingen maken de beleving compleet. Helaas kom je er na enkele seizoenen (en vermoedelijk prijzen) achter dat resultaten boeken makkelijker gaat dan ooit. De game voelt aan alsof de moeilijkheidsgraad twee tandjes verlaagt is. Officieel bewijs hiervoor is er niet, maar ik hoor van meerdere mensen om mij heen, dezelfde klacht. Als het daar bij bleef dan had ik het nog prima gevonden, maar een bug stoort mij echt enorm. Sinds ik gebruik van de 3D engine zie ik regelmatig een bal overduidelijk over de doellijn gaan, maar wordt de goal alsnog afgekeurd. Dit is een technische blunder die tot op de dag van vandaag nog niet is recht gezet. Schandalig.

Conclusie en beoordeling

Maakt dit Football Manager 2012 een slechte game? Nee, maar de ontwikkelaar moet wel bij zichzelf te raden gaan. Op deze manier kan het niet doorgaan. De afgelopen jaren werden telkens minimaal verbeterde versies voor een volledige prijs op de markt gebracht. Inhoudelijk is er met de game niks mis. Enkele kleine bugs daar gelaten doet de game precies wat het moet doen. Dat is jammer, aangezien zijn voorgangers dit ook al deden. In de derde alinea stelde ik een vraag en die beantwoord ik hier met een volmondig ja. Het "lage" cijfer is dan ook niet wat de game kwalitatief waard is, maar met zo weinig vernieuwing kan ik onmogelijk een hoger cijfer geven.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • + Verbeterde wedstrijd engine;
  • + Kleine maar fijne verbeteringen;
  • + Sfeer nog grootser en beter dan voorheen.
  • Minpunten
  • - Veel te weinig vernieuwing;
  • - Enkele zeer storende bugs.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren